Teraźniejsza Prawda nr 119-120 – 1948 – str. 63

1440
Kościół grecki odrzuca plan unii z Rzymem.
19/IV – 1919
Komitet Studentów Biblijnych, na pierwszym zebraniu nie może się zgodzić na połączenie się z PBI, lecz zgadza się na braterskie stosunki z nimi.
1452
Narodziny Savonaroli, członka gwiezdnego z okresu Filadelfia.
1/V – 1919
Johnson, w 16-tą rocznicę wyrzeczenia się Kościoła luterańskiego i w 15-tą rocznicę wejścia do pracy pielgrzymskiej, postanawia prowadzić skuteczniejszą pracę jak dotąd.

      Z rokiem 1459 następuje tu zmiana obrazu w Małym Kościele rzymsko-katolickim, z Pasterskiej Biblijnej Instytucji i F.H. McGeego na Towarzystwo i jego wodza J.F. Rutherforda, i ciągnie się w tej zmienionej formie aż do końca Małej Miniatury.

1466
Wojny pomiędzy chrześcijanami a Maurami w Hiszpanii wchodzą w decydujący okres.
15/V – 1919
Ośmiu uwięzionych członków Towarzystwa zostaje uwolnionych od 20-letniego wyroku za decyzją apelacyjnego sądu Stanów Zjednoczonych.
1479
Jan Wessel, główny mąż z okresu Kościoła filadelfijskiego, przedstawia cztery główne zasady reformacyjnego Kościoła: (1) Biblia jest jedynym źródłem i regułą wiary i praktyki; (2) usprawiedliwienie przez samą wiarę jest powodem przypisania zasługi Chrystusowej; (3) Chrystus jest jedyną Głową Kościoła; (4) tylko prawdziwie poświęceni są Kapłanami. Ogłoszenie tych prawd jest powodem, że inkwizycja ustanowiona w Kolonii, Niemczech, starała się go pochwycić, lecz on ucieka do Holandii.
28/V – 1919
Johnson pisze odpowiedzi na zapytania do Nr 8 Ter. Prawdy (ang.), w której przedstawia cztery główne zasady Reformacji małego miniaturowego Wieku Ewangelii, które są podobne do tych, jakie były użyte podczas Reformacji we Wieku Ewangelii. Te zasady uderzają głównie w Rutherfordyzm. Członkowie Towarzystwa starają się powstrzymać Johnsona w argumentach, lecz on pomyślnie wymyka się ich argumentom.
1480
Mulej Hassan, maurski król Granady, Hiszpanii, ata-kuje i zabiera pograniczną twierdzę Zaharę.
29/V – 1919
Zwolennicy Towarzystwa odnoszą porażkę w swoich usiłowaniach usunięcia rządowego zakazu sprzedaży siódmego tomu i innej literatury.
1489 Jan Wessel umiera. 7/VI – 1919
Urząd pocztowy żąda, ażeby Johnson drukował mniejsze wydanie Nru 8 Ter. Prawdy angielskiej.
1490-1498
Savonarola zajmuje się pracą reformacyjną we Florencji, Włoszech.
8/VI-16/VI – 1919
Johnson pracuje nad wysyłką Nru 6, który był drukowany w lutym, lecz którego wysyłka została wstrzymaną aż do powrotu Rutherforda do swej pracy, rozpoczynając wysyłkę adresowaniem owijek.

kol. 2

1492
Ostateczne zburzenie królestwa Maurów w Hiszpanii, które istniało przez 781 lat (od 711-1492).
10/VI – 1919
Zwolennicy Towarzystwa otrzymują w końcu pozwolenie na kolportowanie siódmego tomu, szczególnie w formacie kieszonkowym, po dwóch latach przeszkód.
1498
Savonarola ponosi śmierć męczeńską we Florencji z rąk florenckiej władzy sądowniczej, podburzonej przez Aleksandra VI, najgorszego ze wszystkich papieży.
16/VI (Wieczór dnia 15 czerwca) – 1919
G.H. Fisher, z namowy Rutherforda, obwinia Johnsona (i innych wodzów opozycji) w zborze Towarzystwa w New Haven, Conn., o zdradzieckie wydanie rządowi wodzów Towarzystwa.
1511-1512
Luter, po rozmowie ze Staupitzem, naczelnikiem augustiańskiego zakonu, jedzie do Rzymu, gdzie jest świadkiem bezbożnych czynów kurii papieskiej i niższego kleru; w tym czasie wyrozumiewa on usprawiedliwienie jedynie przez wiarę.
29/VI-30/VI – 1919
R.H. Hirsh i Johnson prowadzą rozmowę o stanie Towarzystwa i o oskarżeniu, jakie Fisher rzucił na Johnsona, że zdradził wodzów Towarzystwa itd. Johnson jasno wyrozumiewa uczynki Towarzystwa przez poznanie wiary jako elementu usprawiedliwiającego w swojej pracy prowadzonej przeciwko Towarzystwu.
1517 Luter, członek gwiezdny, przybija 95 tez na drzwiach kościoła w Wittenbergu, którymi zaatakował Teclowe handlowanie odpustami. 5/VII – 1919
Na generalnej Konwencji we Filadelfii Johnson krytykuje wodzów Towarzystwa, którzy w celu zyskania poparcia, pobłażają swawolnym uczynkom swoich zwolenników.
1518
Lud darzy Lutra swoim poparciem i zaufaniem w jego wystąpieniu przeciwko papieżowi i jego poplecznikom.
6/VII – 1919
Konwencja generalna we Filadelfii daje Johnsonowi wotum zaufania i swoje poparcie przeciwko Rotherfordowi i jego poplecznikom.
1520
Luter pali papieską bullę klątwy, oraz kopię prawa kanonicznego.
8/VII – 1919
Johnson odpiera Rutherfordowe nazwanie go członkiem klasy Judasza i wzgardliwie odrzuca jego przepisy.
1521
Luter na sejmie w Wormacji odmawia poddania się wymaganiom papieża i cesarza, domagającym się odwołania swoich nauk i poddania się pod nauki i praktyki papieskie.
9/VII – 1919
Johnson odmawia poddania się wymaganiom Rutherforda i jego Zarządu domagającym się przyjęcia nauk i praktyk Towarzystwa.
1522
Luter wydaje Nowy Testament, który jest główną podstawą jego nauk.
10/VII – 1919
Puszczenie w obieg pierwszego wydania Nru 6 Teraźn. Prawdy (ang.), w którym artykuł Ostatnie Pokrewne Czynności Eliasza i Elizeusza udziela głównych podstawowych prawd Epifanii.
1521/1522
Zwingli, członek gwiezdny, bada pogląd Jana Wessela w sprawie symbolicznych słów, wypowiedzianych podczas ostatniej Wieczerzy Pańskiej: „Toć jest ciało moje, toć jest krew moja”; przyjmuje ten pogląd w 1522, a odrzuca naukę o przeistoczeniu i instrumentalizacji.
9/VII-10/VII – 1919
Johnson bada pogląd, że Towarzystwo jest przewodem interesowym Maheli Merarytów i poznaje, iż ono nie jest przewodem Kapłanów ani jako narzędzie mówcze ani jako kontroler, a jako takie pomaga ono tylko Lewitom i fałszywym kapłanom w ich ofiarach.

poprzednia stronanastępna strona