Teraźniejsza Prawda nr 518 – 2011 – str. 44
„Młodocianymi Godnymi”. Rozważymy pewną liczbę fragmentów Pisma Świętego na ten temat.
„MŁODZIEŃCY” Z JOELA 2:28
(4) Rozpoczynamy od Joela 2:28, najjaśniejszego ze wszystkich wersetów Pisma Świętego na ten temat: „A potem [po Wieku Ewangelii, w czasie którego Bóg wylewa Swego Ducha na Swoich sług, Małe Stadko, i na Swoje służebnice, Wielkie Grono – por. Joel 2:29 i 2Kor. 6:17, 18; po antytypicznym pokropieniu ubłagalni krwią kozła Pańskiego], wyleję [Ja, Bóg – w Tysiącletnim Pośredniczącym Panowaniu] Ducha mego na [dla, na korzyść] wszelkie ciało, a prorokować będą [nauczać Prawdy tych z rodzaju ludzkiego, którzy wtedy nie będą jej znali, Mat. 25:35, 37, 40; Psalm 107:22] synowie wasi [Chrystusa, (a) quasi-wybrani Żydzi z Wieku Żydowskiego i z Wieku Ewangelii, którzy pozostali wierni Przymierzu Abrahamowemu i Przymierzu Mojżeszowemu oraz praktykowaniu sprawiedliwości, ale nie stali się Starożytnymi Godnymi ani chrześcijanami przez poświecenie i (b) quasi-wybrani pogańscy i żydowscy wierni tymczasowo usprawiedliwieni wierzący z Wieku Ewangelii] i córki wasze [poprzednio niewierzący Żydzi i poganie, którzy w Tysiącleciu staną się wierzącymi, Izaj. 60:4]; w tym artykule wyrażenie „w Tysiącleciu” jest z reguły używane do określenia czasu po rozpoczęciu się Pośredniczącego Panowania i ustanowieniu ziemskiej fazy Królestwa]; starcom waszym [Starożytnym Godnym] sny się śnić będą [będą im dane nowe i natchnione objawienia głębszych prawd, wyjaśniające i opisujące szczegółowo nauki Starego i Nowego Testamentu dla nich i dla ludu, jak również „innej księgi”, którą jest „księga żywota”, czyli objawienia Nowego Przymierza, Obj. 20:12], a młodzieńcy wasi [Młodociani Godni] widzenia widzieć będą” [będą im dane podobne objawienia, ale mniej głębokich prawd]. W Joela 2:28, 29 mowa jest o czterech klasach wyborczych (włączając Młodocianych Godnych) i dwóch ogólnych klasach restytucyjnych spośród rodzaju ludzkiego, które są i będą związane z Planem Bożym. Te sześć klas plus pokutujący upadli aniołowie będą stanowić siedem (liczba doskonała) klas tych, których Chrystus w ramach wykonywanego przez Siebie dzieła Zbawiciela wyzwala z grzechu i potępienia do doskonałości i wiecznego życia.
NACZYNIE GLINIANE
(5) Niezwykłym fragmentem Nowego Testamentu jest 2Tym. 2:20: „A w wielkim domu [wielki dom typicznego najwyższego kapłana Aarona (3Moj. 16:6; 4Moj. 17:2, 3; 3:6-9, 17-20) składał się z jego synów i trzech typicznych klas Lewitów – Kehatytów, Merarytów i Gerszonitów (4Moj. 3:17); podobnie w Wielkim Domu Jezusa, naszego Wielkiego Najwyższego Kapłana, znajdują się cztery klasy jako antytypy tych wyżej wymienionych klas] nie tylko są naczynia złote i srebrne [przedstawiające odpowiednio Małe Stadko i Wielkie Grono, dwie wybrane klasy w niebiańskiej, niewidzialnej fazie Tysiącletniego Królestwa (Mal. 3:3); (zob. Bereański Komentarz do Mal. 3:3 i 2Tym. 2:20)], ale też drewniane i gliniane [przedstawiające odpowiednio Starożytnych Godnych i Młodocianych Godnych, dwie wybrane klasy w ziemskiej, widzialnej fazie Tysiącletniego Królestwa]; a [oprócz tych czterech wybranych klas będą] niektóre [ze świata ludzkości] ku uczciwości [wierni członkowie klasy restytucyjnej – „owce” z Mat. 25:31-40], drugie zasię ku zelżywości [„kozły” z Mat. 25:41-46, klasa wtórej śmierci Wieku Tysiąclecia]”.
(6) Jest to zastosowanie 2Tym. 2:20 na Wiek Tysiąclecia, ale jest również zastosowanie na Wiek Ewangelii i na czas po Tysiącleciu, po Małym Okresie. W kontekście Apostoł Paweł dał młodemu Tymoteuszowi pewne wspaniałe napomnienia i ostrzeżenia. Brat Russell omawia 2Tym. 2:20 między innymi w kazaniu, które ukazało się w gazecie w 1907 r. (przedrukowane w angielskim Zwiastunie Epifanii z września 1951 r. na stronach 33-35, z poprawkami odnoszącymi się szczególnie do naczyń „drewnianych i glinianych”, co do których pokazał on, że w zastosowaniu na Tysiąclecie wzięte razem oznaczają „tych na poziomie ludzkim” – zob. Komentarz Bereański). W tym kazaniu, mówiąc o zastosowaniu na Wiek Ewangelii, brat Russell stwierdził: „Myślą Apostoła zdaje się być, że niektórzy z ludu Pańskiego postępując drogą, którą on nakreślił i będąc całkowicie zaopatrzeni w Słowo Prawdy