Teraźniejsza Prawda nr 131 – 1950 – str. 54
pozbycie się złych i dobrowolnie popełnionych rzeczy. „Ogolą brzytwą (ostrymi wyjaśniającymi prawdami) po całym ich ciele” – z powodu ich złego postępowania, wierni są zmuszeni ich atakować i sprzeciwiać się ich postępkom, ażeby utrzymać Pańskie zarządzenie. Dlatego podkapłani nie mogą być obwinieni za ich postępki w tym względzie, ani nawet Najwyższy Kapłan, którego Wielkie Grono obwinia, jeżeli obwinia Jego członków, którzy są upoważnieni do tego. Podkapłani będąc wiernymi ich Głowie, tak długo będą trwać w strofowaniu, aż wola Boża odnośnie oczyszczenia pozafiguralnych Lewitów będzie wykonana. Potem ostatni, rozumiejąc co to znaczy, będą również wdzięczni za pracę podkapłanów, że wyjawiali ich zło dla ich naprawy.
DZIEŁO EPIFANII DLA ŚWIATA
„Kościół, który jest Jego Ciałem” nie utracił przywileju być świadkiem Bożym dla świata (Dzieje 1:8 Jan 15:8 – 11) choć utracił kontrolę pracy publicznej do nominalnego duchowego Izraela. Przeciwnie jest jego przywilej strofować świat dla grzechu, sprawiedliwości i przyszłego sądu w Królestwie. To możemy czynić indywidualnie lub jako zbory, choć nie tak znacznie jak czyniliśmy to podczas żęcia i zbierania kłosów. Jest naszym przywilejem świadczyć ustnie, pisemnie i przez druk jak przedtem.
kol. 2
Jednakowoż praca nasza przeciwko Wielkiemu Gronu i Młodocianym świętym odbiera nam wiele czasu i siły, którego używaliśmy przedtem ku nominalnemu ludowi Bożemu, i ta praca przynajmniej jeszcze pewien czas potrwa. Potem według Pisma świętego, znów będziemy uprzywilejowani do pracy publicznej, ochotniczej i kolporterskiej, aby dać szerokie świadectwo odnośnie grzechu, sprawiedliwości i przyszłego sądu oraz w atakowaniu wiecznych mąk i przytomność umarłych (to już się rozpoczęło), dawając dobre nowiny Królestwa, aby pocieszały biedny i skarcony świat. Nie tylko wtóra walka Gedeona, List Eliasza do Jorama judzkiego i świadectwo Jana przeciwko Herodowi i Herodiadzie tego dowodzą, lecz również Obj. 19:6 („jako głos wielu wód” – ludzi itd.) to samo pokazuje.
Gdy ognie tego dnia Apokalupcji objawią każdego z poświęconej klasy, do jakiego miejsca każdy z nich należy, tedy nie tylko będzie coraz więcej pokoju między ludem prawdy, ale praca ich będzie pomyślną. Jednakowoż tak długo, jak Wielkie Grono nie uzna siebie za takowe, jego praca nie będzie pomyślną, ponieważ dowodzi, że nie ma powodzenia we wszystkim, do czego swe ręce przyłożyło. Jak radzi będziemy, gdy stosunki między Pańskim ludem znów staną się spokojne! I staną się! P ’28, 164.
kol. 1
BRATERSKA MIŁOŚĆ
(Brotherly Loye – P.19, 109; 28, 168.)
„Przydajcie do pobożności braterską miłość” – 2Piotra 1:7.
Sposobem dodawania podanym w Piśmie Św. (2Piotra 1:5-7), którego część będziemy rozbierać, Św. Piotr wylicza nam cztery przymioty Boskie – Mądrość, Moc, Sprawiedliwość i Miłość. W słowach wiara, cnota (nadziejna wytrwałość) i umiejętność, pokazuje nam przymioty Mądrości; w słowach wstrzemięźliwość i cierpliwość przymioty Mocy; w słowach pobożność i braterska miłość przymioty Sprawiedliwości. Dla miłości wyraża się on tylko przez jedno słowo – Miłość. Podług naszego tekstu przedmiot nasz jest częścią Sprawiedliwości. Wielu ludzi myśli, że sprawiedliwość jest podobna do zimnej marmurowej figury, która gdyby nas objęła, poczulibyśmy chłód. Nie takie jest pojęcie biblijne o sprawiedliwości. Ludzie myślą, że sprawiedliwość jest tylko obowiązkiem; lecz według Pisma św. sprawiedliwość jest więcej niż obowiązkiem; posiada jeszcze dodatkowo element miłości. Wszystka miłość jednakowoż nie jest sprawiedliwością; lecz jest pewna miłość, która jest sprawiedliwością, a jest nią miłość obowiązkowa ; i jak przedtem podaliśmy, posiada w sobie dwa składniki – pobożność, która jest obowiązkową miłością do Boga i braterską miłość, która jest obowiązkową miłością do naszych bliźnich. Pragniemy rozebrać w tym artykule braterską miłość i ufamy, że Pan pobłogosławi badanie tego przedmiotu dla naszego wzmocnienia.
Co mamy rozumieć przez braterską miłość? Ażeby można to właściwie zrozumieć, musimy naprzód wiedzieć, co znaczy miłość. Miłość znaczy dobra wola, ponieważ w każdym objawie miłości znajdujemy dobrą wolę, która przy każdym wyrażeniu miłości jest obecną. Są różne formy miłości i różne przymioty, przez które miłość działa i które często nie są obecne przy niektórych objawach miłości. Lecz nie możemy żadnego objawu miłości pokazać, w którymby nie było dobrej woli. Dlatego więc dobra wola okazuje się w każdym objawie miłości, a chociaż każda inna forma, w której miłość może być wyrażona, może być nieobecną w jednej lub drugiej czynności, to jednak sercem miłości musi być dobra wola. Dlatego dobra wola znaczy miłość. Gdy aniołowie śpiewali:
kol. 2
„Dobra wola ludziom” (Łuk. 2:14 według lepszego przekładu), to myślą ich było: „Miłość dla ludzi.”
Widząc że miłość jest dobrą wolą, chcemy teraz wyjaśnić co to jest miłość sprawiedliwości. Miłość sprawiedliwości jest dobrą wolą, którą jesteśmy zobowiązani oddawać drugim. Jest to dobra wola, abyśmy oddawali słuszne wymagania. Jeżeli tego nie czynimy, grzeszymy. I dlatego jest to naszym obowiązkiem, by oddawać miłość obowiązkową i z tej przyczyny sprawiedliwość jest miłością obowiązkową. Miłość sprawiedliwości musimy posiadać do dwu klas. Z jednej strony względem Boga i Chrystusa, z drugiej względem naszych bliźnich. Miłość do Boga i Chrystusa musi być z całego serca, myśli, duszy i siły za dobro, jakie Oni nam uczynili i jest wyrażona w Ew. Łuk. 10:27 „Będziesz miłował Pana, Boga twego, ze wszystkiego serca twego, ze wszystkiej duszy twojej, ze wszystkiej siły twojej i ze wszystkiej myśli twojej.” To jest wyrażeniem miłości obowiązkowej w formie pobożności. Braterska miłość jest miłością obowiązkową względem naszych bliźnich – dobrą wolą, którą właściwie winni jesteśmy naszym bliźnim. W ten to więc sposób określamy braterską miłość, jako miłość obowiązkową do naszych bliźnich i dobrą wolę jaka słusznie bliźnim się należy.
MIŁOŚĆ JEST DOBRĄ WOLĄ
Są wyrażenia miłości, w których choć dobra wola jest zawsze obecna, to inne formy miłości lub jej towarzyszące cnoty mogą być nieobecne. Na przykład: W miłości w niektórych wypadkach nie możemy dawać wyrazów do ocenienia, ponieważ okoliczności zamiast wymagać ocenienia wymagają sympatii lub pożałowania. Chociaż nie ma tam ocenienia jednak dobra wola jest obecną. Inne okoliczności wymagają wykonywanie ocenienia lecz nie sympatii. Jednakowoż dobra wola będzie obecną, choć sympatia nie będzie obecną. W niektórych razach miłość nie wymaga ocenienia lub sympatii, ale wzywa do służby – do wykazania uprzejmości. W tym jest dobra wola. To samo dzieje się z pokrewnymi przymiotami jak np. łagodność. Ojciec, który karze swego upartego syna,