Teraźniejsza Prawda nr 478 – 2001 – str. 80
PYTANIA BIBLIJNE ciąg dalszy
Pytanie: Czy 3Moj. 16:12 porównana z 16:2 nie potwierdza, że kadzidło było ofiarowane w świątnicy najświętszej?
Odpowiedź: Sądzimy, że nie. Właściwe tłumaczenie zdań, na których pytający opiera swą myśl, dowodzi że wiersze te potwierdzają, iż kadzidło było ofiarowane w świątnicy przy drugiej zasłonie. Ostatnie zdanie w. 12 powinno być oddane następująco: „wniesie [z dziedzińca] do wewnątrz [świątnicy] przy zasłonie”. Słowo oznaczające przy – la, znajduje się w hebrajskim przed słowem zasłona, w przekładzie gdańskim zostało przetłumaczone za. W wierszu 2 zdanie, o którym mowa, powinno być oddane następująco: „Mów do Aarona, brata twego, niech nie wchodzi każdego czasu do świątnicy [najświętszej] – [z] wewnątrz [świątnicy] za [przy] zasłonę przed ubłagalnię”. Zdanie, które myślnikiem oddzieliliśmy od poprzedniej części zdania, najwyraźniej jest wyjaśnieniem tego, co oznacza wchodzenie do świątnicy najświętszej; wyjaśnia ono bowiem, iż wyrażenie to oznacza swiątnicę najświętszą! że wchodzi się do niej ze środka przybytku przez przejście pod drugą zasłoną. W tym wierszu przed hebrajskim słowem zasłona użyty jest przyimek la, a oprócz tego przed słowem wewnątrz przyimek me – z. Odpowiednio przetłumaczone wiersze te potwierdzają myśl naszego pastora na temat tego, gdzie ofiarowano kadzidło; także antytyp wykazuje, że kadzidło jest ofiarowane w antytypicznej świątnicy.
Pytanie: Co oznacza wyrażenie „przed Panem u drzwi namiotu „?
Odpowiedź: Wyrażenie „u drzwi namiotu” oznacza dwie rzeczy. W trzydziestu jeden przypadkach użyte jest w odniesieniu do pierwszej zasłony (2Moj. 26:36; 33:9, 10; 35:15; 36:37) a w dwudziestu czterech w odniesieniu do bramy dziedzińca, przy czym w obydwóch przypadkach pięćdziesiąt pięć razy użyte jest hebrajskie słowo petach, oznaczające drzwi (2Moj. 38:8; 3Moj. 3:2; 12:6; 14:11). Tak i w zestawieniu z wyrażeniem „przed Panem” używane jest zarówno w odniesieniu do pierwszej zasłony (2Moj. 29:11, 42; 3Moj. 4:18), jak i bramy dziedzińca (3Moj. 1:3; 4:4; Joz. 19:51). Powód tej różnicy stanie się oczywisty, gdy rozważymy co następuje: dla ludu Izraela czynienie czegokolwiek „przed Panem u drzwi namiotu” oznaczało czynienie czegoś w służbie Pana w obszarze między bramą dziedzińca a obozem, a zatem poza dziedzińcem. To znaczyło dla nich przed Panem u drzwi namiotu (3Moj. 8:3, 4). Dla kapłana czynienie czegokolwiek urzędowo przez niego lub dla niego „przed Panem u drzwi namiotu” oznaczało czynienie tego na dziedzińcu (2Moj. 29:4, 11, 32, 42; 3Moj. 8:31). To znaczyło dla niego „przed Panem u drzwi namiotu”. To właśnie stąd wiemy, że przedstawianie, a raczej wiązanie kozła Pańskiego i Azazela „przed Panem u drzwi namiotu” (3Moj. 16:7) oznacza, że te dwa kozły były stawiane przed Panem i wiązane przy pierwszej zasłonie, nie przy bramie dziedzińca, jak twierdzą niektórzy. To niezbicie dowodzi, że poświęcenie dokonywane jest nie przy antytypicznej bramie dziedzińca, tzn. na zewnątrz dziedzińca, lecz przy antytypicznej pierwszej zasłonie, tzn. wewnątrz dziedzińca, i w ten sposób potwierdza, że dziedziniec także reprezentuje tymczasowe usprawiedliwienie.
PT 670, str. 58, 59
IN MEMORIAM
Brat Edward Krystyński ze zboru w Rzeszowie zmarł 16 kwietnia 2001 r. w wieku 74 lat. Po poświęceniu wiernie służył Panu. Ze zborem w Rzeszowie był związany od ponad 10 lat.
* * *
Siostra Anna Sułyja ze zboru w Rzeszowie zmarła 2 maja 2001 r. w wieku 82 lat. W latach 1943-1945 była więźniem obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Symbol chrztu przyjęła w 1948 roku. Do końca swoich dni wiernie trwała przy Panu.
Polecamy rodziny i przyjaciół zmarłych braci i sióstr opiece Pańskiej dla Jego pociechy i zachęty oraz modlimy się, aby ich smutek został złagodzony przez radosną perspektywę obiecanego zmartwychwstania.
Brat Bronisław Socha ze zboru w Dzierżoniowie zmarł 27 lipca 2001 r. w wieku 78 lat. Poświęcił się Bogu w 1948 r. Od ponad 45 lat jako starszy zboru do końca życia gorliwie służył ludowi Bożemu Słowem Prawdy. Pełen wiary, w każdej chwili chętny był do pomocy braciom i siostrom.