Teraźniejsza Prawda nr 196 – 1961 – str. 50

DZIEŃ SĄDU

(E. tom 17, rozdział 7)

(Ciąg dalszy z T. P. 1962, 48)

      Jednym z najlepszych sposobów poznania znaczenia słów, jest zwrócenie uwagi na te słowa, z którymi są dane słowa porównywane, lub którym są one przeciwstawione. Izajasz 59: 4, 8-11, 13-15 daje nam tego wspaniały przykład w związku z terminami sądzić i sąd: , Nie masz ktoby się zastawiał o sprawiedliwość, ani kto by się zasadzał [szaphat, dosłownie znaczy: sądzi – poucza] o prawdę; [wprost przeciwnie] Ufają w próżności [błędzie] a mówią [uczą] kłamstwo [fałszywe doktryny]… Drogi pokoju [prawda jest drogą pokoju – Przyp. 3:17] nie znają; i nie masz sprawiedliwości [sądu”, doktrynalnej prawdy – w ang. przekładzie zamiast „sprawiedliwości” jest podane, sądu”] w drogach ich [dlatego nie znają drogi pokoju, bo brak im sądu czyli prawdy]; ścieżki swe sami pokrzywili u siebie w sposób zwodzący, błędny]; każdy, kto po nich chodzi, nie zna pokoju. Dlatego [przeciwieństwo jako rezultat błędów w ich naukach] oddalił się sąd [doktrynalna prawda] od nas, ani nie dochodzi nas sprawiedliwość; czekamy na światło [prawdę], a oto ciemność (mieszanina prawdy z błędem]; na jasność [jasną prawdę], ale w ćmie [błędzie] chodzimy. Macamy ściany jako ślepi, a macamy, jakobyśmy oczów nie mieli. Potykamy się
kol. 2
w południe jako w zmierzch [wszystko z powodu braku sądu, doktrynalnej instrukcji]… Żeśmy wystąpili i kłamali [nauczając błędów] przeciwko Panu.., żeśmy zmyślali i wywierali z serca swego słowa kłamliwe; tak [wskutek tego], że się sąd [prawda] opak obrócił [został skażony]… bo na ulicy prawda szwankowała”. Jak dobitnie porównania i kontrasty tego tekstu dowodzą, że sądzić znaczy przede wszystkim pouczać, a sąd, oznacza naukę lub prawdą. Podobnie w Nowym Testamencie greckie słowa krisis – sąd i krino – sądzić, pokazują to samo. Podamy tu tylko po jednym przykładzie na każdy z tych punktów: , Biada wam, nauczeni w Piśmie i Faryzeuszowie obłudni! iż dawacie dziesięcinę z miętki i z anyżu i z kminu [z najdrobniejszego ziarna]; a opuszczacie poważniejsze rzeczy w zakonie [Słowo Boże], sąd [krisis, prawdę doktrynalną], i miłosierdzie [właściwy stosunek do bliźniego] i wiarę [właściwy stosunek do Boga; innymi słowy zaniedbywali nauczania i praktyki tj. głównych rzeczy ze Słowa Bożego]; te rzeczy [ważniejsze rzeczy] mieliście czynić, a onych [mniej ważnych spraw, dziesięciny z drobiazgów] nie opuszczać” (Mat. 23:23). Tutaj na podstawie kontrastu, który Pan ukazuje pomiędzy doktryną

poprzednia stronanastępna strona