Teraźniejsza Prawda nr. 225-226 – 1966 – str. 48
a królestwem Szatana i gdy to drugie zostanie zniszczone, to jego poddani staną się poddanymi Królestwa Bożego. A ci, którzy wiernie poddadzą się Namiestnikowi, jakiego postanowi On nad nimi w Tysiącleciu, uzyskają łaskę wiecznego przebywania w Jego Królestwie, podczas gdy inni, którzy odrzucą taki łaskawy rząd, zostaną usunięci i wszystkie złe warunki zostaną zniszczone. Wynik będzie taki, że wszystkie istoty godne istnienia w niebie i na ziemi w wiecznej niewinności, sprawiedliwości i błogosławionym stanie, będą Go przyjmować okrzykami w uniwersalnym chórze alleluja o niezrównanej harmonii i melodyjności, śpiewając: „Błogosławieństwo i cześć, i chwała, i siła siedzącemu na stolicy” Wszechświata (Obj. 5:13). A w osiągnięciu tego chwalebnego wyniku Jego królewskość odegra nader wielką i ważną rolę. Na pewno Jehowa, nasz Król, w Swojej królewskości jest godny naszego
kol. 2
najwyższego poświęcenia jako poddanych Jego łaskawego i dobroczynnego Królestwa. Błogosławiony jest lud, którego Królem jest Jehowa!
Tym kończymy nasz wykład o niższych pierwszorzędnych łaskach Boskiego charakteru. W obydwu ich rodzajach samolubnych i społecznych uznaliśmy je za dobre, doskonałe, godne ocenienia i godne naszego naśladowania. Nasz Bóg z każdego punktu widzenia jest godny naszej miłości, pochwały, czci, uwielbienia, poświęcenia i służby. W najwyższym znaczeniu Jego wyższe pierwszorzędne łaski przynoszą Mu zaszczyt a tylko w mniejszym stopniu Jego niższe pierwszorzędne łaski czczą Go. A gdy się im gorliwie przypatrujemy, stajemy się zdolnymi naśladować je i w ten sposób przeobrażać się w Jego podobieństwo. Osiągnięcie tego celu jest jedną z głównych przyczyn napisania tych rozdziałów o Boskich łaskach serca i umysłu.
kol. 1
METODY BEREAŃSKIE
Na początku Żniwa Wieku Ewangelii „ów wierny i roztropny sługa” wprowadził dla szczególnego błogosławienia badaczy Pisma Świętego bereańskie metody badania Biblii (zob. Z 1866-1868; 1900; 4009; 4562; 4589; 4717; 4886; 5069; 5070; 5143; 5705; Księga Pytań polskie wydanie 776, 777; 785; F 396; porównaj z P ’39, 142, 143; ’45, 62; T.P. 1960, 21, 22). One okazały się pożyteczne tak dla nauczycieli jak i dla uczni w zborowym bereańskim badaniu Biblii, jak również w osobistym badaniu. Skuteczne badanie jest to, w którym zarówno nauczyciel jak i uczniowie biorą czynny udział; a najlepsze lekcje są te, które są przygotowane przez wszystkich (biorących udział w zborze.
Starszy, który idzie do zboru nie przygotowany, spodziewając się nagłego natchnienia w celu nadrobienia straty spowodowanej swoim niedbalstwem i żeby mógł „jak najprędzej zakończyć lekcję”, dostaje się pod Boską niełaskę i w różny sposób szkodzi sobie i zborowi. Tak samo bracia, którzy uprzednio nie. przygotują się do lekcji, otrzymają stosunkowo mało korzyści i wyrządzają sobie krzywdę oraz temu, który prowadzi badanie. Ideałem, jaki Pan trzyma przed nauczycielami i uczniami, .jest przygotowanie się do badania lekcji (2Tym. 2:15). Lekcja dobrze przygotowana zarówno przez nauczyciela jak i uczni jest pożyteczna dla
kol. 2
głowy i serca oraz otrzymuje Pańskie uznanie. Te rozważania pobudzają nas do udzielenia pewnych sugestii odnoszących się do przygotowania lekcji dla zebrań zborowych i do przedstawienia takowej przez starszego (lub zdolnego diakona) oraz udziału zborowego w lekcji.
OGÓLNE I SPECJALNE PYTANIA
Dla lepszego wyjaśnienia pragniemy wykazać .różnicę między, dwoma seriami pytań. Pierwszą z nich będziemy nazywać ogólnymi pytaniami, a drugą specjalnymi pytaniami. Przez ogólne pytania rozumiemy te pytania, które są oparte na głównych myślach paragrafu, .szczególnie pytania wydrukowane w tomach lub oddzielnie jako „Bereańskie Pytania”; zaś przez specjalne pytania rozumiemy te pytania, które starszy przygotował na podstawie ogólnych pytań. Nie było wcale .myślą br. Russella, ażeby pytania znajdujące się w tomach lub oddzielnie w książeczkach zatytułowanych „Bereańskie Pytania” miały stanowić jedyne pytania stawiane przez starszych w badaniu. Jego myślą było raczej, ażeby te ogólne pytania były używane jako pytania nasienne, z których inne pytania mogłyby wyrastać na polu umysłowym starszych. Te więc ogólne pytania powinny być podstawą do serii innych pytań, tj. do specjalnych pytań, które starsi budują jako nadbudowę na podstawie ogólnych pytań.
(Ciąg dalszy nastąpi)