Teraźniejsza Prawda nr 87 – 1937 – str. 30
(23) Co za teoria wschodnich krajów daje nam zrozumieć, dlaczego Dariusz pozwalał, aby go czczono? Gdzie jeszcze resztki takiej teorii po dziś dzień się objawiają? Co za skutek ta teoria sprawiła odnośnie praw takich królestw? Z czego to zdaje nam sprawę odnośnie praw Medów i Persów? Co to reprezentuje, że Daniel nie pozwolił, aby to prawo miało zmienić jego zwyczaj oddawania czci? Że to było przy otwartym oknie? Ze było otwarte ku Jeruzalemowi? Że Daniel to czynił na kolanach? Że on to czynił trzy razy dziennie? Że jego nieprzyjaciele szpiegowali go? Ich chytre otrzymanie potwierdzenia od króla o istnieniu i niesumienności względnego prawa? Przyznanie Dariusza, że to prawo jest ważne i niezmienne?
(24) Co jama znaczy w symbolach biblijnych? Jaki mamy przykład tego z Józefa i Banajasa? Co więc znaczy być wrzuconym w jamę czyli legowisko lwów? Co reprezentuje informowanie Dariusza przez konspiratorów, że Daniel pogwałcił dekret i znieważył króla? Dariuszowe usiłowanie uwolnić Daniela? Natarczywość figuralnych konspiratorów? Ich twierdzenie o niezmienności praw? Zgodzenie się króla na to? Wrzucenie Daniela do lwiej jamy? Zapewnienie Daniela króla, że jego Bóg wybawi? Kamień, który był położony na dziurze onego dołu? Królowe pieczętowanie tego kamienia?
(25) Co było dane językom obmowców? Co za obmowy były szerzone przeciw br. Russellowi przez przesiewaczy 1891-1894 r.? Przez panią Russell? Dlaczego ona wystąpiła przeciwko niemu? Kto ją podburzył do tego? O co go fałszywie jeszcze inni oskarżyli? O co go oskarżyli przesiewacze 1908-1911 r.? O co go Brooklyński Eagle (Orzeł) oskarżył? Jakie jeszcze oszczerstwa były puszczone przeciwko niemu? Czego pozafigurą były te obmowy? Jaki musiał być charakter tych doświadczeń w figurze i pozafigurze?
(26) Co reprezentuje poszczenie króla, smucenie i odejście snu od niego? Na co te 30 dni, na które to figuralne prawo było u-chwalone zdaje się być figurą? Co zdaje się wskazywać na zaczęcie się tego czasu, a co na skończenie się go? Co jest pozafigurą Dariuszowego kwapienia się do lwiej jamy? Dariuszowego pytania się Daniela, czy jego Bóg mógł go wybawić od lwów? Jak bracia się czuli podczas tych długo rozwleczonych doświadczeń? Czego oni się obawiali? Czego to było pozafigurą? Co reprezentuje pierwsze odezwanie się Daniela? Co jest figurą na br. Russellowe nie przypisywanie wyswobodzenia sile swego własnego nowego stworzenia, ale łasce Bożej? Jakiem nie było wybawienie naszego Pastora? A jakiem było? Jaki był skutek tego na jego nowe stworzenie? Co było powodem wybawienia we figurze i w pozafigurze? Co reprezentuje sumienność Daniela, że on nic złego królowi nie uczynił?
(27) Co reprezentuje radowanie się króla? Rozkazanie, aby wyciągnąć Daniela z lwiej jamy? Wyciągnięcie Daniela z lwiej jamy? Kiedy nastąpiła wielka zmiana w myśleniu publiczności odnośnie br. Russella? Co po części było powodem do tego? Do czego najpierw ten wyrok sądowy doprowadził? Potemu? Kto ubiegał się o przywilej, aby go przedstawić zgromadzeniom publicznym? Jak wielkie były jego publiczne zgromadzenia? Jak on był wszędzie uważany? Jak on był zaszczycony przez zarząd Wystawy Panamskiej? Jak on wszędzie był przyjęty? Na co jest figurą, wiara Daniela, zamykająca paszczęki lwom? Danielowe dalsze promocje? Jakie okresy są zobrazowane przez resztę dni Dariusza i aż do trzeciego roku panowania Cyrusa?
(28) Co reprezentuje rozkaz króla, aby wrzucono spiskujących książąt i ich dzieci i żony do lwiej jamy? Wrzucenie ich do lwiej jamy? Co za przysłowie wypełniło się przez to? Na co jest figurą to, że lwy owładnęły tych dwóch i 120 książąt i ich dzieci i żony? Rozszarpanie tych w kawałki? Zanim spadli na dno dołu? Co reprezentuje różnica w doświadczeniach Daniela, a tych drugich w lwiej jamie? Co reprezentuje dekret Dariusza po doświadczeniach, określonych w 6-tym rozdziale Daniela? Co ten dekret na zawsze będzie objawiał? Co będzie częścią tej manifestacji? Jakim sposobem to jest udowodnione? Co zacytowane ustępy dowodzą o stanowisku naszego Pastora w Tysiącleciu?
(Ciąg dalszy nastąpi)
kol. 1
PROROCY I „PROROCY”
Dokończenie z ostatniego (86-go) num. Ter. Pr.)
Pytanie: Dlaczego Teraz. Prawda (ang.) opuszcza przecinek po słowie”secondarily” tj. „drugorzędni” w wyrażeniu „Secondarily Prophets” – „Drugorzędni Prorocy”?
Odpowiedź: W angielskiej Biblii (1Kor. 12:28) nie ma przecinka pomiędzy słowami „secondarily prophets”- drugorzędni prorocy. A że Ter. Prawda (ang.) opuszcza przecinek, jest to czynione w tym celu, ażeby wskazać, że tam przecinek nie jest potrzebny. Jak już wykazaliśmy powyżej, iż słowo „prorok” na okres Nowego Testamentu jest użyty w dwóch znaczeniach, tj. w znaczeniu ogólnym i szczególnym. W ogólnem znaczeniu to wyrażenie zawiera w sobie wszystkich sług Kościoła, którzy dawali natchnione lub nienatchnione dyskusje przed drugimi, bez względu, czy były dawane przy pomocy słowa, lub pióra. Zaś w szczególnem znaczeniu ono obejmuje tylko nie-apostolskich nauczycieli Kościoła Powszechnego. Tylko takich nauczycieli miał na myśli Ap. Paweł gdy pisał słowa „Drugorzędni Prorocy”. A gdy Teraź. Prawda traktuje tylko o tego rodzaju prorokach, tj. o Prorokach w Kościele, w tem szczególnem znaczeniu tego słowa, to używa wyrażenia „Secondarily Prophets” to znaczy Drugorzędni Prorocy, a to w tym celu, ażeby było jasno zrozumiane, że tylko o tego rodzaju Prorokach jest mowa. To słowo „Secondarily” '”Drugorzędni” jest (w ang. języku) przysłówkiem, a nie przymiotnikiem, ani nie rozumiemy przez wyrażenie ”Drugorzędni Prorocy” przeciwstawienia ich (przypuszczalnie) z pierwszorzędnymi prorokami. Kecz po prostu używamy tego wyrażenia do wskazania, że nie rozumiemy miejscowych proroków, tj. mówców w miejscowym zborze, lub natchnionych proroków Starego Testamentu, lecz tylko Generalnych Nauczycieli, nie będących Apostołami, czyli Generalnych Starszych w Kościele Powszechnym.
kol. 2
Innymi słowy używamy tego wyrażenia, ażeby się zabezpieczyć przed złem zrozumieniem nas, że rozumiemy lokalnych starszych, którzy wykładają jako lokalni prorocy. Z powodu że słowo prorok, na okres Nowego Testamentu, jest używane w dwóch powyżej wspomnianych znaczeniach: w ogólnym i szczególnym, dlatego używamy słowa ”Drugorzędni'” w łączności z wyrażeniem „Prorocy”, ażeby przez to wskazać, iż używamy tego słowa prorok wyłącznie w specjalnym znaczeniu, którego wyłączne znaczenie jest jasno przedstawione w wyrażeniu „Drugorzędni Prorocy” w 1Kor. 12:28; ponieważ Św. Paweł przez to wyrażenie miał na myśli Generalnych Starszych czyli Nadzorców lub Nauczycieli Powszechnego Kościoła, nie będących Apostołami, a nie lokalnych starszych miejscowych kościołów i zborów), którzy nauczają.
Pytanie: – Czy „Drugorzędni Prorocy (Secondarily Prophets 1Kor. 12:28; Efez. 4:11) nie są siedmioma aniołami, siedmiu Kościołów z Obj. 1:20 itd. – tj. Paweł, Jan, Ariusz, Waldo, Wykliff, Luter i Russell?
Odpowiedź: – Odpowiadając na to pytanie chcemy naprzód usunąć błędne wyrozumienie w jakie popadł pytający, tj. że siedm aniołów przedstawia siedm jednostek. Chociaż tom VII tak uczy, to jednak ani Pismo Św., ani rozum, ani historja tego nie uczy. Będzie to jasne, gdy się trochę zastanowimy nad ogólnie znanymi faktami, że dwóch z tych Aniołów nie przedstawiali jednostek. Z tego powodu zdawałoby się, że i drugich pięciu nie przedstawiało: weźmy np. pod uwagę anioła Kościoła Efezkiego. Prawdą jest że Ap. Paweł był najzdolniejszy, najgorliwszy, najpracowitszy i najwięcej uprzywilejowanym Sługą Prawdy w pierwszej epoce Kościoła (2Kor. 11:23-28); On miał nawet najwięcej starania o wszystkie zbory (tj. chrześcijan pogańskich) tak jak Ap. Piotr miał