Teraźniejsza Prawda nr 185 – 1959 – str. 116

Wyraz „transsubstancja” używany przez katolików rzymskich, greckich i anglikańskich na określenie ich doktryny o rzekomej przemianie chleba i wina w ciało i krew Chrystusa, nie określa właściwie procesu zmiany natur w Chrystusie, gdy przestawał być Logosem, a stawał się człowiekiem Jezusem; ponieważ Jego duchowa substancja nie była zmieniona na substancję ludzką, bo duchowe substancje nie mogą być uczynione substancjami materialnymi. Ani zmiany tej nie można nazywać zmianą osobowości, bowiem ta sama osoba, która istniała jako Logos stała się Jezusem.

      Właściwym określeniem tej serii aktów jest zmiana natur w jednej i tej samej osobie. W czasie trzech i pół lat Swej służby Jezus przeszedł inną zmianę natur, mianowicie z natury ludzkiej na naturę Boską, ale nie stał się przez to inną osobą; była to bowiem ta sama osoba, która z Logosa stała się Jezusem, a z Jezusa stała się Panem wszystkich, osobą Boskiej natury, jak o tym czytamy w Liście do Żydów 13:8: „Jezus Chrystus wczoraj [w czasie Wieku Żydowskiego w naturze Logosa] i dziś [w czasie Wieku Ewangelii w naturze ludzkiej], tenże [ta sama osoba] i na wieki [we wszystkich przyszłych wiekach w naturze Boskiej]”. Jednak istnieje różnica między tymi dwoma zmianami natury w tej samej osobie, a mianowicie, że zmiana Logosa w Jezusa dokonała się bez śmierci, podczas gdy zmiana człowieka Jezusa w Pana wszystkiego wymagała śmierci, człowieka Jezusa. Z tej to zmiany, jak również ze zmiany Kościoła, Wielkiej Kompanii, Młodocianych i Starożytnych Godnych, dokonywującej się przez śmierć wnosimy, że zmiana z wyższej na niższą naturę nie wymaga śmierci, lecz zmiana z niższej na wyższą naturę wymaga śmierci przechodzącego tę zmianę. Jak w ludzkim zapłodnieniu pierwiastek życia bywa natychmiast przeniesiony z mężczyzny do komórki zarodkowej kobiety, tak przez analogię można wnosić, że pierwiastek życia Logosa został w cudowny sposób przeniesiony do komórki zarodkowej panny Marii. I jak w ludzkim płodzie zalety duszy mężczyzny są stopniowo przez dziewięć miesięcy przyswajane przez płód istoty ludzkiej, tak zalety duszy, a z nimi sama dusza Logosa były stopniowo przyswajane w ciągu 9 miesięcy przez płód istoty Jezusa.

poprzednia stronanastępna strona