Teraźniejsza Prawda nr 119-120 – 1948 – str. 62

1919
1342
Marsiliusz z Padwy stoi w obronie prawa władzy świeckiej do unieważnienia związków małżeńskich przez udzielanie rozwodu i prawa zezwalającego w niektórych wypadkach na powtórne wejście w związek małżeński.
11/I – 1919
Na początku artykułu o Młodocianych Świętych, którego pisanie rozpoczęło się w tym dniu, jest przedstawione, iż Jezus ma prawo rozwiedzenia się z członkami Wielkiej Kompanii, i że słudzy naszego Pana mają prawo do ogłaszania o takim rozwodzie.
1347-1350
Jan Tauler, członek gwiezdny Kościoła z okresu Sardis, pisze, głosi i sprawuje różne prace w służbie Bożej w Strasburgu, pomimo papieskiego interdyktu, czyli klątwy kościelnej, rzuconego na to miasto. Sprzeciwia się papieskim teoriom, odnoszącym się do interdyktu.
16/I-19/I – 1919
Pomimo nagany stosowanej przez McGeego i jego popleczników, Johnson pisze artykuł, p. t. Przegląd Celów PBI, w Teraźniejszej Prawdzie (ang.) w Nrze 3. W tym artykule Johnson sprzeciwia się teoriom McGeego, odnoszącym się do takiej nagany.
1365
Papież Urban V domaga się od Anglii dalszego wypłacania mu czynszu lenniczego w sumie 1000 marek ($3.230).
3/II – 1919
Podburzony przez McGeego zbór PBI we Filadelfii, dowodzący, iż jest oryginalnym zborem filadelfijskim, domaga się listownie zwrotu części własności od zboru Epifanicznego.
1366
Wiklif, członek gwiezdny Kościoła z okresu Sardis, występuje przeciw wypłacaniu czynszu lenniczego papieżowi.
4/II – 1919
Johnson sprzeciwia się spełnieniu żądań zboru PBI na tej podstawie, że każdy ruch przesiewający, któryby opuścił zbór Epifaniczny, mógłby sobie rościć te same pretensje do własności.
1367-1369
Wiklif atakuje żebrzących mnichów coraz silniej i z dobrym skutkiem.
5/II-7/II – 1919
Johnson pisze szósty numer Teraźniejszej Prawdy (ang.) o drugim nowym poglądzie Rutherforda, z którym to poglądem zgadzali się jego koledzy w więzieniu i który mu nasunął R.H. Barber.
1369-1377
W ciągu tych lat wzrasta opozycja Wiklifa do papieża, dworu papieskiego i do mnichów, także pisze przeciw nim z coraz większą siłą, za co otrzymuje pochwałę od ludności i od króla.
7/II-15/II – 1919
Johnson rozpoczyna pisanie i kończy około 3/4 artykułu, p. t. Rewolucjonizm Przeciwko Boskim Zarządzeniom, który ukazał się w Nrze 4 Teraźniejszej Prawdy angielskiej i który był niszczącym atakiem skierowanym przeciwko Pasterskiej Biblijnej Instytucji.
1378-1384
Powstanie wielkiej schizmy papieskiej gdzie panowało naraz dwóch, a chwilowo nawet trzech papieży. To dało okazję Wiklifowi do zaatakowania papiestwa i nauki o przeistoczeniu. Wiklif tłumaczy Biblię na język angielski, atakuje żebrzące zakony i umiera 31-go grudnia 1384 r.
16/II-22/II – 1919
Wielkie rozdwojenie powstaje w Komitecie Pasterskiej Biblijnej Instytucji. Johnson kończy pisanie artykułu o Rewolucjonizmie Przeciwko Boskim Zarządzeniom, publikuje czarter Towarzystwa Strażnicy Biblii i Broszur, atakuje PBI jako fałszywego Chrystusa i ich partyzanckich agentów jako szpiegów w zborze filadelfijskim.

kol. 2

1391
Jan Hus, członek gwiezdny Kościoła z okresu Sardis, rozpoczyna pracę reformatorską w Czechach, pobudzony będąc przez pisma Wiklifa.
1/III – 1919
Johnson odpowiada na listy przysłane mu ze zboru PBI z Pittsburgha i rozpoczyna prowadzenie pracy reformatorskiej względem nich w kierunku artykułu o Rewolucjonizmie, umieszczonym w Nrze 4 Teraźn. Prawdy (angielskiej).
1400-1412
Hus postępowo pracuje przez kazania, wykłady, debaty i pisze przeciwko błędom i złym praktykom rzymskiego kościoła aż do 1411 r., kiedy zostaje z Pragi wygnany, gdzie był profesorem teologii na uniwersytecie, księdzem i kaznodzieją.
10/III-22/III – 1919
Johnson pisze w tym okresie artykuł p. t. Rażące Punkty z Historii PBI, jedzie w podróż pielgrzymską do Harrisburga, Duquesne i Johnstownu, prowadzi sporną korespondencję ze zborem PBI w Pittsburghu i zostaje niedopuszczony do usłużenia niektórym zborom PBI, jak np. w Pittsburghu.
1411 Ferdynand z Kastylii, Hiszpanii, odbiera Maurom fortecę Antequera i otaczający ją kraj. 21/III – 1919
Okręgowy i Apelacyjny Sąd Stanów Zjednoczonych, w New Yorku ustępuje adwokatom Towarzystwa w ich argumentach i zgadza się na wypuszczenie za kaucją ośmiu uwięzionych członków Towarzystwa.
1414-1418
Sobór w Konstancji radzi nad reformą kościoła, głowy (papieża) i członków, i nad pozbyciem się panowania trzech papieży.
24/III-28/III – 1919
W kołach PBI są czynione wielkie wysiłki w celu pozbycia się zła, jakie wytworzyło się w ich środowisku, tj. w McGee, Komitecie i sztabie redaktorskim.
1415
Hus ponosi śmierć męczeńską z wyroku soboru w Konstancji; sobór ten potępia również Wiklifa.
25/III – 1919
Johnson jest potępiony przez reformatorów Pasterskiej Biblijnej Instytucji za jego atakowanie PBI.
1428
Rzymsko katolicy wykopują szczątki Wiklifa, palą je, a popioły wrzucają do rzeki Swift.
7/IV – 1919
Pielgrzymi Pasterskiej Biblijnej Instytucji potępiają surowość krytyki Johnsonowej, jaką podał w Nrze 4 Ter. Prawdy (ang.), przeciwko rewolucjonizmowi PBI.
1431/1449
Sobór bazylejski prowadzi dalszą pracę rozpoczętą na soborze w Konstancji, starając się przez 18 lat o zreformowanie kościoła, w głowie (papieżu) i członkach, i o powstrzymanie wojny husyckiej, jaka wybuchła z powodu śmierci męczeńskiej Husa. Wysiłkom tym zapobiegli chytrzy papieże, Eugeniusz IV (1431-1447) i Mikołaj V (1447-1455).
10/IV-28/IV – 1919
Wielkie wysiłki są czynione w dalszym ciągu ażeby zreformować członków PBI, szczególnie McGeego, dyrektorów PBI i sztab redaktorski i zdobyć z powrotem zwolenników Johnsona; jego wyjaśnienia są powodem wielkiego kłopotu dla PBI. Taktyki McGeego zapobiegają tym reformacyjnym wysiłkom.
1438
Na soborze zwołanym do Ferrary katolicy rzymscy i greccy omawiają sprawę unii kościelnej.
17/IV – 1919
Pasterska Biblijna Instytucja omawia sprawę połączeniową z przedstawicielami Komitetu Studentów Biblijnych.
1439
Pomiędzy soborem we Florencji a delegatami greckimi jest zrobiona pisemna ugoda w sprawie unii kościelnej.
18/IV – 1919
Pasterska Biblijna Instytucja zrobiła ugodę dla siebie i dla Komitetu Studentów Biblijnych.

poprzednia stronanastępna strona