Teraźniejsza Prawda nr 86 – 1937 – str. 11

jako upoważniony od Boga oświeciciel braci pod przewodnictwem Chrystusa. Takie usposobienie jest reprezentowane przez stojenie kapłana przed świecznikiem. Jego zobaczenie najpierw światła, gdy wchodził z pod pierwszej zasłony reprezentuje fakt. że pierwszy przywilej nowospłodzonych nowych stworzeń jest widzieć Prawdę. Jego widzenie, że ono wychodzi z świecznika reprezentuje fakt, że on rozumie, że on dostaje Prawdę od swych braci.

      (12)   Niezaświecenie lamp z frontu przez Arcykapłana reprezentuje fakt, że osobista widzialna posługa naszego Pana bez ludzkiej istoty jako narzędzie, nie jest dana nam w naszym oświeceniu. Cień, jaki arcykapłan byłby czynił kapłanowi, wchodzącemu ku świecznikowi, gdyby był stał z frontu świecznika, gdy go zapalał, reprezentuje fakt, że gdyby nasz Pan nauczał nas widzialnie, bez narzędzia ludzkiego, to ono miałoby oślepiający zamiast oświecający skutek na nas. Stojenie kapłana z tyłu świecznika, gdy w doglądaniu zapalał go, reprezentuje ukrywanie się naszego Pana za Jego mówczemi narzędziami, gdy nas naucza, dając nam światło, nie bezpośrednio, ale przez drugich. Że On jest duchową istotą podczas udzielania tego światła jest przedstawione przez stanie arcykapłana poczęści w cieniu, co się tyczy wchodzącego kapłana, podczas jego szykowania świecznika. Ponadto, to miejsce było zajęte przez arcykapłana w celu reprezentowania faktu, że zaświecenie lamp wyszło ze strony Śwriątnicy Najświętszej – z nieba, a więc wskazywało na Boga, jako ostateczne źródło światła, które oświeca kapłanów. Tym sposobem Aaron Wieku Ewangelji. jako Dawca Prawdy jest przedstawiony nam z wielu punktów zapatrywania w tej figurze.

URIM I TUMMIM

      (13)  Jest jeszcze jedna arcykapłańska figura, która reprezentuje naszego Arcykapłana, jako Bożego Dawcę Prawdy Kościołowi. Mamy na myśli czynność arcykapłana w otrzymaniu ód Boga odpowiedzi na pytania Izraela przez Urim i Tummim. Już dawniej wyjaśniliśmy, że Urim (światłości) reprezentuje nauki Pisma św. a że Tummim (doskonałości) reprezentuje cztery wielkie przymioty Boże : moc. mądrość, sprawiedliwość, i miłość. Od czasu jak daliśmy to wyjaśnienie. Pan dał nam trochę więcej światła na tę figurę i pozafigurę. Co stanowiło figuralny Urim i Tummim było dotąd zagadnieniem. Następnie podane ustępy są wszystkie, w których trafia sie wyrażenie Urim i Tummim: 2 Moj. 28:30. 3 Moj. 8:8; 4Moj. 27:21 ; 5 Moj. 33:8; 1 Sam. 28:6: Ezdra 2:63; Neli. 7:65. Można zauważyć, że napierśnik był tak nazwany zanim te 12 drogocennych kamieni były umieszczone weń, tak, nawet zanim miejsca były przygotowane, w które to kamienie miały być wsadzone. (2 Moj. 28:15-17.) On był także nazwany takowym zanim Urim i Tummim były mu dane. (2 Moj. 28:30.) Jest mówione o nich, że będą na sercu (piersiach) Aaronowych (2 Moj. 28:30), tak jak imiona pokoleń, wyrzeźbione na tych drogocennych kamieniach, o których iest napisane, że będą na jego sercu (piersiach). (2 Moj. 28:29.) Oprócz tego, jak nasuwa nam badanie ofiar książąt Wieku Ewangelji, te dwanaście szafarskich doktryn miały połączone ze sobą nauki etyczne (obyczajowe), które równają się tym dwunastu kamieniom, na których te imiona, co są figurami nauk i charakterystyk, dwanaście pokoleń były wyrzeźbione. (2 Moj. 28:21.) Właściwe przetłumaczenie odnośnych części 2 Moj. 28:30 i 3 Moj. 8:8 jest jak następuje: „Dasz napierśnikowi sądu Urim i Tummim (dasz mu urząd działania jako taki) i „dał napierśnikowi Urim i Tummim (dał mu urząd działania jako taki)”. Te fakty połączone z pozafig. znaczeniem Urim (nauki) i Tummim (przymioty) zdają się utożsamiać Urim i Tummim z tymi kamieniami odnośnie ich świateł (Urim) i odnośnie samych siebie w ich pięknościach (doskonałościach – Tummim). Jesteśmy skłonieni do myślenia, że Urim były

światła, którymi te drogocenne kamienie świeciły, gdy były w świetle Świątnicy Najświętszej, a że Tummim były to drogocenne kamienie w ich pięknościach doskonale widzianych przez to samo światło. Możliwe, że odpowiedzi tak były dawane przez światło świecące w jednym kierunku, a odpowiedzi nie przez światło świecące w innym kierunku – w górę, lub na prawo na tak, na dół lub na lewo na nie; lecz Biblia nic nie mówi o tym.

      (14)   Chociaż nie można akuratnie dowieść natury tych rzeczy, to jednak wiemy, że to jest faktem, że nasz arcykapłan w odpowiadaniu na pytania przez pozafiguralny Urim i Tummim daje Swoje odpowiedzi przez i według nauk Biblji i jej od Boga danych głównych zalet. Przeto pozafigura Urim i Tummim jest jasna. tem pierwszem są doktryny biblijne, a tem drugiem są główne zalety. Tych zalet jest dwanaście i one są trzykrotnem wypracowaniem tych czterech przymiotów Bożych, które są zobrazowane, jako takie przez te cztery kąty proste napierśnika i cztery rzędy figuralnych kamieni. (2 Moj. 28:17.) Więc figuralnemu kapłanowi przez harmonijność figuralnych świateł, świecących w ich pięknościach z tych dwunastu kamieni w napierśniku było dane zrozumienie odpowiedzi Bożych na jego pytania dla Izraela. To jest figurą na naszego Pana, otrzymując odpowiedzi od Boga na pytania duchowego Izraela przez harmonijne zestawienie doktryn biblijnych i tych dwunastu głównych zalet, jakie Biblja naucza. W tem mamy jeszcze jedną figurę tego, jak nasz Aaron jest nam Rozdawcą Prawdy Bożej. Trzeba tu dodać, że tak jak widzieliśmy w wypadku z siedmioma rurkami, tak z odpowiedziami przez pozafiguralny Urim i Tummim, nasz Pan dał Swoje odpowiedzi zwykle przez tych. co są symbolizowani przez te siedem gwiazd. O jak te fakty powinny Go wywyższyć w naszem ocenieniu! O jak te fakty powinny nas uzdrowić od pychy, która szuka chwały od człowieka, jako mniemanego oryginatora („oryginalni myśliciele”) Prawdy. Naszym najwyższym przywilejem w tej łączności jest, aby być częściami tego świecznika, który przyświeca zapożyczonem światłem co ktoś inny – t. j. nasz Wielki Arcykapłan – zapalił. Przeto chwała jest Pańska, a nie nasza.

      (15) W 4Moj. 8:4 mamy krótki opis o sposobie zrobienia świecznika. Jego złoto reprezentuje boskość Kościoła, jako nowych stworzeń i nosicieli światła braciom. Że on był z ciągnionego (kutego) złota reprezentuje kształtowanie serca i umysłu w piękne i pożyteczne zalety i osiągnięcia w nosicielach światła przez Ducha, Słowo i opatrzności Boże. a przeważnie przez te ostatnie w przykrych doświadczeniach. Wyrażenie, „i słupiec jego, i kwiaty jego,” jak nasz Pastor to wyjaśnił, reprezentuje, że Kościół, jako nosiciel światła do braci jest cały piękny w myśli i charakterze i owocny w dobrych uczynkach. Według tego wzoru Bóg zamierzył mieć Kościół zbudowany, („na ten kształt, jaki był Pan (Jehowa) ukazał Mojżeszowi”), ponieważ wszyscy, którzyśmy z Kościoła „czynem Jego jesteśmy, stworzeni w Chrystusie Jezusie ku uczynkom dobrym, które przedtem Bóg zgotował, abyśmy w nich chodzili.” (do Efez. 2:10.) Z tem zastanowieniem możemy właściwie zakończyć nasze badanie o Mojżeszu i Aaronie Wieku Ewangelji – Jako Odbiorcy i Dawcy Prawdy. Lekcje tego badania naprawdę były głębokie, jasne, odświerzające i budujące. Nie ma wątpliwości, że one są zamierzone w celu powiększenia naszej miłości i poszanowania dla Boga i Chrystusa, i naszego ocenienia wielkich przywilejów, jakie one nam dają, jako odbiorcom i rozdawcom Prawdy. a to dlatego, że Bóg jest Źródłem, a Jezus jest Narzędziem tych przywilejów, jak to figuralne badanie dowodzi. „Chwalmy Boga, od którego wszystkie błogosławieństwa wypływają … i zawsze w Jego Synie radujmy się!”

poprzednia strona – następna strona