Teraźniejsza Prawda nr 292 – 1977 – str. 48

Dwaj cherubini zacieniający ubłagalnię są także wymienieni. Nasz Pastor właściwie ich określił jako przedstawiających Boską moc i miłość. Symbolizm ich oczu skierowanych na pokropioną krwią ubłagalnię i ich rozpostartych skrzydeł to sugeruje, ponieważ skoro tylko i tylko wtedy, gdy moc i miłość spostrzega, że sprawiedliwość jest z niej zadowolona, to mogą pomóc i spieszą się, aby uwolnić pojednane jednostki. Prócz tego jest to widoczne z nazwy jaką św. Paweł im dał, cherubini chwały (Żyd. 9:5). W Biblii słowo chwała, między innymi rzeczami, ma nader piękne znaczenie dla tego kierunku myśli, ponieważ odnosi się do doskonałości charakteru. Gdy mówimy o chwale Boga, to przez to nie rozumiemy literalnego światła lub splendoru, lecz rozumiemy duchowy splendor Jego świętego charakteru (4Moj. 14:21; Psalm 96:3; Izaj. 40:5; 60:1; Rzym. 3:23; 1Kor. 11:7; Tyt. 2:13). Słowo chwała wielokrotnie jest użyte w sensie charakteru, na podobieństwo Boskiego (Rzym. 2:7, 10; 5:2; 2Kor. 3:18; 1Piotra 1:7; 4:14). Te rozważania dowodzą, że wyrażenie cherubini chwały odnosi się do dwóch z wiodących atrybutów Boga. Tymi dwoma atrybutami Boga oczekującymi na ubłaganie i działającymi natychmiast po dokonaniu ubłagania są oczywiście: moc i miłość. Kiedy wkrótce wykażemy jak mądrość Boga jest symbolizowana w łączności z arką, to ufamy, że podamy ostateczny dowód, iż ci dwaj cherubini przedstawiają Boską moc i miłość.

SZEKINACH

      (4) Czwartą rzeczą znajdującą się ponad skrzynią arki – ponad ubłagalnią i dwoma cherubinami, stanowiącymi trzy z czterech- było Szekinach, nie biblijne słowo hebrajskie oznaczające to które przebywa, użyte w celu określenia chwały jako reprezentacji Boga, mieszczącej się między dwoma cherubinami (4Moj. 12:8; 1Sam. 4:4; 2Sam. 6:2; Psalm 99:1). Niektórzy błędnie przyjęli, że ta chwała
kol. 2
przedstawia mądrość. Biblia jednakże wielokrotnie mówi o przebywaniu Boga między dwoma cherubinami, przez które to wyrażenie jasno określa tę chwałę jako reprezentację „w podobieństwach Pana” (4Moj. 12:8). Stąd nie reprezentuje mądrości. Oczywiście nie powinniśmy rozumieć, że Bóg w Swym ciele przebywał między cherubinami, ponieważ Jego ciało znajdowało się w niebie. Widocznie to wyrażenie „w podobieństwach Pana” oznacza reprezentację Pana. Tak więc reprezentacją Boga była chwała między cherubinami i ponad ubłagalnią. To wyrażenie językowe jest bardzo podobne do tego, które określa ukazanie się naszego Pana Saulowi z Tarsu blisko Damaszku. Saul w rzeczywistości nie widział uwielbionego ciała naszego Pana, którego „nie widział żaden z ludzi, ani widzieć może” (1Tym. 6:16), ale miał wizję, reprezentację (Dz. 26:19), tego ciała w chwale, które promieniowało, oślepiając go zanim jego oczy mogły przeniknąć do ciała, z którego ona pochodziła i które reprezentowała. Tak więc nie powinniśmy rozumieć, by Szekinach było Bogiem, ale raczej, że było reprezentacją Boga. Lecz jeśli Szekinach nie przedstawia mądrości, to czy mądrość nie jest reprezentowana w łączności z górną częścią arki, gdzie sprawiedliwość, moc i miłość, jak to właśnie widzieliśmy, są reprezentowane? Odpowiadamy: tak. Światło, które promieniowało z chwalebnego Szekinach przedstawia mądrość (Psalm 80:2; 97:11; Jan 1:9, por. z 1Kor. 1:30). Widzimy więc, że ponad skrzynią arki reprezentującej Chrystusa, Bóg jest przedstawiony w Szekinach, a Jego cztery główne przymioty są reprezentowane przez ubłagalnię, cherubinów i światło świecące z Szekinach. Zauważmy, że wiersz 89 wskazuje, iż Głos Boga przemawiającego do Mojżesza pochodził z Szekinach – „mówiącego do siebie z ubłagalni … między dwiema cheruby”. Rzeczy wypowiedziane przez ten Głos także reprezentują mądrość – gdy mądrość Boga wyraża się do naszego Pana w mowie, jako prawdziwa mądrość.

(c.d.n.)

poprzednia stronanastępna strona