Teraźniejsza Prawda nr. 225-226 – 1966 – str. 42
trzyma swoje dzieci w przyzwoitej odległości, żywiąc uczucia, patrząc, mówiąc i postępując z nimi surowo i z oddalenia. Taki ojciec może zapewnić sobie ich posłuszeństwo i bajam, ale nie będzie dla nich nigdy miły ani nie będzie on budził w nich ducha dziecięcego szacunku do siebie. Towarzyskość z jego strony, wzbudzająca zaufanie i miłość do swoich dzieci, jest niezbędna jako jeden z pierwiastków ojcowskości, jeżeli chce on spełniać tę jedną z funkcji ojcowskości. Bóg jako nasz Ojciec przejawia tę cechę ojcowskości w Swoim postępowaniu z nami jako Swoimi dziećmi. Głównymi pierwiastkami takiej towarzyskości są: zaufanie, współczucie, przystosowalność, zgodność, uprzejmość, zainteresowanie i uczestnictwo. Bóg jako nasz Ojciec ma zaufanie do nas do (tego stopnia, do jakiego usprawiedliwiają je nasze zalety serca i umysłu oraz nasz duch poświęcenia; On pokazuje nam, że ma tafcie zaufanie przez udzielenie tajemnic jakie trzyma w kółku rodzinnym i przez powierzanie nam szafarstwa w Jego interesach. On współczuje (towarzyszy) nam we wszystkich naszych radościach i smutkach, przyjemnościach i dolegliwościach, powodzeniach i niepowodzeniach, nadziejach i obawach, celach i ambicjach, pracach i odpoczynkach; albowiem szczególnie w odniesieniu do Kościoła jest napisane: „We wszelakim uciśnieniu ich i On był uciśniony” (Izaj. 63:9). Ponadto Jego współczucie z nami wypływa z jedności serca — pokrewieństwa odczuwania z nami. Takie współczucie naturalnie prowadzi do towarzyskości.
Następnie Bóg niewątpliwie dostosowuje się do szczególnych właściwości Swoich dzieci. Nie ma zalety w nas, której On nie rozumie; nie ma słabości w nas, wobec której nie wiedziałby jak postąpić, lub wobec której nie działałby właściwie. Nie ma okoliczności w naszym życiu, do której On by się nie przystosował. Nie ma doświadczenia przychodzącego na nas, którego On nie rozumiałby gruntownie i nie odczuwałby na wskroś. We wszystkich zmianach nastrojów ducha i zwyczajach, we wszystkich kolejnych zmianach pracy i Spoczynku, we wszystkich różnorodnościach naszych talentów i osiągnięć, we wszystkich rozmaitościach naszych łask i wad oraz we wszystkich zmianach naszych stanowisk i działalności, wie On, jak dostosować się do nas i dostosowuje się najbardziej pomocnymi, dającymi otuchę i dobroczynnymi sposobami. Jego zgodność wobec nas, jako Jego wiernych dzieci nigdy się nie sroży. Jest ona niezmienna i zawsze widoczna. Żadna drażliwość, żadna obraźliwość, gadatliwość ani zrzędność nie cechuje Jego zachowania się w stosunku do nas. Gdy grzeszymy słabością lub nieświadomością, wie On jak zamknąć oko; gdy nie postępujemy uczciwie, wie jak przebaczyć; a gdy postępujemy dobrze, wie On jak uśmiechać się na j wdzięcznie j i najmilej. Następnie jest On także zainteresowany w nas i w tym, co nas zajmuje i interesuje. Nie traci On nigdy poczucia osobistego zainteresowania się nami i osobistego uczucia w stosunku do nas. I w tym co nas interesuje, jest On zainteresowany; a także troszczy się o to o co my się troszczymy. Nie jest On obojętny na to, co jest dla naszego dobra lub nieszczęścia.
kol. 2
Nie przyodziewa się On nigdy płaszczem zapominania i nie opasuje się pasem roztargnienia, gdy chodzi o nasze dobro, gdyż On zawsze czyni nasze interesy Swoimi. Jego uprzejmość jest także zawsze obecna i czynna. Jeśli w jakim kryje się niebezpieczeństwo, On dobroczynnie wskazuje na nie i ostrzega przed nim. Jeśli zagraża nam niedostatek, On zapobiega mu; a jeśli jest obecny, On uzupełnia jego braki. Jeśli obecne jest dobro, to On pracuje dla jego polepszenia; a jeśli czegoś brakuje dla naszego dobra, On dopilnuje aby nam to dać. A w końcu w Swoim uczuciu społeczności do nas wchodzi On w prawdziwe uczestnictwo z nami. To uczestnictwo jest duchowe, albowiem On udziela nam Swego ducha. Jest ono uczestnictwem interesu bo dzieli się On z nami Swym bogactwem. Jest ono uczestnictwem pracy, bo czyni nas On Swoimi współpracownikami. Jest ono jedną z ambicji, albowiem jednoczy On nas z Sobą w urzeczywistnieniu Swoich planów i zamiarów. Tym sposobem w najwyższym znaczeniu uosabia On przez Swoje towarzyszenie nam jako Swoim dzieciom zalety zaufania, współczucia, przystosowalności, zgodności, zainteresowania, uprzejmości i uczestnictwa, a to jest trzeci pierwiastek prawdziwej ojcowskości.
Czwartą rzeczą, jaką dobry ojciec czyni dla swoich dzieci, jest zaopatrywanie ich w żywność, odzienie i schronienie, w zgodzie z ich zdolnością i stanowiskiem w życiu. Bóg to czyni nie tylko pod względami ziemskimi, ale szczególniej pod względami niebiańskimi. Z tego drugiego punktu widzenia pragniemy podać w krótkości kilka ogólnych uwag. Dostarcza On im najlepsze duchowe pokarmy — czysty i nie sfałszowany pokarm Słowa Bożego, tak pod względem mleka [prostszych prawd] jak i mocnego pokarmu [głębszych prawd] (Żyd. 5:12— 14). Ten pokarm obejmuje prawdy doktrynalne, etyczne, zawierające obietnice, napominające, prorocze, historyczne i typowe, różnie dostosowane w każdej z ich postaci niemowlęciu, dziecku, młodzieńcowi, mężczyźnie i podeszłemu wiekiem. A odzież, w jaką On ich zaopatruje jest tak piękna jak i użyteczna. Jak piękną jest szata sprawiedliwości naszego Pana, którą Bóg dał nam do noszenia (Izaj. 61:10)! Przykrywa ona każdą brzydką cechę w nas, zdobiąc nas prawdziwą pięknością. Nasz Ojciec, którego poczucie piękności i przystojności jest wyższe niż jakiejkolwiek istoty, patrzy na nas, gdy jesteśmy tak ubrani, z największym zadowoleniem i przyjemnością. Odzież ta chroni nas przed zbytnim chłodem i gorącem, jest wygodna dla nas w noszeniu i ułatwia nam nasze ruchy. W dodatku Bóg dostarcza nam środków i narzędzi, dzięki którym możemy wyhaftować swoją szatę. Umożliwił On nam za pomocą złotych nici [Ducha Bożego] i srebrnych igieł [Prawdy] wyhaftować na danej nam szacie wspaniałe desenie wyrysowane na niej w chrześcijańskie zalety, dzięki którym nasze szaty weselne będą uroczo piękne (Ps. 45:14, 15). Daje On nam także najlepsze schronienie; albowiem On Sam jest naszym mieszkaniem (1Jana 4:16). Jest to najpiękniejszy, najgustowniejszy, najpraktyczniejszy dom, jaki kiedykolwiek został wzniesiony. Jest on dobrze oświetlony i posiada dobrą