Teraźniejsza Prawda nr 121-122 – 1949 – str. 11

1693
Spener wydaje książkę o Nadziei Przyszłych Lepszych Czasów, a przez to daje do zrozumienia o nadchodzącym Tysiącleciu.
28/XII – 1919
Wkłady Johnsona w Newarku dają do zrozumienia o przyszłym Małym Tysiącleciu.
1920
1703
Narodziny Jana Wesleya, gwiezdnego członka Kościoła z okresu Filadelfia.
7/1 – 1920
Johnsonowi zwrócono uwagę na szerzenie się Olsonizmu w Stanach Nowej Anglii.
1713
Przygotowania są czynione, ażeby Wesley mógł rozpocząć naukę w szkole Charterhouse, w Londynie.
17/I (Wieczór 16-go) – 1920
Johnson rozpoczyna badanie doktryn Olsona o Okupie i Pojednaniu.
1720
Wesley wstępuje do Kolegium Kościoła Chrystusa, przy Uniwersytecie Oxford.
24/I – 1920
Johnson pisze objaśnienia do 1Król. 17:1-24 i zbija pogląd C. Olsona oparty na powyższych pismach.
1738
Wesley mówi o swoim nawróceniu, a co aktualnie było ożywieniem.
11/II – 1920
Johnson poruszony hipokryzją wyborów Towarzystwa w 1920 r., rozpoczyna pisanie artykułu pt. Przeszkody do Owocnej Pracy.
1739
Wesley zaczyna wygłaszać kazania na wolnym powietrzu.
12/II – 1920
Johnson rozszerza pracę Epifaniczną do Standfastów.
1740
Bengel, mąż na drugim brzegu rzeki (Dan. 12:5, 6), kończy swoje objaśnienie księgi Objawienia.
13/II – 1920
Johnson kończy pisanie części Objawienia w artykule Olsonizm Zbadany i przygotowuje ją do druku.
1741
Bengel zanosi swoje dzieło „Przegląd Czasów” do drukami.
14/II – 1920
Johnson daje do druku chronologiczne części artykułu ”Olsonizm Zbadany”.
1741 Wesley i Whitefield nie zgadzają się w kwestii Przeznaczenia. 14/II – 1920
Johnson i R.H. Hirsh nie zgadzają się na niezmienne pielgrzymskie zarządzenia dla zgromadzeń.
1742 Wesley robi zarządzenia na objazdowe głoszenie Ewangelii tak dla osób świeckich jako też i dla wyświęconych pastorów. 15/II – 1920
Johnson robi zarządzenia, ażeby wysłać B.M. Kittingera z pielgrzymską wizytą do zboru w Newarku, a także poczynił starania na regularną obsługę pielgrzymską.
1744 Wesley zwołuje swoją pierwszą konferencję i ma dozór nad świeckimi mówcami. 17/II – 1920
Johnson i R.G. Jolly konferują nad listem E.A. Fowlera pisanym względem Epifanicznych obsług starszych i pielgrzymów, które są pod nadzorem Johnsona.
1749
Wesley i Zinzendorf, wódz braci morawskich, razem z niektórymi jego zwolennikami, których on podburzył przeciwko Wesley’owi, nie zgadzają się co do pracy wydawniczej.
22/II – 1920
R.H. Hirsh i jego zwolennicy, Scott i Sara Chapman, z Jersey City, N.J., po dowiedzeniu się od niego, że Johnson nie używa go już więcej do przygotowywania Teraźniejszej Prawdy (angiel.), różnią się coraz więcej z Johnsonem.

kol. 2

1763
Wesley i biskup Warburton z Gloucester prowadzą spór ze sobą; biskup wyszydza Wesleya za jego rozesłanie kaznodziei.
7/III – 1920
R.H. Hirsh krytykuje Johnsona za jego wysyłanie braci z pracą pielgrzymską, szczególnie widząc, że Jolly taką pracę wykonuje.
1764
Wilheim Cudworth atakuje metody i nauki Wesleya, tak przez swoje pisma jak i przy pomocy pism drugich.
8/III – 1920
H.R. Hirsh krytykuje beriańskie metody Johnsona, dowodząc, iż one odpychają braci od zebrań i że są przeciwne zarządzeniom br. Russella.
1763-1783
Jerzy III, król angielski, podburzony przez parlament, drażni kolonie amerykańskie przez 12 lat, obciążając je w rozmaity sposób, wskutek czego wybucha rewolucja w 1775, trwająca do 1783, kiedy to Ameryka zdobywa niepodległość.
7/III-27/III – 1920
Grupa starszych we Filadelfii, Pa., podburzana przez Hirsha, drażniła starszych popierających Johnsona w rozmaity opresyjny sposób względem pracy pielgrzymów, starszych i diakonów aż do 19 marca, kiedy to Johnson i jego zwolennicy powstają otwarcie przeciw nim i zdobywają niepodległość.
1769-1779
Wesley jest wciągnięty w spór kalwiński z Topladym i innymi.
13/III-23/III – 1920
Johnson jest zajęty sporem z Hirshem i innymi o postanowionych zarządzeniach obsługi.
1772
Narodziny Bartona Stone, gwiezdnego członka Kościoła z okresu Filadelfia, który kładł silny nacisk na naukę, że tylko Biblia jest wyznaniem wiary i ośrodkiem jedności ludu Bożego.
16/III – 1920
Johnson dobitnie wykazuje R.G. Jolly’mu, że Prawda paruzyjna jest prawdziwą wiarą i ośrodkiem jedności ludu Bożego, co jest przeciwnym sekciarstwu Hirsha.
1779
Wesley kończy swoją część w sporze kalwińskim.
23/III – 1920
Johnson kończy tę część sporu z Hirshem. która się odnosi do Boskich postanowionych zarządzeń.
1782
Narodziny Wilhelma Milera, ostatniego gwiezdnego członka Kościoła z okresu Filadelfia.
26/III – 1920
Johnson otrzymuje jasne wyrozumienie o wyprowadzeniu Kozła Azazela do bramy, o doświadczeniach tego kozła i jak go szatan używa; Johnson wyrozumiewa również 10 rozdział z 3 księgi Mojżesza.
1789-1799
W tym okresie wybucha wielka rewolucja francuska, która znosi absolutną monarchię we Francji, a ustanawia republikę; pobicie koalicji europejskiej, usiłującej znieść republikę; rozszerzenie się republikanizmu w większej części Europy przy pomocy Napoleona; nawet kler francuski częściowo poddaje się i odpiera republikę.
2/IV-12/IV – 1920
Johnson i popierający go starsi i R.H. Hirsh, B.M. Kittinger i starsi, którzy ich popierali, prowadzą ostre debaty nad rządem zborowym i klerykalizmem, a także o naukach i praktykach epifanicznych. Debaty nad tymi sprawami są prowadzone przed zgromadzeniem w dniu 11 kwietnia, przeprowadzając 3 z 5-ciu rezolucyj Johnsona, t. j. rezolucje opowiadające się za rządem zborowym, a przeciw rządowi klerykalnemu, podczas gdy ruch Hirsh-Kittingera otrzymuje srogą porażkę w zarządzaniu pracą Epifanii w tym zborze. Nawet Hirsh poparł wnioski Johnsonowe tych pięciu rezolucji.

poprzednia stronanastępna strona