Teraźniejsza Prawda nr 291 – 1977 – str. 29
PYTANIA BEREAŃSKIE
(do Ter. Pr. ’75, str. 95 i późniejszych numerów)
(1) Jakie było położenie Dana w stosunku do przybytku? Jakie było pochodzenie rodowe trzech pokoleń na północy przybytku? Jakie w odniesieniu do Dana i Neftaliego? Jaki wizerunek widniał przypuszczalnie na sztandarze obozu Dana? Dlaczego? Co dowodzi, że Dan symbolizuje baptystów? Co słowo Dan znaczy? Dlaczego ono było nadane — typ i antytyp? W porównaniu z innymi denominacjami jakie jest pokrewieństwo baptystów do Maluczkiego Stadka? Jak to jest symbolizowane?
(2) Kto był księciem pokolenia Dan? Co jego imię znaczy? Jakie ono ma antytypowe zastosowanie? Co przyczyniło się do uczynienia antytypowego Achyjezera jednym z braterskich pomocników? Jakie imię miał ojciec Achyjezera? Co to imię znaczy? Jak stosowało się ono w antytypie do utracjuszy koron w Kościele Baptystów?
(3) W jakim narodzie stosowny ruch Maluczkiego Stadka został zapoczątkowany i stał się sekciarskim? Kto był jego głównym utracjuszem korony? Jak długo ten ruch utrzymywał się w tym narodzie? Kto był jego pierwszym wodzem mówiącym po angielsku? Na ile i jakie części została podzielona jego angielska gałąź? Wymień jej poszczególnych wodzów i reorganizatora jednej z nich. Kto był jego amerykańskim organizatorem? Kim był jeden z niedawnych wodzów utracjuszy koron Kościoła Baptystów?
(4) Które dwie doktryny nie są szafarskimi doktrynami Kościoła Baptystów? Dlaczego czasami są uważane za takie? Jaką cechę posiada jego szafarska doktryna, wyższą w stosunku do tych dwu doktryn? Jaką była jego szafarska doktryna? Czego oni nie sądzili by pokuta i wiara czyniły? Na co oni kładli nacisk jako konieczność członkostwa wśród ludu Bożego? Przeciwko jakim dwom doktrynom protestowali jako odnoszącym się do ich szafarskiej doktryny? Jak dalece oni mieli słuszność? Dlaczego? Co ich szafarska doktryna w rzeczywistości wyrażała? Jaką właściwość posiadała ta doktryna? Czego w rzeczywistości dokonuje usprawiedliwienie z wiary? Jaki błąd w związku z nim popełniają baptyści? Co było powodem tego błędu? Kiedy tylko ten przedmiot może być właściwie zrozumiany i w pełni wytłumaczony?
(5) Jaką nie jest szafarska doktryna baptystów? Co oni podają jako swoją główną — szafarska — doktrynę? Jaką definicję nawrócenia oni odrzucili jako niekompletną? Co oni uważają za kompletną definicję? Co w rzeczywistości jest jej kompletną definicją? Jakie dwie łaski są objęte baptystycznym poglądem o nawróceniu? Głównie która? Jaki to ma związek z północą antytypowego Przybytku? Dlaczego oni stanowią pierwszą denominację na tym stanowisku? Dlaczego Kościoły Prezbiteriański, Greckokatolicki i Luterański są głównymi denominacjami po ich stronach antytypowego Przybytku?
(6) Dlaczego szafarska doktryna Kościoła Baptystów sprowadza się do podkreślenia chrztu dorosłych i zanurzenia? Kto wyłącznie powinien przechodzić symboliczny chrzest? Jaki to miało wpływ na chrzest dzieci? Od jakich dwóch okresów odmawiano chrztu niemowlętom? Czego na początku nie wymagano jako wyłącznego symbolu? Kiedy i gdzie wymóg ten zaczęto stosować? Kiedy po zorganizowaniu się sekty baptystów to miało miejsce? Jakie dwie wielkie wartości Kościół Baptystów wniósł do chrześcjaństwa? Jakim sposobem? Kto pierwszą z nich przyniósł do Ameryki? Kto wprowadził drugą? Kiedy? Jakie proroctwo i jaki znak to wypełniło? Jakie inne rozważanie prowadzi do obrony pierwszej z tych wartości?
(7) Jakie zjawisko dostrzegamy w postępowaniu Pana dotyczące używania sług rozpoczynających dwanaście ruchów Maluczkiego Stadka przemienionych później w sekty? Jakie są nazwiska tych dwunastu par sług Maluczkiego Stadka? Jak można porównać pomocniczych braci z dwunastoma wodzami?
(8) Kto był wodzem ruchu Maluczkiego Stadka przemienionego w Kościół Baptystów? Podaj miejsce i datę jego urodzenia i śmierci? Kim był jako uczony, duchowny i profesor? Gdzie pełnił funkcję duchownego? Kiedy został protestantem? Co natychmiast zaczął głosić? Jakie miasto krótko po tym odwiedził i którego reformatora tymczasowo nawrócił dla swego poglądu? Kiedy i dlaczego ten ostatni wycofał się z tego stanowiska? Kim stał się wtedy? Jaką była późniejsza działalność Hubmaiera w Zurychu i Waldshut? Jak zachował się rząd austriacki w stosunku do jego działalności w Waldshut? Jakie dwie rzeczy wówczas uczynił?
(9) Jaką była jego postawa i działanie w stosunku do krzywd niemieckich wieśniaków i użycia przez nich siły? Jaki był skutek odrzucenia przez nich jego rady? Co przyjął na Wielkanoc 1525 roku i krótko potem udzielał innym? Jak to wpłynęło na jego stosunki ze Zwinglim? Jak oni postępowali wobec siebie? Co wydarzyło się w Waldshut w grudniu 1525 roku? Jaki to wywarło skutek na Hubmaiera? Dokąd on uciekł? Co on tam robił? Pod wpływem czego? Co uczynił, aby zostać uwolnionym? Jaki udział miał w tym Zwingli?
(10) Dokąd udał się Hubmaier w lipcu 1526 roku? Co on tu znalazł i czego dokonał? Czym stały się Morawy i Nikolsburg (obecnie Mikułow) dla jego uczniów? Dlaczego tam się udali? Jaki antytyp wypełniali ich prześladowcy? Jaką pracę wykonał tu Hubmaier? Jaki charakter miały jego prace i jaki był on jako reformator? Jakim był w porównaniu z Lutrem, Zwinglim i Cranmerem? Co wydarzyło się jemu i jego żonie w lipcu 1527 i w marcu 1528 roku?
(11) Jaki jest charakter prześladowań znoszonych przez niego i jego braci? Jakie zło i dlaczego im zarzucano? Jacy władcy ich prześladowali? Jakie były zarysy prześladowania ich w Szwajcarii? W Niemczech? Jak oni zwykle cierpieli? Ilu było zamęczonych w różnych krajach podległych Austrii i w samej Austrii? Jacy bracia niewątpliwie znajdowali się wśród tych męczenników? Jaki był skutek tych prześladowań?
(12) Jakie zła dokonane w Munster sprowadziły na anabaptystów niesławę? Dokąd niektórzy z nich uciekli? Kto tutaj stał się ich wodzem? Jak się zachował wobec nich? Kiedy rozpoczął działalność?