Teraźniejsza Prawda nr 192-193 – 1960 – str. 109
na ziemi wśród ludzi. Obj. 22:1-3 dowodzi, iż to nastąpi przez obecność wśród ludzi Stolicy Bożej i Barankowej (Boskiej Królewskiej władzy wykonywanej przez Jezusa i Kościół), Rzeki Żywota (czyste Słowo Boże) i Drzewa Żywota (Jezusa i Kościoła). Apostoł Paweł w 1Kor. 15:24-26 wskazuje, że Królewska władza Chrystusa w ciągu Jego panowania wykorzeni spośród ludzi wszystkie skutki uzurpatorskiego panowania Szatana i jego dzieła, których głównymi cechami są: grzech, śmierć i grób. W wierszach od 54-57 Apostoł pokazuje, że Kościół będzie z Chrystusem współdziałał w osiągnięciu tego zwycięstwa nad grzechem, śmiercią i grobem. Ozeasz 13:14 mówi, że to wszystko będzie wypływać z Chrystusowej Ofiary Odkupienia. Niechaj będzie Bogu cześć za tak pełen chwały widok! To rozważanie wykazuje, że sposobność zbawienia oczekuje tych, którzy nie mieli jej w tym życiu, gdyż zmarli pod przekleństwem. Przekleństwo to nie będzie się już więcej rozciągać na nikogo.
Zanim podamy następne dowody istnienia nadziei dla niezbawionych zmarłych, podejmiemy rozważania następującego pytania:
CZY WYRAŻENIE „ZA WSZYSTKICH” (1TYM. 2:6) ZNACZY ZA KAŻDEGO?
Może powstać pytanie: czy mamy słuszność że słowo „wszyscy” w takich wyjątkach jak 1Tym. 2:4, 6 oznacza wszystkich wobec użycia tego słowa u Mat. 3:5 itd., gdzie oczywiście nie oznacza ono wszystkich? Jest prawdą że słowo „wszyscy” w Piśmie Św. nie oznacza czasami każdego, czyli nie jest uniwersalne jego zastosowanie, jak dowodzi tego przytoczona w tej kwestii sprawa. Jednakże fakt ten nie sprzeciwia się pojęciu, że słowo to jest prawie zawsze uniwersalne, czyli ogólne w swym zastosowaniu. Zwykle sprawa przedstawia się w ten sposób, że ciężar dowodu zawsze spada na tego, który twierdzi, iż dany ustęp nie obejmuje każdej osoby lub każdej rzeczy. W 1Tym. 2:4, 6 słowo „wszyscy” widocznie oznacza każdego dla trzech powodów: (1) Pismo Św. jasno wskazuje zgodnie z 1Tym. 2:4, że Bóg miłuje wszystkich ludzi, aby wybawić ich od wyroku Adamowego. Między innymi przytoczymy następujące ustępy na dowód tego twierdzenia: 1Moj. 12:3; 18: 18; 22:18; Jan 3:16, 17; 1Tym. 4:10; Tyt. 2:11; 3:4; Żyd. 2:9. (2) Następnie Pismo Św. jasno poucza, że Chrystus umarł aby wybawić ludzkość od wyroku na Adama. Proszę zobaczyć następujące teksty na dowód tej myśli: Jan 1:29; 3:15-17; 12:32, 33; Rzym. 5:18, 19; 1Kor. 15:21, 22; Żyd. 2:9; 1Jan 2:2. (3) W końcu jako wynik miłości Boga i śmierci Jezusa Chrystusa za wszystkich ludzi celem uratowania ich od wyroku Adamowego, Biblia uczy, że wszyscy będą zaproszeni przez Ducha Św. do harmonii z Bogiem. Odnośnie tego proszę zwrócić uwagę na następujące teksty, które żadną miarą nie wyczerpują wszystkich Pism w tych przedmiotach: Psalm 2:8; 22:28-30; 36:9; 98:2, 3;
kol. 2
Izaj. 2:2; 11:9; 25:6; 29:18, 24; 35:5, 6, 10; 40:5; 45:22, 23; 52:10; Jer. 31:34; Joel 2:28; Łuk. 2:10, 31-34; Jan 1:9; 12:32; Tyt. 2:11; 3:4; Obj. 22:17. Jeżeli uważnie będziemy studiować 1Tym. 2:4-6 ujrzymy, że owe trzy punkty myśli jasno są podkreślone w tym ustępie. Tak więc co do pierwszego punktu Apostoł w wierszu 4 wyraźnie stwierdza, iż Boska dobra wola – Miłość – odnosi się do całego rodzaju ludzkiego, aby mógł być wybawiony od grzechu Adamowego: „Bóg chce aby wszyscy ludzie byli zbawieni” [nie wiecznie, lecz od wyroku Adamowego]. Drugi punkt – ofiarniczy Okup naszego Pana za wszystkich ludzi – jest przedstawiony w wierszu 6, gdzie Apostoł mówi o Jezusie Chrystusie, że On „dał samego siebie Tną śmierć] na Okup (odpowiednią cenę) za wszystkich” [za Adama i cały rodzaj ludzki w jego biodrach]. Tak więc zaofiarowana pomoc Ducha do zbawienia wszystkich ludzi jest nauka wierszy 4, 6 w słowach: „Bóg chce aby wszyscy ludzie… ku znajomości Prawdy przyszli… co jest świadectwem czasów Jego [w czasie Tysiąclecia]”. Te trzy rozważania dowodzą zatem, że „za wszystkich” w 1Tym. 2:4, 6 znaczy za każdego włączając i Adama.
UNIWERSALNE ODKUPIENIE CZY ZBAWIENIE?
Drugim pytaniem jakie może powstać jest: Czy Pismo Św. uczy o uniwersalnym odkupieniu, czy o uniwersalnym zbawieniu, czy też o obydwu? Odpowiadamy, iż rzecz ta może być przedstawiona innymi słowami a jednak przedstawiona będzie właściwie. Można powiedzieć, że mamy uniwersalne czyli powszechne odkupienie, ponieważ jest ono dla wszystkich oraz że skutki śmierci Chrystusa będą skuteczne dla całego rodu Adamowego. Jeżeli śmierć ta jest skuteczna dla wszystkich, to będzie to znaczyło zbawienie dla wszystkich, to znaczy, że będą albo aktualnie i w zupełności wybawieni od warunków stanu grzechu i śmierci, albo, że będą mieli pełna i całkowitą sposobność do odrodzenia się z grzechu i śmierci z pomocą jedynie współdziałania ich woli. Czyn pierwszego Adama będzie przez Chrystusa zupełnie zniszczony. Każdy człowiek z rodzaju ludzkiego będzie miał przywilej powrócić do tego wszystkiego co było stracone, o ile tylko będzie chciał. Wieczne zbawienie, zupełne uwolnienie od grzechu i śmierci, będzie wymagać pełnego współdziałania jednostki. Istnieje Prawo Boże, które w wypadku przekroczenia go, prowadzi do wyroku śmierci, jak to było w wypadku ojca Adama. Złamane prawo przez osobę, która była już raz uwolniona od klątwy Adama i w pełni odnowiona, oznaczałoby jej ponowne skazanie na śmierć. Biblia wspomina o takim skazaniu jako o Wtóre j Śmierci, pod którą – jak mówi niektórzy podpadają. Pierwsza śmierć spadła na wszystkich przez grzech człowieka. Wtóra Śmierć nie spada na nikogo, chyba za dobrowolny, świadomy grzech, który – jak uczy Biblia – niektórzy popełnią. Taki grzech nie może być popełniony prędzej, aż tacy ludzie