Teraźniejsza Prawda nr 482 – 2002 – str. 40
przez Starożytnych Godnych, Wielką Kompanię i Młodocianych Godnych przyczynią się do chwały dla Boga przez rozwinięcie przez te klasy charakteru odpowiedniego do współpracy pod kierunkiem Chrystusa i Kościoła w realizacji planu Boga. Czy Żydzi w okresie odrzucenia od Boskiej łaski przechodzili przez niewypowiedziane zło? Gdy ich oczy zostaną oświecone, a serca zmiękczone, wszystko to sprawi, że staną się oni jeszcze bardziej gorliwi i skuteczni dla Boga w Tysiącleciu, jak również przyczyni się do tego, że wierni spośród nich zostaną przygotowani do wiecznego życia, a niewierni zniszczeni, ku chwale Boga.
Czy pogański świat bardzo cierpi w doświadczaniu zła? Także i to ostatecznie doprowadzi do tego samego rezultatu w odniesieniu do wiernych i niewiernych Tysiąclecia. W ten sposób każdy zarys tego planu ma swój wkład w jedność całości – chwałę Boga, polegającą na tym, że dobrzy otrzymają doskonałe życie, a niepoprawnie źli przestaną istnieć, co jest niezbędnym warunkiem powszechnego panowania sprawiedliwości.
CHARAKTER BOGA
Są jeszcze inne elementy przymiotu jedności, przepełniające Biblię. Owoce Biblii osiągają swe żniwo rodząc w tych, którzy na nią reagują, jednego Ducha Bożego – jednego w posiadaniu prawdy, sprawiedliwości i świętości, jednego w odrazie, unikaniu i opozycji wobec zła. Istnienie jedności dostrzegamy w różnorodności siedmiu elementów składowych Biblii. Zwróćmy uwagę na całkowitą jedność z charakterem Boga, z którego wypływają one wszystkie! Każda z biblijnych doktryn, przykazań, obietnic, napomnień, proroctw, historii i typów jest w harmonii z Boskim charakterem, gdyż wyraża Jego umysł. Nie należy oczywiście rozumieć, iż oznacza to, że podłe rzeczy tam wspomniane wypływają z Jego charakteru. Postanowił On, aby były zapisane jako ostrzegające przykłady. Z tego punktu widzenia ich zapisanie pozostaje w harmonii z Jego charakterem. Jednak nie tylko te rzeczy są w harmonii i nie tylko one wypływają z Jego charakteru, znamienna harmonia panuje między okupem, centralną doktryną Biblii, a siedmioma rodzajami myśli Biblii, przy czym ostatnie trzy – proroctwa, historie i typy – powinny być rozumiane jako ograniczone w poprzednim zdaniu, ponieważ wyrażone tam rzeczy są kwestią zapisu historycznego i nie wszystkie z nich są z konieczności usankcjonowane przez Boga, lecz włączone jako ostrzeżenia przed złem.
DOKTRYNA O OKUPIE
Prosimy zwrócić uwagę na jedność okupu z jednością Boga oraz na to, jak przeczy to doktrynie o trójcy. Ponieważ okup zadość czyni sprawiedliwości, musiał być złożony przez kogoś, kto nie jest Bogiem, co obala trójcę, obalając ją także z kilku innych punktów widzenia. Bóg nie mógł być okupem, równoważną ceną za Adama, ponieważ Bóg jest czymś więcej niż doskonały człowiek – tak więc trójca jest fałszem, ponieważ przeczy pod tym względem okupowi. Bóg nie mógł też umrzeć, a więc trójca przeczy temu elementowi okupu. Ponadto, karą za grzech jest śmierć, nie wieczne męki, ponieważ cena okupu została złożona przez śmierć Jezusa, nie przez poddanie Go wiecznym mękom. Z tego samego powodu człowiek nie może być nieśmiertelny, ponieważ okup wymagał śmierci Jezusa, który zatem do tego czasu nie był nieśmiertelny.
Ponieważ okup został złożony za wszystkich, wszyscy muszą mieć szansę skorzystania z niego. Jednak większość ludzkości umarła bez osiągnięcia tej korzyści, a zatem muszą otrzymać tę sposobność po obudzeniu z umarłych. Okup jest prawdziwą, nie jedynie pozorną śmiercią, i dlatego umarli są w stanie śmierci nieświadomi. Okup oznacza usprawiedliwienie z wiary: skoro bowiem Jezus spłaca nasz dług bez jakiejkolwiek zasługi z naszej strony, jedyną rzeczą, jaką musimy zrobić, by z niego skorzystać, jest jego przyjęcie. Okup dowodzi, że człowiek jest w naturze ludzkiej, nie częściowo ludzkiej, a częściowo duchowej, ponieważ to właśnie człowiek Jezus Chrystus, – nie człowiek – duch Jezus – Chrystus, skosztował śmierci za każdego. Okup zapewnia całemu rodzajowi ludzkiemu możliwość restytucji do doskonałości Adamowej i przywróconego raju, nie do duchowego życia w niebie. Okup, który udoskonala nasze człowieczeństwo, sprawia, że Kościół w swym człowieczeństwie nadaje się do podjęcia i kontynuowania poświęcenia i śmierci z Chrystusem.
Widzimy zatem jedność okupu z innymi doktrynami Biblii. Jest on probierzem prawdy i błędu. W podobny sposób moglibyśmy wykazać jedność okupu z wszystkimi przykazaniami, obietnicami, napomnieniami, proroctwami i typami Biblii.
INNE SKŁADNIKI BIBLII
Kilka słów poświęcimy jedności pozostałych sześciu części składników Biblii. Cudowna jedność panuje w etycznych zasadach Boskiego Słowa. Jedność tę widać w tym, że wszystkie te zasady są obliczone na osiągnięcie jednego celu wszystkich słów i czynów Boga – Jego uwielbienia. Zasady te obracają się wokół miłości i skupiają się na niej, z punktu widzenia miłości obowiązkowej i bezinteresownej, ponieważ istotą każdego przykazania – czy to zakazu, czy nakazu – jest miłość. Z miłości wypływa każda inna łaska z wyjątkiem wiary, nadziei, samokontroli i cierpliwości,