Teraźniejsza Prawda nr 182 – 1959 – str. 22

„było Słowo” [Logos. On jest tu nazwany Logosem, ponieważ tak jak urzędnik, za pośrednictwem którego starożytni królowie przemawiali do swych poddanych, był nazwany Logosem – Słowem królewskim, tak Ten, za pośrednictwem którego Bóg przemawia do Swych poddanych, nazwany jest Logosem]; „a ono Słowo było u Boga” [tu Najwyższa Istota jest określona wyrazem Bóg. Zdanie to dowodzi, że nie Logos, czyli Słowo, był Bogiem w najwyższym znaczeniu tego słowa, lecz był On spokrewniony z Bogiem, Najwyższą Istotą, w tym znaczeniu, w jakim premier jest stowarzyszony z królem, nie jako równy jemu, lecz jako specjalnie mu bliski, będąc głównym jego wykonawcą. Musimy pamiętać, że gdy słowo Bóg odnosi się do Najwyższej Istoty, jest ono wtedy imieniem własnym, ale gdy się odnosi do innych potężnych istot, to wyraz bóg jest imieniem powszechnym. Otóż wyraz Bóg w tym zdaniu jest imieniem własnym, ale w następnym jest imieniem powszechnym i należy je pisać małą literą]; „a bogiem było ono słowo” [Słowo, Logos, jest tu nazwany bogiem, mocarzem, bowiem był takim; Biblia około 200 razy nazywa zarówno dobrych, jak i złych aniołów, bogami (Psalm 97:7, porównaj z listem do Żyd. 1:6; 1Kor. 8:5; 2Kor. 4:4) ponieważ są potężni, co jest odpowiednikiem hebrajskiego słowa elohim – „bogowie”. Nawet ludzie nazwani są w Biblii bogami. Np. każdy cywilny władca jest nazwany bogiem – theos (2Tes. 2:4), sędziowie w Izraelu byli nazwani bogami – elohim (2Moj. 21:6; 22:8,9). Jako najpotężniejszy z duchów Bożych – Logos – był bogiem, czyli potężnym]. „To było na początku u Boga” [powtórzenie jest tu podane dla ścisłości, aby dobitnie wykazać, że Słowo nie było ani Najwyższą Istotą, ani częścią Najwyższej Istoty, jak utrzymują trynitarze, lecz Wykonawcą, Premierem Najwyższej Istoty, kimś specjalnie bliskim z powodu Swej funkcji urzędowej].

      Logos był specjalnym Wykonawcą Bożym w stwarzaniu. Podkreślone to jest w w. 3: „Wszystkie rzeczy przez niego się stały” [wszystkie stworzone rzeczy za wyjątkiem jego samego, ponieważ On jest jedyną istotą bezpośrednio stworzoną przez Boga (Ew. Jan 1:14, 18; 3:16, 18; 1Jana 4:9), wszystkie rzeczy „stały się” przez Niego jako pomocnicze narzędzie, nie będące jednak Źródłem działania, którym jest sam Ojciec.

poprzednia stronanastępna strona