Teraźniejsza Prawda nr 118 – 1948 – str. 42
brata Russella) i zachowaliby Przybytek londyński nienaruszony jako jeden Kościół Prawdy w Londynie, dominujący nad sytuacją i nie wprowadzaliby teorii które sprzeciwiały się pierwszeństwu, istotnej odrębności i wyższości pierwszej korporacji nad tą drugą, tak jak nigdy by się nie rozwinął trynitaryzm gdyby zachowano uznawanie Ojca, że jest sam wiecznym, sam istotnym i sam najwyższym bóstwem. Ich fałszywe teorie o pokrewieństwie tych dwóch (a później trzech) korporacji są punktem łączącym, który pokazuje równoległości trynitaryzmu we Wieku Ewangelii i w jego Małej Miniaturze, tj. od 205 do 381 r. po Chr. w pierwszym okresie, a od 1 grudnia 1915 do 25 maja 1916 w drugim okresie, gdy zaś klerykalizm powstał w czasie od 96 do 202 r. po Chr. w pierwszym okresie, a od 13 sierpnia do 28 listopada 1915 w drugim okresie. Niewierność, w jaką popadli zarządcy itd., była powodem, że zostali użyci za równoległość do tych wypadków, jakie szatan dokonał z odstępcami w pierwszych czterech stuleciach Wieku Ewangelicznego. Duszo moja, krocz ostrożnie!
381 Ulfilas, misjonarz, który nawrócił Wizytotów, choruje i umiera w Konstantynopolu. |
25/V – 1916 J., będąc zamianowanym do wstępnej pracy pasterskiej, zmienia stosunek do kolporterów. |
382 Teodozjusz pozyskuje Gotów, werbując wielu z nich do swojej armii i awansując ich wodzów. |
26/V – 1916 Menta Sturgeon oziębia gorliwość kolporterów, kierując ich ku swym własnym interesom. |
385 Wizygoci wahają się w swej lojalności Teodozjuszowi. |
29/V Siostry Wilson i White wahają się mniej więcej w swej lojalności Sturgeonowi, łączą się z J. w kolporterskiej pracy w Baltimore. |
386 Ostrogoci usiłują najechać ziemie Teodozjusza, lecz są powstrzymani. |
30/V – 1916 Pierwszy pasterski wykład J. (w Baltimore) nie jest skuteczny. |
388 Wandalowie, niektórzy Wizygoci i Alanowie zawierają przyjazne stosunki ze sobą, które z czasem dojrzewają do planu najazdu na Galię. Jowinian głosi i pisze przeciw powstawaniu w Kościele formalizmu, ascetyzmu i poleganiu na dobrych uczynkach. |
1/VI – 1916 |
395 Arkadiusz, pierwszy cesarz wschodnio-rzymski, obniża żołd Gotom; Wizygoci buntują się o to. |
8/VI – 1916 |
400 Wizygoci pod dowództwem Alaryka napadają na Włochy. |
13/VI Kolporterzy zawiadamiają główną kwaterę o niezadawalającej pracy, z powodu trudności nałożonych na nich. |
400-415 Tychoniusz, w czasie sporu o naturze prawdziwego Kościoła, jaki powstał pomiędzy katolikami (pod przewodnictwem Augustyna), a donatystami pod przewodnictwem Petyliana, przedstawia prawdę, która leży pomiędzy tymi dwoma krańcowościami, tj. różnicę pomiędzy prawdziwym a nominalnym Kościołem. |
13/VI-28/VI – 1916 |
kol. 2
402 Stilicho, wódz rzymski pobija Wizygotów we Włoszech. |
15/VI – 1916 Główna kwatera odrzuca sugestię kolporterów. |
406 Wandalowie (ta nazwa oznacza podróżujący pielgrzymi) napadają na Galię ze sprzymieńcami trzech germańskich szczepów – Alanami, Swewami i Burgundami. |
19/VI – 1916 |
Kilka uwag o pokrewieństwie narodów germańskich ze światem rzymskim rozjaśni niektóre punkty podane powyżej jak i następne. Narody germańskie przed najazdem na państwo rzymskie były niemal wszystkie chrześcijanami ariańskimi, pogańscy Frankowie byli wyjątkiem w czasie najazdu na Galię. Narody ariańskie są paralelą czyli równoległością pracownikom Żniwa w różnych gałęziach pracy, lojalnym zarządzeniom Pańskim, podczas gdy różne narody rzymskie reprezentowały pracowników Żniwa w różnych gałęziach pracy, mniej więcej, nielojalnych tym zarządzeniom.
Nawrócenie narodów ariańskich do katolicyzmu jest równoległe tym, którzy byli po stronie zarządzeń Pańskich, lecz przeszli, poddając się pod zarządzenia rewolucyjne. Na przykład, Wizygoci są równolegli kolporterom; Ostrogoci równolegli tym, którzy w sprawach wykonawczych byli wiernymi zarządzeniom Pańskim; Frankowie równolegli zarządowi Towarzystwa; władcy w Konstantynopolu i ich specjalni reprezentanci w państwie i wojsku są równolegli tym, którzy w przedstawicielstwie wykonawczym byli mniej więcej niewiernymi zarządzeniom Pańskim; Wandalowie równolegli wiernym pielgrzymom; Longobardowie równolegli obrońcom zarządzeń Br. Russella, prawdziwym oponentom J.F. Rutherforda w jego nieprawnym przywłaszczeniu sobie władzy w sprawach Towarzystwa. Królowie tych narodów ariańskich, z wyjątkiem Wizygotów, są równolegli bratu Russellowi, do jego śmierci. Zgodnie z powyższym, terytoria tych narodów odpowiadają sferze pracowników odnośnej gałęzi pracy; ich najazdy na państwo Rzymskie równoleżą z pracownikami w różnych gałęziach, którzy zwalczali ruchy odprowadzające od zarządzeń Pańskich. Grecja jest równoległą mniej więcej niewierności przedstawicielstwa wykonawczego; Włochy równoległością właściwej sferze wykonawczej; Francja, sferze zarządu; Hiszpania, po napadzie Wizygotów, sferze kolporterów; Północna Afryka, sferze konwencji; Brytania później stała się równoległą sferze czynności pielgrzymów. Te i inne zarysy staną się jasne przy dalszym czytaniu. Daty historyczne są podane tutaj z Historii Kościelnej Kurtza, trzy tomy wydane w języku angielskim. Mając to dzieło pod ręką można więcej skorzystać z tych równoległości. Teraz przystępujemy do dalszego przedstawienia tych równoległości:
408 Wizygoci po raz drugi wyruszają na Włochy. |
21/VI – 1916 Kolporterzy raportują do głównej kwatery o niepomyślności pracy w Cromwell, Connecticut. |
409 Wandalowie wyruszają na Hiszpanię. |
22/VI – 1916 Brat Russell, będąc w St. Louis, Missouri, krytykuje brak zapału u kolporterów, zachęcając ich tym sposobem do większej gorliwości. |
410 Alaryk, król Wizygotów, umiera. Ataulf zostaje jego następcą. |
23/VI – 1916 Siostra White zniechęca się z małej pomyślności kartek pozostawionych na zebraniach J.; w Brockton zabiera z sobą również kartki z zapytaniami o Fotodramie. |