Teraźniejsza Prawda nr 103 – 1946 – str. 17
Moje w ziemi Egipskiej.” Tak też dzieje się pozafiguralnie, Jehowa w r. 1880 zapewnił Jezusa, że z powodu dobroci Swojej w usuwaniu jednej plagi po drugiej, na prośbę szatana popartą obietnicami, że wypuści pozafiguralnego Izraela, On zatwardzi serce szatana. Jehowa zapewnił Jezusa, że nieuczciwe i hańbiące postępowanie szatana będzie powodem coraz ostrzejszych plag, zsyłanych na niego i na jego sług. Jehowa oznajmia Mojżeszowi, że Faraon nie usłucha żądania, i, że On wyciągnie rękę Swą na Egipt, i wyprowadzi lud Swój, syny Izraelskie z Egiptu w karaniach wielkich, przedstawia oznajmienie Jehowy dane naszemu Panu, iż szatan nie usłucha żądania, a wskutek tego Jehowa użyje Chrystusa za Swoją moc, która tak silnie podziała na Egipt w karzących sądach, że sprawi wybawienie pozafiguralnemu Izraelowi z królestwa szatańskiego. Boskie zapewnienie Mojżesza (w. 5), że Jego użycie władzy w takich sądach nauczy Egipcjan uznania Go za Jehowę, samego przez się istniejącego Boga doskonałego charakteru, przestawia zapewnienie Jehowy dane naszemu Panu w r. 1880, że moc Boża użyta przez Chrystusa w takich karach, jakie Jehowa zamierzył posłać na sług szatana, zmusi ich u – znać, Jehowę za samego przez się istniejącego Boga, doskonałego w mądrości, mocy, sprawiedliwości i miłości. Mojżesz i Aaron, wykonując wszystko co im Pan rozkazał (w.6), przedstawia jak Jezus i Kościół wykonali pozafiguralny rozkaz Boży w publicznej pracy połączonej z rozpowszechnieniem pisma: „Pokarm dla Myślących Chrześcijan, z którego 1,400,000 kopii było rozdanych, w formach Strażnicy i broszurki, wśród1 ludzi mówiących językiem angielskim. To pismo zwykle rozdawano ludziom, przez chłopców roznoszących telegramy, przy drzwiach kościołów protestanckich, gdy wychodzili z kościołów w niedzielę po rannym nabożeństwie. (Strażnica ang. 1916, 174 par. 14). Dwóch braci dostarczyło $40,000.00 potrzebnych na wydanie i rozpowszechnienie tego pisma. Ów Sługa dał $35,000.00, o czym, gdy się jeden z ofiarodawców dowiedział, że Brat Russell był więcej szczodrym od niego, było’ tak przykro, że wkrótce opuścił ruch Prawdy. Rozumie się, wykłady pielgrzymów i starszych, korespondencje i rozmowy były dalej prowadzone w tej publicznej pracy. Bracia prywatnie rozpowszechniali „Pokarm dla Myślących Chrześcijan” i „Cienie Przybytku”, których praca była popartą metodami powyżej wspomnianymi. Chronologiczne zdania wierszu 7 są zamierzone ażeby wskazywały pozafiguralnie, że Jezus był zupełnie dojrzałym do swej pracy od roku 1881, a że Aaron był takim tylko w postępowym, a nie kompletnym znaczeniu, tzn. tylko poczytalnie; 80 lat, podwójna liczba 40 – tu lat, wyobraża okres doskonałej próby i aprobacji Wiernych, a 83 lata, nie będące akuratną podwójną liczbą 40 lat, nasuwają te drugie dwa kierunki myśli.
(19) Wiersze 8, 9 zawierają dalsze Boże rozkazania dane Mojżeszowi i Aaronowi odnośnie tego, co oni mają czynić gdy staną przed Faraonem, a on będzie wymagał znaku jako dowodu, że są ambasadorami Jehowy. Mojżesz miał powiedzieć Aaronowi, żeby rzucił laskę swą przed Faraonem a obróci się w tanina nie nachasha. Nachash znaczy wąż i jest słowem użytym w, 2Mojżesz 4:3. To przemienienie laski w węża było dokonane przez Aarona podczas pierwszego z trzech znaków uczynionych przed Izraelem (2 Mojżesz 4:30),
kol. 2
według rozkazu Jehowy w 2Mojżesz 4:15. Lecz w wierszu 9, laska została przemieniona w tanina. Liczba mnoga tego słowa (taninim) jest błędnie przetłumaczona na wieloryby w 1Moj. 1:21. – Rotherham tłumaczy słowo Tanin na wąż – morski; a Young tłumaczy je potwór. Ono jest słowem biblijnym, użytym na określenie całego zbioru potwornych zwierząt ziemskich, jakie już istniały przed stworzeniem człowieka, takich jak dinozaur, diploducus, stegosaurus, megantisaurus, gigantisaurus i ogromne lądowe i wodne jaszczury, krokodyle, węże i inne ziemno – wodne zwierzęta. Najogólniejszy wyraz stosujący się do nich jest plaż, chociaż w polskim tłumaczeniu jest podane smok w angielskim dragon). Racjonaliści około sto pięćdziesiąt lat temu wyśmiewali się z tego, że Biblia wspomina o smokach. Oni, uważając się za posiadaczy wyższej mądrości, twierdzili, że to były bajeczne zwierzęta, zmyślone przez dziecinną wyobraźnie pierwotnego człowieka, z której oni, bohaterzy o – kresu iluminacyjnego, wyrośli. Lecz teraz wykopaliska geologów i archeologów odkryły wiele z tych potworów z warstw ziemi i jeden z nich (gigantosaurus, pokazany w Fotodramie Stworzenia) jest około 165 stóp (48 metrów) długim. Smok lub płaz możliwie w znaczeniu krokodyla jest prawdopodobnie właściwym tłumaczeniem w 2Moj. 7:9, 10, 12. Lecz jeżeli tu mamy rozumieć węża, to on nie był małym ale bardzo dużym, większym od węża indyjskiego boa – dusiciela, bo tylko tego rodzaju węże są załączone w wyrazie taninim z przed istnienia człowieka. Słowo tanin znajduje się jeszcze w następujących miejscach Pisma św.: 1Moj. 1:21; Ezech. 29:3; 32:2; 5Moj. 32:33; Ps. 91:13; Jer. 51:34; Neh. 2:13; Ijob 7:12; Ps. 74:13; 148:7; Izaj. 27:1; 51:9. W kilku podanych odnośnikach to słowo stosuje się figuralnie do szatana; tak samo rzecz się ma z równoległym słowem greckim drachon w księdze Objawienia, które jest tam użyte odnośnie władzy cywilnej, szczególnie rzymskiej. W Psalmie 91:13 to słowo także odnosi się do władzy cywilnej. Użycie tego słowa w tym znaczeniu jest prawdziwe, ponieważ władze cywilne, do których się te ustępy odnoszą były diabelskie jako narzędzia szatana. Słowo tanin w wierszach 9, 10, 12 odnosi się prawdopodobnie do krokodyla, ponieważ on był uważany za świętość dla Egipcjan, a zatem boskim, ale w rzeczywistości szatańskim, podobnym szatanowi, grzechowi i złu. Z tego powodu, co sprawiałoby większe zamieszanie i było bardziej przekonywujące dla Faraona, jak nie Aaronowa laska zamieniona w krokodyla?
(20) To znaczy w pozafigurze, że Jezus i klasa Aaronowa, gdy domagano się od nich przekonywujących dowodów, że oni są Boskimi posłańcami, mieli przedstawić Prawdę o dozwoleniu zła (które przyszło od szatana – smoka – i jest mu podobne). To wymagało, żeby Kościół użył swej władzy jako nauczyciel (laski), która będąc w ten sposób użyta, dałaby prawdziwe wyjaśnienie. Wyjaśnienie odnośnie zła wśród ludzkości ogólnie wykazało, że zło jest dozwolone w celu wykształcenia rodzaju ludzkiego przez doświadczenie odnośnie wielkości grzechu i okropnych skutków jego, i ażeby przeciwne doświadczenie z dobrem nauczyło przeciwnej lekcji co do sprawiedliwości. Te oba doświadczenia mają być dozwolone w celu odwrócenia ludzkości od grzechu, a zwrócenia jej w stronę sprawiedliwości.