Teraźniejsza Prawda nr 94 – 1938 – str. 41
on rozpoczął swój błąd, żałował, że go uczynił, wyznał go i zaniechał go, bezwzględnie, czy to było przeciw Kościołowi (len), usprawiedliwionych (wełna), lub świata (skóra), albo, czy to było popełnione w nauczaniu (osnowie), czy pod względem zarządzeń (wątek). Jego żal był szczery, gdy sprawił reformację, której nie było potrzeba żałować. Jego zawinienie przeto było po większej części z nieświadomości, lub z słabości, lub z obydwóch. Więc ono nie doprowadziło do utraty jego urzędowych władz w Kościele powszechnym, jeżeli on był starszym powszechnym, lub w Kościele miejscowym, jeżeli on był starszym miejscowym. W figurze trzeba było szatę drugi raz wyprać w wodzie. To reprezentuje, że takie nadużycie swoich urzędowych władz, chociaż właściwie naprawione, jest dowodem naturalnej słabości ku bezbożnej ambicji, i musi być oczyszczona przez drugie upranie w wodzie, tj., przez Słowo był uczyniony energiczny i pomyślny wysiłek, aby oczyścić charakter ze słabości ku bezbożnej ambicji. W. 59 streszcza ów przedmiot, określony w w. 47-58.
TRĄD W DOMU – SEKCIARSTWO
(45) Teraz przystępujemy do badania 3Moj. 14, lecz zboczymy od porządku tam danego, ponieważ myślimy, że możemy lepiej przedstawić nasz przedmiot, jeżeli zbadamy szóstą formę nieczystości Wielkiego Grona, która jest przedstawiona w w. 33-48 – trąd w domu – zanim zaczniemy badać oczyszczenie trędowatych ludzi i domów. Bez wątpienia Pan przedstawił oczyszczenie jednostek z Wielkiego Grona w w. 1-32, ponieważ w w. 33-48 Pan określa trąd w domu. Przez dłuższy czas nie byliśmy pewni, czy zmienić porządek wykładania spraw omawianych w tym rozdziale, czy nie, lecz w końcu zmieniliśmy, ponieważ bracia możliwie lepiej zrozumieją te rzeczy po poprzednich badaniach, czy szósta forma nieczystości Wielkiego Grona będzie przedstawiona przed badaniem oczyszczenia jednostek i sekt. Pozafigurą osób i czynu w. 33 jest tą samą, jaką zauważyliśmy w 3Moj. 13:1, jak również mowa tych dwóch wierszy jest tą samą. Przeto nasze poprzednie wyjaśnienie wystarczy. W. 34-53 podaję instrukcje, które nie tyczą się pobytu Izraela na puszczy, lecz ich mieszkania w ziemi Chananejskiej (w. 34.) Przyczyna jest widoczna z tego, gdyż Izrael nie budował domów podczas swej podróży po puszczy, lecz wtedy mieszkał w namiotach, i z powodu pozafigury, Pan urządził figurę, aby stosowała się warunkom Izraela, mieszkającego w ziemi Chananejskiej, gdzie oni zwykle mieszkali w domach. W tych domach, gdzie trąd był, Bóg zamierzył, aby zobrazować grupy Wielkiego Grona i ich podziały, tj., ich sekciarskie zgromadzenia. Przeto domy chananejskie, zarażone trądem, są użyte, aby przedstawiały sekty Wielkiego Grona; i one sugestionują nam szóstą formę nieczystości Wielkiego Grona – ich sekciarstwo, ich stronnicze popieranie wodzów panujących i chwytających za władzę. Częstośmy w tych kolumnach zwracali uwagę na fakt, że stronnicze popieranie wodzów ubiegających się o władzę jest jednym ze znaków członkostwa w Wielkim Gronie, gdyż tak uzurpacje takich wodzów, jak również stronnicze popieranie tychże, jest rewolucjonizmem przeciw zarządzeniom Pańskim.
DOWÓD BIBLIJNY ODNOŚNIE
CHWYTANIA WŁADZY I PANOWANIA
(46) Tak jak udowodniliśmy z literalnych ustępów każdą z pięciu form pozafiguralnego trądu, że jest rodzajem nieczystości Wielkiego Grona, tak też chcemy udowodnić to samo o szóstej formie pozafiguralnego trądu literalnymi ustępami. Psalm 107:11 w ostatniej części tego wiersza jest takim dowodem: „A radą Najwyższego pogardzili.” Wskazaliśmy już, że „rada” Boska, czyli plan, składa się z różnych serii zarządzeń, którymi On przyprowadza różne klasy do żywota wiecznego.
kol. 2
Ten, co buntuje się przeciwko tym zarządzeniom, tj., usuwa je na bok, a stawia inne w ich miejsce, to gardzi radą Najwyższego, uważa ją za mało znaczącą i nieważną. Jedno z zarządzeń Boskich dla Jego Kościoła jest Jego jedność pod Chrystusem samym. (Psalm 133:1-3; Efez. 4:3-7) Stronnicze poparcie wodzów chwytających za władzę jest sekciarstwem przeciwnym tej jedności, (1Kor. 1:11-13; 3:1-23.) Przeto według Psalm 107:10, 11, to jest świadectwem nieczystości Wielkiego Grona. Św., Paweł swoim zastosowaniem 1Król. 19: 18 w liście do Rzymian 11: 4, 5, do wybranych Wieku Ewangelii, dał nam wątek do zrozumienia 1Król. 19:18 z jego łączności, jako stosujący się podczas Epifanii, kiedy mamy te 7000 wybranych, którzy zwyciężyli w tym, że nie oddawali czci, ani całowali Baala, wszyscy inni wtedy żyjący mniej więcej zawinili w jednym, lub drugim z tych, Baal znaczy pan i odnosi się do Szatana jako uzurpatora, chwytającego władzę i pana nad drugimi. Czcić Baala znaczy służyć mu w jego bezprawnym przywłaszczaniu sobie władzy, co jest czynione przez naśladowanie jego przywłaszczania władzy w celu przyprowadzenia ludzi pod kontrolę, a tym sposobem ostatecznie pod kontrolę Szatana. Przeto wszyscy wodzowie, zagrabiający władze, są czcicielami Baala. Temu wodzowie, przywłaszczający sobie władzę wśród ludu Bożego, są zarażeni nieczystości Wielkiego Grona w formie oddawania czci Baalowi. W starożytnych czasach wierność przyrzekano pocałunkiem, tak jak teraz przyrzeka się ją przez podanie ręki jeden drugiemu. Więc dla kogokolwiek z ludu Bożego, co pocałuje Baala, znaczy stronniczo popierać wodzów zagrabiających władzę w ich oddaniu się sprawie, która aktualnie jest przywłaszczaniem władzy przez Szatana.
(47) Przeto ci z prawdziwego ludu Bożego, co całują Baala, są stronniczymi, sekciarskimi popieraczami wodzów, zagrabiających władzę. Ci więc są zarażeni nieczystością Wielkiego Grona, gdyż żaden z tych 7000 nie skłonił kolana Baalowi, ani pocałował go. Dz.Ap. 20:30 jest jeszcze jednym wierszem, tyczącym się myśli, którą tu tłumaczymy – „aby za sobą pociągnęli uczni.” Te ustępy wystarczają na dowód, że stronni popieracze wodzów zagrabiających władzę – sekciarzy – są utracjuszami koron. Przeto rozumiemy, iż dom w 34 reprezentuje Wielkie Grono jako sektę, lub kombinację sekt. A trądem w takim domu rozumiemy, iż jest stronnicze popieranie wodzów przez sektę, czyli sekciarstwo. Sekciarstwo jest wielkim grzechem; gdyż ono nie działa z poświęcenia się Prawdzie, zarządzeniom Prawdy i duchowi Prawdy, lecz z oddania się stronnictwu. Prawda, jej zarządzenia i jej duch są przez nie zaniechane, lub zwalczane, kiedykolwiek to jest korzystnym dla sekty. Ich aktualnym, chociaż nie słownym hasłem jest: „Moja partia – ja ją popieram, czy ona ma rację czy niej” Przeto oni popierają swoją sektę i wodzów bez względu na to, jak ich sekta, lub wodzowie błądzą. Między ludem w Prawdzie stronnicze poparcie, jakie zwolennicy Towarzystwa dawali „Przewodowi” i „obecnemu zarządowi” w ich okropnych zawinieniach i błędach od roku 1917, jest wzorowym przykładem stronniczości, sekciarstwa, które jest częścią nieczystości Wielkiego Grona. Ta stronniczość jest przynajmniej tak skrajna, jak ta, którą najskrajniejsi rzymsko katolicy oddają papiestwu i ich kościołowi. W jakim znaczeniu można mówić, że Bóg zsyła (tak brzmi w hebrajskim) zarazę pozafiguralnego trądu na taką sektę? W cośkolwiek podobny sposób, jak zsyła skutki błędów niegodnym. (2Tes. 2:9-11.) On wycofuje przeszkody wysiłkom, którymi Szatan stara się uczynić z nich stronników, sekciarzy.