Teraźniejsza Prawda nr 93 – 1938 – str. 27
okresem (2Tym. 4: 1) na odłączenie Maluczkiego Stadka od Wielkiego Grona, którzy są zaliczeni do wyrażenia „żywych, ” rozumie się, ci, co będą współdziałali inteligentnie z Panem w tej pracy rozdzielania musieliby znać znak członkostwa w Wielkim Gronie – uporczywy rewolucjonizm przeciwko Prawdzie i jej zarządzeniom. Przeto nasz Pastor nauczał (w Raporcie Konwencyjnym z roku 1916, str. 191, pytanie 10), że gdy rozłączenie pomiędzy Maluczkim Stadkiem, a Wielkim Gronem nastąpi, to będzie właściwym wskazać kto jest we Wielkim Gronie. To sądzenie po czasie jest nakazane w 1Kor. 4:5 i w 3Moj. 13:3, 8, 15, 20, 22, 25, 27, 30, 36, 44; a ci, co wypowiadają się przeciwko temu, to czynią to przeciwko temu, co Bóg nakazał i, rozumie się, będą musieli zadosyć uczynić za takie postępowanie, które w niektórych jest z powodu nieświadomości, a w wielu jest mniej więcej zuchwalstwem, a w niektórych jest mniej więcej rozmyślne. Tak jak główny zarzut we wielkim nominalnym kościele przeciwko Prawdzie Parousyjnej wyrażał się słowami „druga sposobność”! tak też główny zarzut w małym nominalnym kościele przeciwko Prawdzie Epifanii i pracy wyraża się słowem, ” Sądzenie”!
(9) Wiersze 4-6 omawiają wypadki, które nie są dostatecznie rozwinięte, aby można je ostatecznie osądzić, lecz jednak dalej są podejrzewane o trąd i dlatego powinny dalej być badane i trzymane pod obserwacją. Blizna stając się białą tj., taką jak zdrowa skóra, figuruje, że rewolucjonizm został zastąpiony Prawdą i zarządzeniami Prawdy w podejrzanym, pod wpływem dotyczącego nauczania. Iż ona nie była głębszą niż skóra, reprezentuje brak uporczywego trwania w rewolucjonizmie. Że włosy nie pobielały w niej reprezentuje, że ów rewolucjonizm był bardzo mały, lub w nieważnej sprawie. Jednak taki, który był w takim stanie stał się podejrzanym o trąd w figurze i musiał być odpowiednio traktowany zamknięty przez siedem dni i trzymany pod dostateczną obserwacją. To figuruje fakt, że gdy ktoś jest bardzo bliski niebezpieczeństwa nieczystości Wielkiego Grona, to ma być pilnowany i wzięty pod obserwację, siedem dni figurując, że to ma być uczynione zupełnie i dostatecznie, tj., badający kapłan, specjalne oko, usta i ręka Pańska, lub zbór, nie ma w pośpiechu wydać wyroku w danej sprawie; ani on, ani zbór nie mają wydawać sądu nagle w tej sprawie. On, lub zbór ma wziąć dosyć czasu i zrobić ostrożne obserwacje zanim przyjdzie do rozstrzygnięcia; ponieważ niewłaściwy wyrok przynosi wiele złego wszystkim, których to się tyczy. Przeto Pan urządził figurę, aby pokazywała, że On da pozafiguralną naukę odnośnie sposobu i ducha, jak to powyżej wskazano. W figurze zamknięcie znaczyło mniej więcej wstrzymanie, i figuruje to, że podejrzany będzie mniej więcej wstrzymany przez badającego kapłana, którego śledzące czynności już same przez się powstrzymują go
(10) Tak jak w. 4 pokazuje, że kapłan nie ma być za prędki, aby ogłosić osobę trędowatą, tak w. 5 pokazuje, że on nie ma być za prędki, aby ogłosić ją czystą. To jest wskazane przez zdanie, że chociaż zaraza, nie rozszerzyłaby się w pierwszych siedmiu dniach, to jednak podejrzany nie ma być ogłoszony czystym, lecz ma być przez siedem dni dłużej zamknięty; ponieważ możliwie dosyć” czasu jeszcze nie było dozwolone zarazie okazać się, co do jej prawdziwej natury. Tak też w pozafigurze badający kapłan nie ma się spieszyć. Jeżeli drugie zbadanie nie wystarczy, to trzecie ma być podjęte i sprawa ma być pod obserwacją tak długo, aż będzie można ją zupełnie i właściwie rozstrzygnąć, a wtedy, jeżeli uporczywy rewolucjonizm nie okaże się, to ów brat ma być ogłoszony jako
kol. 2
niewinny nieczystości Wielkiego Grona. (w. 6.) Jeśli w figurze zaraza była tylko świerzbem, który, rozumie się, nie byłby trądem, podejrzana osoba miała być ogłoszona czystą. W pozafigurze byłaby to wada słabości, lub nieświadomości, co też, rozumie się, wszyscy podkapłani mają; przeto podejrzana! osoba powinna być ogłoszona jako nie mająca nieczystości Wielkiego Grona. Podejrzany piorąc swoje szaty, figuruje danego brata w pozbywaniu się tej słabości, lub: nieświadomości przez Słowo Boże, co zostawia go pozafiguralnie czystym, (w. 6). Lecz jeżeli po pierwszych siedmiu dniach, gdy podejrzany był widziany przez kapłana, aby go oczyścić, świerzb rozszerzyłby się, to kapłan miał go znowu obejrzeć. Pozafiguralnie to znaczyłoby, że jeżeli po pierwszym obserwacyjnym okresie ów pozafiguralny kapłan zauważyłby, iż podejrzany okazuje niesprzyjające objawy, to on ma czekać jeszcze trochę dłużej w nadziei, że ten brat może jeszcze, naprawi się, napominając go, ażeby się naprawił, (w. 7.) Lecz jeżeli po tych trzech usiłowaniach aby przyprowadzić takiego do opamiętania się, jego rewolucjonizm się powiększa, to wtedy badający kapłan ma ogłosić (osądzić) go winnym nieczystości Wielkiego Grona, co znaczy., że on zerwie kapłańską społeczność z nim. Nasze badanie w. 1-8 wskazuje, iż one tylko podają nam rzeczy ogólnie, a nie szczegółowo o trądzie – w figurze i pozafigurze. W następnych wierszach tego rozdziału znajdują się szczegóły. Całe postępowanie określone w w. 1-8 dowodzi, że. tu nie ma żadnej wzmianki/ żeby trąd figurował upadłość Adamową, która bez żadnego badania wiemy wszyscy, iż istnieje we wszystkich, natomiast ta, o której tu jest mowa, w pozafigurze jest ograniczona tylko do pewnych osób i wymaga badania, aby ją odkryć; przeto te wiersze omawiają figuralnie nieczystość Wielkiego Grona.
SZEŚĆ FORM TRĄDU
(11) W pozostałej części 3Moj. 13 pięć szczegółów o trądzie jest podanych. W tym rozdziale jest mowa o pięciorakim trądzie: w. 9-17, o sadzelu, czyli opuchlinie; w. 18-23, o wrzodzie; w. 24-28, o sparzelinie; w. 29-44, o zarazie głowy; w. 45, 46, o obejściu się z pacjentem, i w. 47-59, o zarazie szaty. Cztery z tych form trądu zarażały osoby, a jedna, rzeczy – szaty; a w 3Moj. 14:33-53 szósta forma trądu jest nam przedstawiona – trąd w. domu. Najpierw zwrócimy naszą uwagę na te cztery rodzaje; trądu, które dokuczały ludziom. Te cztery rodzaje literalnego trądu równają się czterem rodzajom nieczystości Wielkiego Grona. Trąd objawiający się w opuchlinie, czyli sadzelu reprezentuje grzech Wielkiego Grona, jako pewny rodzaj jego nieczystości. Trąd objawiający się przez wrzód figuruje Samolubstwo Wielkiego Grona jako rodzaj jego nieczystości. Sparzelina trądu figuruje światowość Wielkiego Grona jako rodzaj jego nieczystości. Trąd głowy symbolizuje błąd jako rodzaj jego nieczystości. Biblia uczy, że członkostwo w Wielkim Gronie objawia się w którejkolwiek z tych form złego, nawet tak jak trąd objawiał się w tych czterech powyżej wspomnianych formach. Jesteśmy często oskarżeni o używanie figur do nauczania doktryn. To oskarżenie jest przekręceniem sprawy. Tak jak nasz Pastor, tak też i my często używamy ich, aby ilustrować doktryny nauczane wyraźnie w Piśmie Św. Zauważmy więc wpierw jak Biblia w literalnych ustępach uczy, że grzech spowodował utratę czyjejś korony i spowodował jego objawienie się jako taki. Był to grzech najgorszej formy nieczystości, kazirodztwa, który stał się powodem utraty korony tego brata korynckiego i jego objawienia się jako brata w Wielkim Gronie, (1Kor. 5:1-13.) Jest to grzech, który plami szatę i Juda przedstawia nam, że szaty niektórych braci z Wielkiego Grona