Teraźniejsza Prawda nr. 19 – 1925 – str. 83a
wzmiankowanych wypadków jest rozdzielenie ludu Bożego w 1917 roku na dwa główne podziały: 1) na zwolenników Towarzystwa pod obecnym zarządem i 2) na innych nie pod obecnym zarządem towarzystwa. To rozdzielenie w pozaobrazie zgadza się we wszystkich szczegółach z typem rozdzielenia się między Eliaszem a Elizeuszem. Zauważmy to dobrze. Przypomnijmy sobie co nasz brat Russell wskazał, że przyjście Eliasza i Elizeusza razem do Jordanu wyobraża trzymających swe korony i innych z ludu Pańskiego w Prawdzie, przychodzącego w 1914 roku do ludzi chrześcijaństwa (Jordanu), aby ich osądzić w gniew wielkiego ucisku. Uderzenie Jordanu przez Eliasza wyobraża, że trzymający swe korony strofowali chrześcijaństwo od października 1914 do listopada 1916 za jego wielkie grzechy, które doprowadziły do światowej wojny; gdy zaś Elizeusza bezczynność, czyli nieuderzanie z Eliaszem, lecz tylko jego chodzenie i obecność z nim, wyobraża poświęconych, nienależących do maluczkiego stadka, którzy albo wcale lub też tylko chwilowo brali udział w strofowaniu grzechów chrześcijaństwa, którzy tylko sympatyzowali z pozaobrazowym Eliaszem w jego pracy. Przejście proroków przez Jordan sucho, wyobraża, że obie klasy zostały nieuszkodzone. Te wypadki odbyły się od jesieni 1914 do jesieni 1916. Rozmawianie i chodzenie Eliasza i Elizeusza po przejściu Jordanu, aż zostali rozdzieleni, wyobraża spokojną społeczność wszystkich poświęconych w Słowie, pracy i Duchu Pańskim, aż rozdzielenie nastąpiło. I jak spokojna społeczność i rozmowa Eliasza i Elizeusza została rozerwana przy ich rozdzieleniu, tak też i miła społeczność w Słowie, usługiwaniu i Duchu Pańskim między trzymającymi swe korony, a innymi poświęconymi braćmi, z punktu zapatrywania na mówcze narzędzie do świata, została rozerwana przez rozdzielenie, jakie przyszło między lud Pański w lecie 1917 roku. Drodzy bracia i siostry, nie zapominajmy o tem, że nasz drogi brat Russell przepowiedział o tych rzeczach w styczniu 1916, że od tego czasu za trochę więcej niż rok można spodziewać się rozdzielenia, a z wypełnionych faktów widzimy, że rzeczywiście nastąpiło to po roku i pół. – Z. ’16, 39, Kol. 2; par. 2.
5) Że to podanie jest prawdziwe, tego fakta jasno dowodzą. Wszyscy musimy przyznać, że znajdowała się spokojna społeczność w Kościele w ogólności zaraz po pierwszym rozdzieleniu Jordanu do lata 1917 roku. Wszyscy musimy przyznać, że ta spokojna społeczność została rozerwana w lecie 1917 przez największe rozdzielenie, jakiekolwiek zdarzyło się między Pańskim poświęconym ludem. Wszyscy musimy jeszcze przyznać, że rozdzielenie podzieliło lud Pański na dwie klasy: 1) na zwolenników pod obecnym zarządem towarzystwa i 2) na niezwolenników i nieobrońców teraźniejszego zarządu towarzystwa. Dlatego też złamanie społeczności między ludem Bożym i rozdzielenie go na dwie klasy po pozaobrazowym pierwszym uderzeniu Jordanu musi być długo spodziewanym i przepowiedzianym rozdzieleniem pozaobrazowego Eliasza i Elizeusza, ponieważ nie mogło być żadnego złamania harmonii między nimi, aż po pierwszym uderzeniu Jordanu, a złamanie potem musiało być ich rozdzieleniem. Do tego wszystkie przedtem nadmienione i potem następujące wypadki zgadzają się harmonijnie, pozaobraz z obrazem. Powyżej pokazaliśmy hamownię w wypadkach obrazu i pozaobrazu przed rozdzieleniem. Przypatrzmy się teraz w krótkości towarzyszącym i następującym wypadkom. Najprzód zegzaminujmy towarzyszące wypadki.
6) Tak jak oba prorocy szli w zgodzie rozmawiając, aż wóz ognisty i konie nadeszły i ich rozdzieliły, tak też Maluczkie Stadko, jako Boskie mówcze narzędzie do świata, i reszta poświęconego ludu szli i rozmawiali razem w miłej społeczności, aż pozaobrazowy ognisty wóz i konie wjechały między nich i rozdzieliły ich. W symbolach Biblii wozy wyobrażają organizację. (Zobacz Bereański Komentarz na 2 Moj 14:9; Iz. 31:1 itd.). Wóz Izraelski trafnie wyobraża najważniejszą organizację między ludem Pańskim – Watch Tower Bible and Tract Society – Towarzystwo Strażnicy, które zawsze było większe nad Peoples Pulpit Association (Towarzystwo Kazalnicy Ludowej) i nad International Bible Students Association (Międzynarodowe Stowarzyszenie Badaczy Pisma Św.), jako organizacje. Ognistość wozu wyobraża próby, w które Towarzystwo, składające się z Zarządu i jego urzędników, się dostało, z powodu prezydenta Towarzystwa, który sobie przywłaszczył autorytet nad zarządem, a mianowicie, że mieszał się w nie swoje rzeczy nad naszą pracą, jako specjalny przedstawiciel zarządu w Brytanii, i że nas, jako specjalnego przedstawiciela zarządu, bez żadnego autorytetu lub wiedzy zarządu od naszego stanowiska odwołał. Te przywłaszczenia sobie do władzy i inne przywłaszczające postępki prezydenta towarzystwa pobudziły większość zarządu do wysiłków, aby usunąć jego władze, jako takiego i jego przywłaszczone kontrolerstwo. Ten postępek większości zarządu dał sposobność prezydentowi wyrzucić tych czterech dyrektorów. Te wypadki były wielką próbą dla towarzystwa, składającego się z zarządu i jego urzędników i dlatego jest pozaobrazowym ognistym wozem. Konie w symbolach Biblii wyobrażają nauki świeckie lub religijne. (Zobacz Komentarz na Izaj. 31:1; Objaw. 6:2; 19:14 itd.). Przypuszczalnie prawne, lecz rzeczywiście nieprawne nauki, które prezydent towarzystwa twierdził, że on był zmuszony wyrzucić tych czterech dyrektorów (którzy chcieli zakończyć jego nieświęte ambicje i przywłaszczenie do władzy), a na ich miejsce innych fałszywych czterech umieścić, jest wyobrażone przez konie – nauki; a ognistość ich wyobraża przechodzących ogniste próby. Jeźdźce, to obecny zarząd – prezydent towarzystwa i jego specjalny reprezentant i sekretarz skarbnik. Ci urzędnicy wszczepili te właśnie nieprawne doktryny w taki sposób, aby srogo doświadczyć zarząd, jako organizację, przed całym Kościołem, dzieląc go na dwie części – na tych po stronie większości pierwotnego prawdziwego zarządu i na tych po stronie obecnego zarządu. Nie możemy temu zaprzeczyć, że ta kombinacja rzeczy – nieprawne doktryny ciężko doświadczonego zarządu – przez pędzącą władzę teraźniejszego zarządu była uczyniona, aby rozdzielić Kościół do zmuszenia braci, aby zadecydowali, czy są za lub przeciw teraźniejszemu zarządowi, i aby zakończyć spokojną społeczność, współdziałalność i miłość między Maluczkim Stadkiem a resztą poświęconych w prawdzie. Od tego czasu to rozłączenie postępowało, około 10.000 będąc po jednej i około 30.000 do 40.000 po drugiej stronie, a to niewątpliwie