Teraźniejsza Prawda nr 94 – 1938 – str. 37

dziedzictwem Bożym, tj., że oni byliby odrzuceni od wysokiego powołania, co znaczy, że te zła są nieczystością Wielkiego Grona. (Zob. Bereański Komentarz). Z tego widzimy, że ci mają symboliczny trąd w swoich symbolicznych szatach, urzędowych władzach. Więc literalne ustępy uczą tej myśli, którą przytoczyliśmy, jako zobrazowaną przez trąd w szacie. Nasz pogląd przeto nie jest ludzką wyobraźnią.

SPOSOBY, KTÓRYMI DZIAŁA CHWYTANIE WŁADZY

      (31) Możemy zauważyć, że we w. 47, 48 jest mowa o trojakich szatach: szaty z lnu, wełny i skóry. Widzimy także, iż te równają się trzem w czworakich opon w przybytku. Na pierwsze spojrzenie ktoś może być przeciwny temu, żeby szaty wełniane miały równać się materii w jednych oponach przybytku, gdyż jedna z tych była zrobiona z koziej sierści, która to opona reprezentuje nas jako usprawiedliwionych, a jedna ta część złożona we dwoje, na przedzie przybytku, nasze usprawiedliwienie; lecz gdy zastanowimy się głębiej, to ta przeciwność znika, ponieważ wełna jest także użyta, aby przedstawić nasze usprawiedliwienie. (Izaj. 1:18). Oprócz tego Bóg wyraźnie mówi w hebrajskim, że baranek wielkanocny mógł być wzięty z owiec, lub kóz. (2Moj. 12:3-5.) W angielskim i polskim języku ograniczamy słowo baranek do młodej owcy; lecz w hebrajskim słowo seh, tu przetłumaczone baranka, jak w. 5 pokazuje, może się odnosić do młodej owieczki, lub koźlątka; natomiast w angielskim mówimy na to ostatnie zwierzę kid, a po polsku koźlę. Przeto opona, która była pomiędzy lnianą oponą przybytku, a oponą ze skór baranich, na czerwono farbowanych, mogła być uprzedzona z wełny. Zatem myślimy, że ten trojaki materiał w naszym tekście równa się znaczeniom materiału w oponach przybytku. Widocznie to nie odnosi się do opony ze skór baranich na czerwono farbowanych, ponieważ ona reprezentuje, nie nasze usprawiedliwienie, lecz okup Chrystusa, który pozostaje na wieki nieskażony, a więc nie jest użyty w symbolach 3Moj. 13:47, 48. Przeto rozumiemy, że szata lniana ma łączność z wodzami jako nowymi stworzeniami pod pewnymi względami a szata skórzana ma łączność z wodzami odnośnie świata pod pewnymi względami. Te względy są połączone z ich urzędowymi władzami. Lniane szaty figurują ich urzędowe władze, używane ku nowym stworzeniom; wełniane szaty figurują ich urzędowe władze, zastosowane ku usprawiedliwionym; a szaty skórzane figurują ich urzędowe władze użyte ku światu. Osnowa (w. 48) zdaje się odnosić do urzędowych władz tyczących nauczania, a wątek do urzędowych władz tyczących się zarządzeń.

      (32) Zaraza trądu w szacie reprezentuje nieczystość Wielkiego Grona w użyciu urzędowych władz. Te urzędowe władze odnoszą się do władz miejscowych starszych i diakonów i starszych powszechnych. Trąd w szacie reprezentuje nieczystość Wielkiego Grona w tych dwóch klasach starszych i diakonach, i dlatego odnosi się do tych jako wodzów, ubiegających się o władzę i panujących nad drugimi. Jeżeli otrędowaciała szata jest lniana, to reprezentuje ich ubieganie się za władzą i panowanie nad nowymi stworzeniami pod względami tyczącymi się nowych stworzeń, albo w użyciu swego stanowiska jako nauczyciele błędu (trąd na osnowie), albo jako skaziciele zarządzeń (trąd na wątku) dla usługiwania nowym stworzeniom. Jeżeli szata zarażona trądem jest wełniana (sukniana) to reprezentuje ich ubieganie się za władzą i panowanie nad usprawiedliwionymi pod względami tyczącymi się usprawiedliwienia, czy to w używaniu swego stanowiska jako nauczyciele błędu (trąd na osnowie), czy też jako skaziciele zarządzeń (trąd na wątku) dla usługiwania usprawiedliwionym.
kol. 2
Jeżeli otrędowaciała szata jest skórzana, lub zrobiona z skóry, to ona reprezentuje ich ubieganie się. za władzą i panowanie nad światem w sprawach tyczących się świata, czy to w używaniu władz ich stanowiska jako nauczyciele błędu (trąd na skórze, w. 48), czy też jako skaziciele zarządzeń (trąd na rzeczy urobionej z skóry w. 48) dla służenia światu. Z tego widzimy, że każdy gatunek osób, jakim oni mogą służyć – nowym stworzeniom, usprawiedliwionym i światu – i każdy gatunek służby, jaki oni mogą wykonać – w nauczaniu i zarządzeniu – jest podany w figurach w. 47, 48. Każdy gatunek uzurpacji, jaki oni mogą popełnić – chwytania za władzą i panowania jako jawne bliźnięta Szatańskie – jest podany w w. 49.

      (33) W w. 49 są określone znaki trądu w szacie. Jeżeli zaraza w szacie byłaby zielonawa albo czerwonawa, to w szacie jest zaraza trądu. Te dwa kolory, zielony i czerwony, reprezentują te dwie formy uzurpacji, które stanowią nieczystość Wielkiego Grona w wodzach. Zielony kolor najpierw tu wymieniony i w 3Moj. 14:37, przedstawia pierwszą formę uzurpacji u wodzów, tj. chwytanie za władzą, jako formę ich nieczystości Wielkiego Grona, natomiast czerwony kolor, jako drugi wymieniony, przedstawia panowanie, tj., drugą formę uzurpacji u wodzów, jako formę nieczystości Wielkiego Grona. Wodzowie mają pewne władze w swoich stanowiskach. Przeto miejscowi starsi mają te urzędowe władze do tych usług, które, zgodnie ze słowem Bożym, zbór im uchwali, odnośnie nauczania, zbijania, strofowania, instrukcji w sprawiedliwości (2Tym. 3:16, 17) i pocieszania (Do Rzym. 15:4) w zebraniach i poza zebraniami zborowymi. Oni mogą także na zaproszenie służyć innych zborom. Starsi powszechni mają te urzędowe władze do tych usług, które Pan, zgodnie ze Swoim Słowem, daje im w którymkolwiek, lub poza którymkolwiek zborem, gdzie oni są zaproszeni przez te zbory, aby służyć pod tymi samymi pięcioma względami. Wykonywanie tych usług zgodnie z Duchem, Słowem i opatrznościami Pańskimi jest ich przywilejem. Ale szatan wciąż stara się pobudzać ich, aby stali się jakimiś wielkimi, z więcej władzami niż Pan im wyznaczył jako władze ich stanowiska. I na nieszczęście udało mu się spowodować, aby wielu powstało (Dz.Ap. 20: 30), i chwytało za nią i dzierżyło więcej władz niż Pan im dał. Szatan szczególnie celuje do starszych i stara się pobudzać ich do pychy. Nasz Pastor pewnego razu powiedział, że według jego obserwacji 95% wodzów, którzy odpadli, to odpadli przez pychę. W każdym wypadku, odnośnie wodzów z Wielkiego Grona, oni zawinili chwytaniem za władzą i panowaniem. Gdy się przyjrzymy im, jednemu po drugim, to zobaczymy, iż tak jest. Od pierwszego do ostatniego oni chcą więcej niż Pan im daje; a przeto w pokusie szatańskiej oni chwytają za władzą i panują nad dziedzictwem Bożym, co powoduje ich upadek w niełaskę Bożą.

ZARAŻENIE WŁADZ URZĘDOWYCH

      (34) Można zauważyć, że słowa: szata, skóra, cokolwiek urobione z skóry, osnowa i wątek, w w. 49 reprezentują te same rzeczy, jakie podaliśmy w parag. 4. Więc nie potrzebujemy powtarzać tutaj tych szczegółów. Lecz byłoby dobrze, gdybyśmy zauważyli, jak dalece wodzowie Lewiccy skazili swoje urzędowe władze. J. F. Rutherford skaził prawie każdy zarys Prawd o wysokim powołaniu; i zanim on skończy swój bieg, to on uczyni to samo z każdym ich zarysem. Jego prawe oko będzie zupełnie zaćmione. O ile wiemy, to on nie używa więcej ani jednego z zarządzeń na wykonanie pracy Pańskiej, danych nam od Pana przez onego Sługę. Jego szata otrędowaciała całkowicie. To samo jest prawdą o innych wodzach Wielkiego Grona, np. H. J. Shearn,

poprzednia strona – następna strona