Teraźniejsza Prawda nr 109-110 – 1947 – str. 5

w największej rodzinie z wszystkich rodzin świata, zgodnie mieszkajmy ze sobą.

      Drugi powód dlaczego Maluczkie Stadko ma zgodnie mieszkać jest ten, bo takie mieszkanie jest dobre: „Jako rzecz dobra”, gdy bracia zgodnie mieszkają. Słowo, dobra, ma kilka znaczeń, np. jest używane do wykazania zalety użyteczności. Moglibyśmy nadmienić jakiś pożyteczny sprzęt, jak np. elektryczną lodówkę, lub elektryczne oświetlenie, iż jest dobrym, a co ma znaczyć, że jest pożytecznym. Możemy jeszcze nadmienić, że lokacja pieniędzy jest dobra, mając przezeń to na myśli, iż jest korzystna, jeśli przynosi zysk, albo niekorzystna gdy nie przynosi zysku. Można także mówić o człowieku, że jest dobrym, gdy się odznacza moralną wyższością swego charakteru. To są te trzy główne znaczenia słowa dobre i każde z nich odpowiada naszemu słowu 'dobra w naszym tekście. Ma się rozumieć, że zgodne mieszkanie braci jest dobrym, w znaczeniu, iż jest pożytecznym. Jest pożytecznym dla Boga, ponieważ popiera Jego plan i cele. Jest pożytecznym dla Chrystusa, ponieważ dopomaga Mu w Jego poselstwie Wieku Ewangelii. Jest pożytecznym dla braci, którzy są sługami Prawdy dla swych współbraci, ponieważ dopomaga im do lepszego usługiwania; a również pomaga tym, którym oni usługują, by mogli zastosować się do ich rad i wskazówek. Jest pożytecznym w badaniu, krzewieniu, praktykowaniu i znoszeniu cierpień dla Prawdy. Jest pożytecznym w czuwaniu i modlitwie, oraz w zaparciu się siebie i świata. Słowem zgodne mieszkanie jest pożyteczne do zwycięstwa w Wysokim Powołaniu. Zgodne mieszkanie braci jest również korzystne, ponieważ jest częścią pobożności, która jest korzystną w życiu obecnym i przyszłym. Ono przynosi owoce Ducha, a również jest owocem Ducha. Ono było korzystnym dla Maluczkiego Stadka, jak również jest korzystnym dla utrać j uszów koron, którym dopomoże później do ocalenia ich życia. Zgodne mieszkanie jest korzystne dla Młodocianych Świętych, bo nie tylko daje im dobry przykład, ale pobudza ich do miłości i dobrych uczynków. Usprawiedliwieni z wiary również otrzymali z tego korzyści w sposób pośredni, a także i świat otrzymuje, albowiem Maluczkie Stadko jako sól ziemi, przez takie zgodne mieszkanie udzielało światu niektórych prawd bardzo dla niego korzystnych. W końcu zgodne mieszkanie jest dobre ze względu na jego duchową zacność, jaką w sobie zawiera i duchową zacność, jaką roztacza między braćmi Maluczkiego Stadka i Wielkiego Grona, i religijną zacność, jaką udziela Młodocianym Świętym i usprawiedliwionym z wiary. Tę zacność można zauważyć gdy Maluczkie Stadko jako sól ziemi i światłość świata udziela światu nauk, którymi podnosi go pod względem intelektualnym, moralnym i religijnym. Przeto zgodnie mieszkanie braci jest dobre we wszystkich trzech znaczeniach tego słowa.

      Trzecim powodem dlaczego bracia Maluczkiego Stadka mają zgodnie mieszkać jest, bo takie mieszkanie jest wdzięcznym: „i jako wdzięczna, gdy bracia zgodnie mieszkają.” Dwie myśli zawierają się w słowie wdzięczny, tj. miły i sprawiający rozkosz. To zgodne mieszkanie braci Maluczkiego Stadka jest miłym, ponieważ sprawia im zadowolenie. Ich miłość wzajemna, która jest większa od ich osobistej miłości, sprawia, iż są miłymi dla siebie. Ta miłość wypływa z siedmiu części ich jedności. Ma się rozumieć, że z powodu, iż stanowią jedno Ciało i mają jednego Ducha, jedną nadzieję, jednego Pana, jedną wiarę, jeden chrzest i jednego Boga, doskonałego w osobie, charakterze, planie i dziełach, jako ich jednego Ojca, czyni ich, iż są tak bardzo miłymi sobie.
kol. 2
Ich martwota dla siebie i świata, a żywość dla Boga w studiowaniu, rozszerzaniu i praktykowaniu Prawdy, ich cierpienia za wierność Prawdzie i ich czuwanie i modlitwa są powodem, że oni wszyscy są tym więcej miłymi sobie, albowiem te rzeczy są najważniejszymi dla nich i najwięcej miłowanymi przez nich, a to naturalnie sprawia, iż jeden dla drugiego jest tak miłym. Oprócz tego ta wdzięczność składa się również z rozkoszy, jak Psalmista mówi, gdy wyraża się o świętych tu na ziemi, jako o zacnych – „zacnym, w których wszystko kochanie (rozkosz) moje.” Psalm 16:3; albo gdy wyraża się o Kościele (w poezji): Jeżeli zapomnę cię kiedy o Jeruzalem miła, niech pierwej zapomnę prawicy, która za ciebie walczyła. Jeżeli ty pierwszą rozkoszą nie jesteś memu duchowi, niech język mój przyschnie do ust i słowa niech więcej nie mówi. – Psalm 137:5, 6. Oni rozkoszują się jeden w drugim z powodu ich siedmiu punktów jedności i siedmiu części ich zgodnego mieszkania w tej jedności. Oni rozkoszują się jeden w drugim ponieważ są uczestnikami Chrystusa, teraz w cierpieniach z Jezusem z tych samych powodów, w tych samych formach i duchu, i dlatego samego celu i skutków, a w przyszłości jako kapłani Boży w błogosławieniu, a jako królowie w królowaniu nad światem i udzielaniu błogosławieństw restytucyjnych, tak w Tysiącleciu jak również w następnych Wiekach bez końca, przyprowadzając do pomyślnej konkluzji plany i zamiary Boże odnośnie przyszłych Jego stworzeń. Ich wzajemna miłość w ocenianiu, współczuciu i ofierze, ich obopólna ufność i nadzieja, czynią ich społeczność najbardziej rozkoszną od wszystkich innych stworzeń. Wszelka rozkosz jaką posiadają względem istot ziemskich jest małą w porównaniu jaką mają jeden względem drugiego. Rozum ludzki nie może zgłębić tej rozkoszy, uczucia ludzkie nie mogą odczuć tej rozkoszy, ani chęci ludzkie nie mogą wejść do tej rozkoszy. Wzajemna radość takich braci jest podobna do tej jaka jest w górze. Ta ich słodka społeczność jest najlepiej wyrażona w Hymnie 23, który będzie hymnem towarzyszącym tekstowi na nasze godło na ten rok. To są te trzy powody, jakie nasuwa nasz tekst, względem zgodnego mieszkania Maluczkiego Stadka i pokazuje, że ich zgodne mieszkanie jest rozumnym, gdyż sprowadza dobroć i zadowolenie.

DUCH ZGODNEGO MIESZKANIA

      Teraz zajmiemy się naszym trzecim i ostatnim pytaniem: Jak takie zgodne mieszkanie Maluczkiego Stadka można urzeczywistnić, i jak tę zasadę naszego tekstu mogą urzeczywistnić utracjusze koron i Młodociani święci względem członków ich kilku klas i Maluczkiego Stadka? W tym punkcie wykażemy, że można to uczynić, co do środków, ducha i sposobu. Pierwsze co do środków. Są trzy środki, które Bóg daje nam do użytku, abyśmy mogli zrealizować podstawową zasadę naszego tekstu. Pierwszym z tych środków jest Słowo Boże w jego odnośnych częściach. Mamy części Słowa Bożego, które się stosują do naszego uprawiania zasady i czynności podstawowej naszego tekstu. Te części powinny być głęboko wyryte na uległych umysłach, sercach i woli braci tych trzech klas i jeżeli to będzie czynione, to moc Boża zawarta w tych częściach Słowa Jego wykona w nas urzeczywistnienie tej zasady w naszym życiu. Drugim środkiem danym nam do użytku jest Duch Boży, tj., iż głowa musi być napełniona myślami Bożymi na ten przedmiot, serce pełne stosownych uczuć względem tych trzech klas i nowa wola ustalona w niezłomną siłę, aby osiągnąć ten skutek. Głowa, serce i wola każdego usilnie starającego się o wykonanie tej zasady urzeczywistnią to w swoim czasie.

poprzednia stronanastępna strona