Teraźniejsza Prawda nr 344 – 1984 – str. 144

przedmiotem jako odpowiednim dla poświęconych? Dlatego, że sprawiedliwość jest fundamentem miłości. I tak jak nie możemy zbudować domu na właściwej podstawie bez odpowiedniego fundamentu, tak nie możemy zbudować miłości bezinteresownej bez sprawiedliwości. Główną różnicą między obowiązkową miłością i niesamolubną, bezinteresowną miłością są motywy, które te miłości pobudzają. Obowiązkowa miłość daje nam cnoty, podczas gdy bezinteresowna miłość daje nam łaski.

      Stąd, aby obowiązkową miłość przekształcić w bezinteresowną miłość należy motywy obowiązku zmienić w motywy znajdowania
kol. 2
upodobania w dobrych zasadach, Prawdzie i jej Duchu. A zamiana cnót w łaski oznacza zamianę pobudek wdzięczności w pobudki oceny. Tak się dzieje z powodu bliskiej relacji między tymi dwoma rodzajami miłości, co jest bardzo potrzebne poświęconym w celu kultywowania miłości obowiązkowej, sprawiedliwości, jako podwaliny miłości bezinteresownej. Obie te formy .miłości są niezbędne do przystosowania się do życia wiecznego. W swych najwyższych formach są potrzebne do uzyskania życia na Boskim poziomie. Dlatego czyńmy sąd, miłujemy miłosierdzie i pokornie chodźmy z Bogiem.
P '83,53.
kol. 1

INTERESUJĄCE PYTANIE I ODPOWIEDŹ

DZIESIĘĆ STRUN HARFY BOŻEJ

      Pytanie: Co przedstawia dziesięć strun harfy Bożej?

      Odpowiedź: O harfach często jest mowa w Biblii, szczególnie w Starym Testamencie. W 1Mojż. 4:21 wzmiankowany jest Jubal, ,,który był ojcem wszystkich grających na harfie i na muzyckiem naczyniu”. Dawid był zdolnym muzykiem grającym na harfie (1Sam. 16:16-23). Wielki antytypowy Dawid to klasa Chrystusowa, która rzeczywiście wydobyła z Biblii najpiękniejszą symboliczną muzykę. Dotyczy to również małego antytypowego Dawida, brata Russella, który istotnie był najzdolniejszym muzykiem grającym na symbolicznej harfie (E 9,524-532).

      Harfy w starożytności różniły się między sobą. Niektóre posiadały dziesięć strun. Do dziesięciostrunowej harfy odnosi się najwidoczniej Psalm 33:2 i 92:4.

      Co może przedstawiać dziesięć strun harfy? Rozumiemy, że reprezentują one dziesięć głównych nauk biblijnych. Biblia nigdzie nie wymienia swych dziesięciu najważniejszych nauk. Brat Russell w Strażnicy (Z 4067), odpowiadając na pytanie dotyczące chronologii wzmiankuje o „Słowie Bożym, wielkiej harfie, z której obecnie wydobywa się tak cudowna muzyka”, a następnie wymienia kolejno wolną łaskę, restytucję, usprawiedliwienie, uświęcenie, uwielbienie i zmartwychwstanie, dalej ponownie wymienia wybór i wolną łaskę i dodaje „chrzest, wtóre przyjście Chrystusa, proroctwa dotyczące czasu itd.”, ogółem dziesięć pozycji.

      Ostatecznie jednak w mowie wygłoszonej po Fotodramie Stworzenia brat Russell i inni, pod tematem „O czym pastor Russell naucza”, podali następujące główne nauki biblijne głoszone przez niego: Bóg, Chrystus, Duch Święty, stworzenie, przymierza, okup, zbawienie Kościoła i świata. Widzimy, że w Z 4067 jest brak najważniejszych nauk na temat Boga, Chrystusa i Ducha Świętego, które należy dołączyć.

kol. 2

      Brat Walter Boundy w Convention Report (Sprawozdaniu z konwencji) za rok 1911 (s. 90-94) podał listę pozycji, które uznał za dziesięć strun harfy Bożej, symbolizowanych przez dziesięć groszy niewiasty (Łuk. 15:8, 9). Chociaż wierzymy, iż poprawnie podał on niektóre z nich, przede wszystkim naukę o restytucji przedstawioną przez zagubiony grosz, to także pominął ważne nauki na temat Boga, Chrystusa, Ducha Świętego oraz inne.

      Wkrótce po śmierci brata Russella pośpieszył z drukiem swojej książki pod tytułem Harfa Boża J.F. Rutherford. Miał on na celu uchronić nowo zainteresowanych od kłopotu i trudu „przebrnięcia przez Sześć Tomów” (E 6,214-220). W tej książce J.F.R. podał swoją listę, o której sądził, że wyjaśnia dziesięć strun harfy Bożej, lecz także i on opuścił ważne nauki o Bogu, Chrystusie, Duchu Świętym i inne.

      Brat Johnson w P '38,94 podał to, co uznał, że przedstawia dziesięć głównych nauk biblijnych, a mianowicie: Bóg, Chrystus, Duch Święty, Stworzenie, Człowiek, Przymierza (co obejmuje Biblię jako opracowanie przymierzy), Zło (obejmuje to upadłych aniołów, przekleństwo, pierwsze i drugie piekło), Okup, Wysokie powołanie, Restytucja. Sądzimy, iż jest to najlepsza lista, chociaż w miejsce Wysokiego powołania moglibyśmy obecnie użyć terminu wyborcze zbawienie, gdyż ten pierwszy miał bardziej ograniczone znaczenie i był odpowiedni w czasie, kiedy członkowie Maluczkiego Stadka przebywali nadal na ziemi.

      Zgadzamy się ponadto z końcowymi słowami brata Johnsona ze str. 94: „Ponieważ Biblia nie podaje wyraźnie listy dziesięciu głównych nauk biblijnych w jednym miejscu, ani w różnych miejscach nie wspomina o jednej lub kilku jako takich, nie powinniśmy zatem być dogmatyczni w tej kwestii. Podczas gdy wymienione wyżej dziesięć nauk wydają się słuszne w naszym pojęciu jako odpowiadające prawdopodobnie dziesięciu strunom, to przekonanie innych może być odmienne. Nie należy więc czynić dogmatu z tego przedmiotu”.
P ’84, 14.

poprzednia stronanastępna strona