Teraźniejsza Prawda nr 111 – 1947 – str. 25
Pańskiego „dzień pomsty”, dzień w którym On objawi Swoje zasady sprawiedliwości – w którym to dniu On wykona sąd „według sznuru i sprawiedliwość według wagi.” (Izajasz 28:17). To jest dzień, za którym ci, co cierpieli dla sprawiedliwości mieli czekać. W tym samym rozdziale gdzie Apostoł Jakub mówi o ucisku, pociesza on braci, mówiąc: „Bądźcie cierpliwymi aż do przyjścia Pańskiego.” (wiersz 7). Ponieważ to jest dzień, w którym Pan wypełnia Swoje obietnice jakie dał ludowi, mówiąc: „Mnie pomsta, Ja oddam, mówi Pan.” (Rzym. 12:19). To sumo mówi prorok Sof 3:8, 9, „Przetoż oczekujcie na mnie (Bądźcie cierpliwymi bracia) mówi Pan, aż do DNIA, którego powstanę do łupu; bo sąd mój jest, abym zebrał narody (ma to być sprawa narodowa ucisk po całym świecie) i zgromadził królestwa (możliwie liga będzie sformowana z pomiędzy władców różnych narodów. Zauważyliśmy, że prawie wszystkie koronowane głowy w Europie są spokrewnione ze sobą. Będąc połączonymi ze sobą przez małżeństwo to wstrzymywało ich od rozpoczynania wojny jeden z drugim, a raczej przyciągało ich razem dla wspólnej protekcji, abym na nie wylał rozgniewanie moje, i wszystką popędliwość gniewu mego; OGNIEM zaiste gorliwości mojej będzie pożarta ta wszystka ziemia”. A! to jest ten szczególny gatunek „ognia”, który ma pożreć ziemię, i który roztopi „żywioły” od wielkiego żaru ognia, to jest od ognia gniewu Bożego, od ognia Jego sprawiedliwości. „Bo na ten czas” mówi prorok dalej (a to zapewnia nas, że ten ogień nie jest literalny, ale figuralny, czyli przenośny) „Na ten czas przywrócę narodom wargi czyste, którymiby wzywali wszyscy imienia Pańskiego, i służyli mu jednomyślnie.” (Wiersz 9.) Wtenczas zostaną wprowadzone te „nowe niebiosa i ziemia,” o których Św. Piotr mówił, że nastąpią po rozpuszczeniu się obecnego ustroju – „teraźniejszego świata złego” i wtenczas będzie miało szczególne znaczenie wyrażenie z księgi Objawienia, „a MORZA już więcej nie było”; bo obecne niebiosa i ziemia przedtem przeminęły. (Obj. 21:1).
Co mamy rozumieć gdy Św. Jan mówi, że morzą już więcej nie będzie? Czy to odnosi się do literalnego morza? Nie! Trzeba pamiętać, że cała księga Objawienia jest księgą symbolów, i że we wielu proroctwach i Psalmach jest użyta ta sama mowa symboliczna. W symbolach biblijnych „niebiosa” reprezentują władze religijne, czyli panujące systemy religijne. W pierwszej dyspensacji (Wskaż) aniołowie stanowili niebiosa, czyli władzę duchową. Szatan i systemy będące pod jego kontrolą, które rządzą teraźniejszym złym światem, są teraźniejszymi niebiosami. A Chrystus i Jego Oblubienica, to jest prawdziwy Kościół, będą stanowili przyszłe niebiosa.
„Ziemia” oznacza zorganizowane społeczeństwo; „góry oznaczają rządy, które stanowią stos pacierzowy społeczeństwa – jego wywyższone przedstawicielstwa; „morze” przedstawia niespokojne żywioły społeczeństwa, które burzą się i uderzają przeciw społeczeństwu „ziemi” i przeciw rządom „górom,” a które w końcu pochłoną je w anarchii (Ps. 46:3). Przeto trzeba rozumieć, że gdy Św. Jan mówił, że „morza już więcej nie było,” to znaczy, że gdy nowe niebiosa i nowa ziemia zostaną ustanowione, to nie będzie już; więcej anarchii, ponieważ, jak Apostoł Piotr mówi. będą to niebiosa i ziemia (czyli ustrój społeczny), y; których sprawiedliwość mieszkać będzie. A „Pan będzie królem nad wszystką ziemią w ten dzień.” (Zach. 14:9).
A zatem, gdy Biblia podaje, że symboliczna ziemia i niebiosa przeminą z wielkim trzaskiem – zamieszaniem, uciskiem – to literalna ziemia i literalne i atmosferyczne niebiosa pozostaną nadal. „Bo tak mów? Pan, który stworzył niebiosa (ten Bóg, który utworzył ziemię i uczynił ją! Który ją utwierdził, nie na
kol. 2
próżno stworzył ją, na mieszkanie utworzył ją): Jam Pan, a nie masz żadnego więcej.” (Izaj. 45:18).
W następnym wykładzie zostaną przedstawiona interesujące szczegóły odnośnie „wieków,” które prze minęły, a które stanowiły „obecny zły świat.” T« wieki są przedstawione przez mniejsze półkola (Wskaż). Ufam że niektórzy otrzymali pomoc na cało życie w sprawie „dobrego rozbierania słowa prawdy,” jakie odnosi się do trzech wielkich dyspensacji, czyli „światów.” W następnym wykładzie ja zastosuję tę samą regułę Pisma świętego względem wieków, a co zostanie wykazane z dobrymi rezultatami. Wszyscy są proszeni by się stawili na oznaczoną godzinę.
WYKŁAD II
(Rozpocznij wykład krótkim streszczeniem głównych punktów z Wykładu I dla nowych słuchaczy, jak i dla odświeżenia pamięci tych, co słyszeli to poprzednio.)
Teraz zauważcie te półkola. (Wskaż na wieki.) One przedstawiają wieki. Gdy mówiliśmy zeszłym razem o dyspensacjach, to nie mówiliśmy, co Bóg czyni lecz tylko to, na co On dozwala Szatanowi, upadłym aniołom i ludzkości na ogół czynić według ich upodobania. Lecz teraz będziemy mówili o tym, co Bóg czynił w tych samych okresach, pomimo że świat nie znał i jeszcze nie zna Jego celu. Podczas tego całego czasu Bóg nie uznawał ludzkości świata, ani nie miał z nimi nic do czynienia, lecz tylko z garstką Swego własnego ludu. Bóg nie przeszkadza światu, ani diabłu, chyba że usiłują pokrzyżować jego plany. Wtedy mówi: „Aż dotąd wychodzić będziesz, a dalej nie postąpisz.” (Księga Joba 38:11). Lecz co Bóg czynił w tym czasie, gdy świat i szatan byli zajęci w złem? Czy Bóg był jak ten człowiek, o którym Jezus mówiły że zaczął budować dom, ale nie policzył wpierw kosztu i z którego wyśmiewano się, mówiąc, ten człowiek zaczął budować, ale nie mógł dokończyć? (Łuk. 14:30). Na pewno, że nie. Byłoby bardzo dziwnym gdyby Bóg nie postąpił według mądrości jakiej On radzi ludziom. Dowiadujemy się ze Słowa Bożego, że Bóg postąpił według mądrości, i że nie tylko będzie mógł dokończyć Swoją pracę, tak, jak ją zamierzył, ale, że znane są Panu wszystkie Jego dzieła od początku świata. I On powiada: „Słowo moje nie wróci się do mnie próżno, ale uczyni to, co mi się podoba, i poszczęści mu się w tym, na co je pośle.” (Izaj. 55:11.)
Teraz zastanówmy się, jaki był cel Boży? Czy Bóg próbował nawrócić świat? Jeżeliby tak było, to znaczy, że Bogu nie udało się nawrócić świat. I – sza dyspensacja była złą, gdyż zło przewyższało. W drugiej dyspensacji nie widzimy nawrócenie świata i przez natchnienie jest ta dyspensacja nazwana „teraźniejszym światem złym.” Czy może kto powiedzieć, że Bóg próbował nawrócić świat, ale Mu się nie udało? Nie, bo gdyby On chciał to uczynić, gdyby był taki Jego plan, to napewno byłoby Mu się to udało. Tak jako jest napisane: „Przysiągł Pan zastępów, mówiąc: Zaiste jakom umyślił, tak będzie, a jakom uradził, tak się stanie”… „Bom Ja Bóg, a nie masz żadnego Boga więcej, i nie masz mnie podobnego: który opowiadam od początku rzeczy ostatnie i z dawna to, co się jeszcze nie stało; gdy rzekę co, rada moja ostoi się i wszystką, wolę moją uczynię.. rzekłem, a dowiodę tego; umyśliłem, a 'uczynię to.” (Izaj. 14:24; 46:9 – 11).
Decydujemy zatem, że Bóg nie próbował nawrócenie świata! To twierdzenie może być nowym dla niektórych was, ale musicie przyznać, że jeżeli by Bóg próbował nawrócić świat, to doznał zawodu, podczas gdy On mówi: „Wszystką wolę moją uczynię.” To dowodzi, że Bóg nie starał się nawrócić świat; ale przeciwnie, jeżeli On wykonywał to, co zamierzaj uczynić, to zamiar Jego był zupełnie inny.
WIEK PATRIARCHÓW
Ten pierwszy wiek (Wskaż) jest nazwany „Wiekiem Patriarchów,” ponieważ w nim Bóg miał do