Teraźniejsza Prawda nr 482 – 2002 – str. 38
pod wieloma względami – w talentach, charakterze, powołaniu, wykształceniu, ilości pism, stylu pisania, celu pisania oraz podatności ich pisania na wpływy. Niektórzy z nich byli wybitnymi i wpływowymi ludźmi, jak Mojżesz, Samuel, Dawid, Salomon, Daniel i Paweł. Inni byli ludźmi pokroju większego niż średni, jak Izajasz, Jeremiasz, Ezechiel, Łukasz. Większość pozostałych to ludzie przeciętnego pokroju, a kilku z nich nawet poniżej przeciętnego. Pod względem czasu pisania – od pierwszego do ostatniego z nich mamy okres około 1700 lat.
BIBLIA JAKO BIBLIOTEKA
Biblia to bardziej biblioteka niż pojedyncza książka, ponieważ zawiera ona 66 ksiąg, różnych wielkości, tematów i znaczenia. Jest to biblioteka dwóch różnych działów – Starego i Nowego Testamentu. Księgi te różnią się stylem. Niektóre z nich napisano bardzo podniosłym językiem, np. 5 Mojżeszową, Ijoba (która nawet przez niewierzących uważana jest za największe osiągnięcie literackie), Psalmy, Izajasza, list do Żydów i list Jakuba; inne językiem prostym, niemal potocznym, jak 1 Mojżeszową, Jozuego, Ruty, Jana. Odznaczają się one różnymi formami literackimi – niektóre są historyczne, inne niemal w całości oratorskie, np. 5Mojżeszowa, Ijoba. Niektóre z nich mają formę poetycką, jak Ijoba, Psalmy, Przypowieści Salomona, Pieśń nad Pieśniami, Kaznodzieja Salomonowy i większość Proroków, szczególnie Izajasza i Treny. Niektóre stanowią połączenie historii i ustawodawstwa, jak 2 Mojżeszowa, 3 Mojżeszowa, 4 Mojżeszowa i 5 Mojżeszowa. Niektóre są dydaktyczne, jak listy apostolskie. Inne są połączeniem historii i dydaktyki, jak 4 Ewangelie i Dzieje Apostolskie. Jeszcze inne są prorocze, jak Prorocy Więksi i Mniejsi oraz Objawienie. Niektóre przeplatają dydaktykę z proroctwami, jak Jakuba, 2 Piotra, 1Jana i Judy. Inne składają się z historii, dydaktyki i proroctw, jak Mateusza, Marka i Łukasza.
Różnorodność Biblii jest widoczna w trzech światach, czyli dyspensacjach, które spinają cały zawarty w niej plan, w Wiekach stanowiących jej drugą i trzecią dyspensację, w żniwach Wieków Żydowskiego, Ewangelii i Tysiąclecia oraz w poziomach istnienia i stanach tych, którymi ona się zajmuje. Jej rozmaitość widoczna jest w różnych opisywanych przez nią klasach, w dobrych i złych aniołach, w doskonałym nie upadłym rodzaju w Adamie i Ewie, w upadłej ludzkości przechodzącej przez doświadczenie ze złem, w wybranych patriarchach, w wybranym cielesnym Izraelu składającym się z prawdziwych i nominalnych cielesnych Izraelitów, w usprawiedliwionych z wiary, w czterech ostatecznie wybranych klasach: Maluczkim Stadku, Wielkiej Kompanii, Starożytnych Godnych i Młodocianych Godnych.
Różnorodność jest widoczna w tym, jak Biblia opisuje prawdziwy i nominalny Izrael duchowy, Królestwo embrionalne i narodzone, dwie fazy narodzonego Królestwa, dwie początkowe klasy restytucjonistów: Żydów i pogan, dwie końcowe klasy restytucjonistów: zbawionych i potępionych oraz końcowe klasy upadłych aniołów: przywróconych i zniszczonych.
Ta rozmaitość jest również widoczna w składnikach nauczania używanych przez Biblię: doktrynach, przykazaniach, obietnicach, napomnieniach, proroctwach, historiach i typach, a w obrębie każdego z tych środków nauczania także występuje wielka rozmaitość. W naukach doktrynalnych jako główne różne składniki występują: Bóg, Chrystus, Duch, stworzenie, przymierza, Zakon, człowiek, grzech, śmierć, piekło, chronologia, okup, usprawiedliwienie z wiary, poświęcenie, spłodzenie z Ducha i pomazanie Duchem, siedem rodzajów zbawienia i siedem zbawionych klas, wybór, wolna łaska, pierwszy i drugi adwent, czas gniewu, kościół prawdziwy i nominalny, Królestwo, zmartwychwstanie, przyszła próba, ostateczna próba, nagrody i kary.
Różnorodność tę widać w licznych naukach etycznych Biblii. Zawierają one dwa główne rodzaje myśli – przykazania na temat naszej relacji wobec Boga oraz bliźnich. Każdy z nich składa się jednak z wielkiej różnorodności przykazań co do sprawiedliwości i miłości bezinteresownej. Obejmują one zalecenia pod kątem 7 wyższych pierwszorzędnych łask, 17 niższych pierwszorzędnych łask, 17 łask drugorzędnych i 14 łask trzeciorzędnych. Różnorodność jej obietnic jest widoczna w fakcie, iż pewien Szkot naliczył ich ponad 70.000. W Biblii znajdziemy co najmniej tyle samo napomnień, jeśli nie więcej. Mieszczą się w niej tysiące różnorodnych proroctw. Wszędzie widzimy jej różnorodne historie o ogromnej liczbie jednostek i wydarzeń. Różne są jej biografie i związane z nimi wydarzenia. Jej typy są tak samo liczne i różnorodne jak jej fragmenty historyczne i biograficzne. Naprawdę wielorakie są cele każdej z różnych dyspensacji Biblii, jej Wieków i poziomów istnienia. Jej księgi nie tylko były pisane przez różne osoby w różnych czasach, lecz także w różnych językach i różnych krajach, a następnie posyłane do różnych osób i w różnych celach. Ogromna jest różnorodność Biblii! Można by wykazać inne rozmaitości Biblii, jednak te powyższe z pewnością są wystarczającym dowodem różnorodności jako jednego z jej przymiotów.
JEDNOŚĆ
Przy swej całej różnorodności Biblia cechuje się jednak jednością jako jednym ze swych przymiotów – bowiem wszystkie te różne składniki są tylko