Teraźniejsza Prawda nr 119-120 – 1948 – str. 61

1290
Dodatki do pseudoizydorskich dekretalii zostają ogólnie przyjęte przez Kościół Zachodni.
20/XI – 1918
Dyrektorzy PBI podpisują czarter, czyli przywilej prawny dla swej korporacji.
1291
Akkon, ostatnia twierdza krzyżowców w Palestynie, upada pod saraceńskim oblężeniem.
21/XI – 1918
Punkty W. F. Hudgingsa przeciw rządowym oskarżeniom są w całości odparte.
1294
Bonifacy VIII zostaje papieżem.
24/XI – 1918
Sposób postępowania McGeego jest teraz bardziej tyrański aniżeli przedtem.
1295
Spór powstaje pomiędzy papieżem Bonifacym VIII i Filipem IV, królem Francji. Król wstrzymuje wszystkie kościelne datki.
25/XI – 1918
W Teraźniejszej Prawdzie (ang. w Nrze 1, Johnson odpowiada McGeemu, na jego usprawiedliwianie odmowy PBI oddania żądanej części składek zboru filadelfijskiego i innych zborów, i radzi, aby zaprzestano składania datków w zborze PBI; wielu odtąd wstrzymuje się od tego.
1297
Bonifacy VIII po egzaminacji królewskich argumentów i wskutek reakcji powstałej we Francji względem nich, jest zmuszony do ustąpienia Filipowi IV.
27/XI – 1918
McGee jest zmuszony do ustąpienia z powodu argumentów Johnsona i ich wpływu, jakie wywarły na jego zwolenników.
1301
Bonifacy wysyła przez posłańca bullę papieską Ausculta fili (Słuchaj synu), grożącą Filipowi za jego wtrącanie się do ogólnych spraw Kościoła. Filip wydziera bullę z ręki posłańca i pali ją publicznie.
1/XII – 1918
McGee wysyła do Johnsona swego posłańca B.A. Parkesa, który mu grozi za jego wtrącanie się do ogólnych spraw kościoła. Johnson odpowiada na jego punkty w Present Truth (Ter. Pr. ang.) w Nrze 1.
1302
Filip zwołuje trzy stany generalne Francji, które poparte przez cały kraj, pochwalają Filipowe odrzucenie bulli papieskiej, zwołuje również wielką radę do wysłuchania oskarżeń przeciw Bonifacemu.
2/XII (Wieczór 1-go) – 1918
Kościół filadelfijski przez swoich starszych i diakonów i innych członków, prawie jednogłośnie pochwala Johnsona za jego wystąpienie z opozycją przeciw McGeemu, itd., i przeprowadza rezolucję na zwołanie konwencji na 20-22 grudnia, na której można by podjąć oskarżenia przeciw jego papieskiemu postępowaniu.
1303
Bonifacy podnosi silny protest przeciw postawie króla, domagając się sądu na niego, lecz wkrótce umiera obłąkany. Z nim upadło górujące stanowisko papiestwa jako władzy zwierzchniczej nad wszystkimi władcami świata. Papież ten wydał ową słynną bullę „Unam Sanctam,” przypisującą sobie uniwersalną władzę świecką i kościelną i poddanie państwa kościołowi (tj. papieżowi). O nim ktoś ze współczesnych powiedział: „Wstąpiłeś (na tron papieski) jako wilk, panujesz jako lew, a umrzesz jako pies” – krótki, lecz dokładny jego opis.
3/XII – 1918
McGee i jego zwolennicy wielce są obrażeni za krytykowanie ich i jego przez Johnsona i za zwoływanie konwencji w celach śledczych. Sposób postępowania McGeego względem powyższych dwóch rzeczy wykazuje ducha niezdrowego umysłu. Odtąd on i jego zwolennicy zaczynają wchodzić w coraz słabsze doświadczenia. Według jego zdania, tylko PBI ma prawo naznaczania pielgrzymów i zarządzania ogólną pracą Kościoła, to znaczy, iż on ma być jej aktualnym kontrolerem.

kol. 2

1305
Nowo obrany papież Klemens V, Francuz, pod przymusem Filipa pozostaje we Francji.
5/XII – 1918
McGee zostaje zmuszony postępowaniem Johnsona do przyjęcia i poddania się pod jego kierunek rzeczy.
1309
Marsiliusz z Padwy, główny mąż i członek gwiezdny z okresu Sardis, występuje jako reformator przeciw papieskiej kontroli państwa. Papiestwo przenosi się z Rzymu do Avignonu, Francji, będąc mniej więcej poddane pod wpływ królów francuskich.
9/XII – 1918
Numer pierwszy Teraźniejszej Prawdy (angielskiej) jest wysłany 8 grudnia wieczorem. W tym numerze, między innymi, znajduje się artykuł, w którym są odparte roszczenia PBI, że oni wyłącznie kontrolują ogólną pracę Kościoła. Ten artykuł jest powodem, że McGee podpada pod wpływ Johnsona.
1311
Augustinus Triumfus pisze w obronie papieża, a przeciw Filipowi IV.
11/XII – 1918
H.C. Rockwell pisze ostro przeciw Johnsonowi do zboru filadelfijskiego w obronie McGeego.
1312
Marsiliusz z Padwy zostaje rektorem uniwersytetu w Paryżu.
12/XII – 1918
Johnson daje drugi numer Teraźniejszej Prawdy (angielskiej) do druku.
1314
Filip IV Piękny umiera.
14/XII – 1918
Johnson zgadza się na zwołanie zebrania starszych na niedzielę, 15 grudnia, na którym starsi ze zboru filadelfijskiego, którzy byli sympatykami PBI, mieli go oskarżyć.
1324-1328
Marsiliusz z Padwy (znany także w historii jako Marsiglio) wydaje dzieło p. t. Defensor Pacis (Obrońca Pokoju); to dzieło stoi w obronie Ludwika Bawarczyka, który był w sporze z papieżem Janem XXII; spór obejmuje Włochy, Francję i Niemcy i wielce kompromituje papiestwo.
24/XII-28/XII – 1918
Drugi numer Teraźniejszej Prawdy (angielskiej) ukazuje się. Dwa pierwsze artykuły: Kościół Kompletnie Zorganizowany i w Obronie Pokoju Między Ludem Bożym, stoją w obronie praw Pasterskiej Biblijnej Instytucji w przeciwieństwie do teorii o jej władzy przedstawianych przez McGeego. Pierwszy artykuł, przedstawiający Prawdę o czynnościach Kościoła, jest powodem powstania sporu wewnątrz Komitetu, tj. pomiędzy PBI i jej zwolennikami z jednej strony i McGeem i jego Zwolennikami z drugiej; jak również pomiędzy Komitetem i Johnsonem ku zmartwieniu i szkodzie McGeego.

poprzednia stronanastępna strona