Teraźniejsza Prawda nr 11 – 1924 – str. 59
być w świetle jedne z drugimi badane; ponieważ one stoją w pokrewieństwie z sobą, jako łączność i wyjaśnienie.
4) Specjalne pytania powinny być na głównych słowach lub grupach słów w generalnych kwestiach (ogólnych pytaniach) oparte, ponieważ główne słowa lub grupy słów w ogólnych pytaniach odnoszą się i łączą główne myśli ugruntowanych paragrafów; i przez to tak ugruntowane specjalne pytania wyciągną główne myśli z paragrafów.
Trochę wyjaśnienia pokaże nam zaraz mądrość i użyteczność tych czterech zasad odnośnie Bereańskich pytań; a doświadczenie w ich zastosowaniu jeszcze więcej przekona nas o ich mądrości i użyteczności. Przykład przez ilustrację zastosowania tych zasad w przygotowaniu specjalnych pytań dowiedzie, że jest pomocnym. Jako taki przykład będziemy używać pierwsze pytanie „Bereańskich pytań na Cienie Przybytku” porównywując słowa lub grupy słów, na których specjalne pytania są postawione, wstawiając liczby w nawiasach przed każdą farantezyą odnoszącą się do kolejnego (liczebnego) porządku każdej kwestii. (5) Co było (3) Boskim zamiarem (2) przez ustanowienie (1) Przybytku (3) na puszczy (4) z jego usługami i ceremoniami? (6) Żyd. 10:1; (7) Żyd. 8:5; (8) Kol. 2:17; (9) T. 11, par. 1 (10) Z. 02-230 – kol. 1, par. 1, kol. 2, par. 1. Na tej kwestii ugruntujemy następujące specjalne kwestie: (1) Czym był przybytek? (2) Gdzie był zbudowany? (3) Kto był jego architektem? (4) Co było łącznie z nim wykonywane? (5) Tu ogólne pytanie może być wstawione (6) Jak Żyd 10:1 dowodzi to pytanie? (7) Jak Żyd 8:5 dowodzi to pytanie? (8) Jak Kol. 2:17 dowodzi to pytanie? (9) Przeczytaj T. 11, par. 1 do wyjaśnienia tego pytania. (10) Czytaj (Strażnicę) Z ’02-235, par. 1, kol. 2, par. 1 jako określenie tego pytania.
Czasami, jak w wypadku tej kwestii, którą rozważaliśmy, ogólne pytanie nie pokryje wszystkich głównych myśli paragrafu. W takim wypadku starszy uczyni dobrze, jeżeli wyciągnie główne myśli przez podanie ogólnych i specjalnych pytań. Takie dodane pytania powinny być naprzód przed badaniem dowodów stawione, jako też zawsze przed czytaniem wyjaśnień z ustępowej książki (Strażnicy itp.). Na przykład ogólne pytanie może być ustawione na drugiej myśli (ustępie) paragrafu jak następuje: (1, 2) w dodatku do Przybytku i jego usług i ceremonii, co jeszcze było typem? To ogólne pytanie jest przykładem, jeżeliby kto żądał więcej, niż jedno pytanie; i podług tego mogłoby być podzielone na tyle części, ile by było pytań do ogólnej kwestii, jak następuje: (1) Co było pierwszym z dodatnich typów? (2) Co było drugim z dodatnich typów? Wykazać, że ogólne pytanie ma więcej niż jedno pytanie, wszystkie liczby mogą być wstawione w ich porządku przed farantezyą zamykającą ogólne pytanie, jak to powyżej wykazaliśmy. Starszy także mógł by ułożyć ogólne pytanie jak następujące, pokrywając trzeci ustęp pod rozwagą paragrafu, który również nie jest włączony w ogólnej pod rozwagą kwestii: (7) Jaki skutek przyszedłby (6) z ostrożnego (5) badania tych typów, które (1) Izraelici (2) rocznie wykonywali (3) aż do wieku Ewangelii (4) dla naszego zbudowania? (8) 1 Piotra 1:11; (9) Żyd 10:1-3; (1) Jaki naród był użyty do wypełnienia tych typów? (2) Jak często je wykonywali? (3) Aż do jakiego wieku
kol. 2
były te typy wykonywane? (4) Dla kogo korzyści (budowania) były one przeznaczone? (5) Co mamy czynić z tymi typami? – (6) Jak mamy je badać? (7) ogólne pytanie (8) Jak 1 Piotra 1:11 dowodzi myśli tego pytania? (9) Jak dowodzi Żyd 10:1-3 myśli tego pytania?
Powyżej dane przykłady posłużą do ilustracji zastosowania tych czterech głównych powyżej danych zasad, które mogą uregulować do przygotowania specjalnych kwestii na ogólne, w naszych badaniach.
POMOC DLA PAMIĘCI
Jest jeszcze inna rzecz, która przysługuje się do naszej uwagi przygotowania Bereańskich lekcji przez Starszego – to jest, aby zapamiętał to, co przygotował; ponieważ nie robi różnicy, jak mocno i dobrze przygotował swoją lekcję, jeżeli zapomni to, co przygotował, nie będzie mógł być w stanie przedstawić lekcję. Dlatego dla naszych słabych pamięci pewne wzmianki mogą być bardzo pomocnymi. Oprócz myśli w lekcji, znajdują się szczególnie trzy rzeczy, które Starszy powinien pamiętać: (1) Jego specjalne pytania, (2) słowa i grupy słów, na których je ustawia, (3) porządek w którym chce je przedstawić. Zwyczajne włożenie farantezyi około słów lub grup słów, nad którymi swoje specjalne pytania ustawia, przypomni mu zaraz słowa i grupy słów, na których swoje specjalne pytania wstawił. Również te słowa lub grupy słów odświeżą jego pamięć względem jego specjalnych pytań, gdy zaś by wstawił w porządku w jakim sobie życzy dać pytania, liczby 1, 2, 3 itd. przed słowami lub grupami słów, te zaraz przypomną mu porządek, w którym ma życzenie przedstawić swe pytania. Jeżeli Starszy życzy sobie dać dwa lub więcej pytań na słowo lub grupę słów, może postawić liczby w okresie tej farantezyi nad słowami lub grupami słów; lub jeżeli jest miejsce, może je za porządkiem jedne po drugiej postawić. Te zwyczajne wskazówki będą wielką pomocą dla słabej pamięci. Powyżej wyjaśniliśmy najwięcej z tych punktów w użytej kwestii.
Trzecią ważną rzeczą do spamiętania przez starszego, gdy przygotuje swą lekcje, jest, aby zauważył różne zdolności członków w zborze (zgromadzeniu). Do tego będzie bardzo pomocną rzeczą podzielić członków w zborze na 3 stopnie ich zdolności (1) na zdolnych, (2) na średnich, (3) na słabych w ich zdolnościach. W przygotowaniu swej lekcji może podzielić swe pytania na trzy klasy (a) trudne, (b) średnie i (c) łatwe, i w ten sposób podać je stosownie do biorących udział w lekcji. Głoski a, b, c, połączone z liczbami na przodku każdej farantezyi, wskażą mu na rzut oka grupę tej klasy, dla której zdolności kwestia jest zamierzona. Ta sugestia, jeżeli jest w praktykę wprowadzona, da każdemu uczniowi sposobności do odpowiedzenia w harmonii z jego zdolnością. Lecz jeżeli trudne pytania są dane najsłabszym uczniom, ci mogą zniechęcić się i całkiem stracić zainteresowanie, a gdy znów łatwe pytania są dawane zdolnym uczniom, ci stracą zainteresowanie; gdy zaś postępując za powyższymi sugestiami, pomoże im do podtrzymania zainteresowania i pobudzi do większej zachęty wszystkich.
Uczyniwszy owe powyższe sugestie względem więcej ważnych metod dla użytku starszych w przygotowaniu ich lekcji, podamy teraz niektóre sugestie względem