Teraźniejsza Prawda nr 84 – 1936 – str. 80
obchodzi się z temi dwoma poglądami na pojednanie, które unitarianie i „ortodoksy” przeciwstawiają jeden drugiemu? Co ta sytuacja objawia o przeciętnym człowieku? Co słowo ENAN znaczy? Na co ono jest figurą w wodzach unitariańskich?
(3) Kto najpierw przekręcił w sektę unitarjanów ruch Maluczkiego Stadka? Jak byli Laeliusz i Faustus Socinus spokrewnieni według ciała i ducha? Czyim pomocnikiem był Laeliusz Socinus? Co oboje Socinusów musiało uczynić? Do których dwóch krajów Faustus się udał? Co on uczynił w drugim z tych dwóch krajów? Określ historię polskiego unitarianizmu. Węgierskiego unitarianizmu. Kto był jego głównym wodzem? Kto był głównym wodzem angielskiego unitarianizmu? Wymień trzech głównych unitarjanów amerykańskich. Określ każdego z nich w krótkości.
(4) Co imię NEFTALI nasuwa o tych wodzach. Jaki był charakter i skutek pism Socinusa? Jaki jest charakter Listy Powodów Nor tona? Abbotta zbadania względnych tekstów w greckim oryginale? Jak oni zachowywali się w kontrowersji? Jak oni w tern przedstawiali się w kontraście do swych zwykłych przeciwników? Co za skutek to miało? Jak Arcybiskup Tillotson scharakteryzował ich ducha w ich dysputowaniu? Jak on porównuje ich z innymi kontrowersjonistami? Co oni mieli/ a czego im brakowało, według tego arcybiskupa?
(5) Jaki duch pojawiał się w większości wodzów unitarjańskich? Co wielu z nich zaprzecza odnośnie poprzedniego istnienia naszego Pana? Co do narodzenia się z panny? Co do okupu? Co do natchnienia Pisma Św.? Jak oni uważają Pismo Św.? Co oni stawiają ponad Pismo Św.? Jaki jest ich pogląd na zupełne skażenie? Do jakiej skrajności to ich doprowadziło? Co ich stanowisko pcd temi względami uczyniło z nich teraz? Co ich nacisk na miłość Bożą pobudził ich nauczać? Co za skutek to miało dla nich? Co wstrzymywało ich od wzięcia więcej wydatnego udziału we wiele ogólnych kierunkach humanitarnych?
(6) Jak można odnaleźć szafarską doktrynę unitarjanizmu? Z czem ona jest spokrewniona? Jakiemi dwoma sposobami ona może być wyra-żona? Które z tych jest lepsze? Dlaczego? Co oni zaprzeczają o Jezusie? o Duchu Św.? Co według ich pojęcia jest Bóg, i Jego najwyższym przy-miotem? Co ich kładzenie nacisku na ten przymiot dowodzi o ich miejscu przy pozofiguralnym Przybytku. Co niektórzy z nich nauczają z powodu kładzenia bardzo jednostronnego nacisku na miłość Bożą? Jak oni rozumują z tego przymiotu o wiecznych mękach? Co kładzenie nacisku na tę zaletę pobudziło ich uczynić z nauką o nieśmiertelności duszy? Co oni uczą o przyszłej próbie i jej wyniku dla niepoprawnych?
(7) Przeciw którym trzem błędom jest ta szafarską doktryna prote-stem? Kiedy te błędy powstały? Kto wprowadził nauki o nieśmiertelności duszy i wiecznych mękach pomiędzy chrześcijan? Jakim sposobem to się stało? Jaki jeszcze błąd on zapoczątkował? Jak? Co za zła wynikły z jego dzieł w obronie chrześcijaństwa, a co za dobro? Dlaczego unitarjanie powinni walczyć przeciwko tym trzem błędom- Dlaczego my słusznie nazywamy te trzy błędy fundamentalnemi błędami nominalnego kościoła? Co jest fundamentalną doktryną Prawdy?
(8) Kto spłodził pozafiguralnego Neftalima? Kiedy i gdzie on się urodził? Kiedy i gdzie on umarł? Co było głównymi faktami w jego życiu do 1530 r.? Jakie on miał doświadczenie w roku 1530? Jaki miało tytuł jego pierwsze dzieło i kiedy było wydane? Co ono zaczęło? Ile on miał lat wtedy? Co jest właściwem ocenieniem tej książki? Jak on i jego książka była uważana przez Melanchthona i Kwintana? Co on uczynił z nią w 1532 r.? Co pociągało naonczas pisanie przeciw trójcy? Wskutek tego, co Serwetus musiał uczynić?
(9) Gdzie Sarwetus ukazał się następnie w 1535 r.? Pod jakiem na-zwiskiem? Jak długo on używał to nazwisko? Co on robił w Lyons? Co on tam znalazł? Do czego to stowarzyszenie go doprowadziło? Gdzie on się udał na studja medycyny? Kogo on tam spotkał? Dlaczego Kalwin tam był? Co Kalwin starał się uczynić z Serwetusem? Na co oni zgodzili się pomiędzy sobą? Dlaczego Serwetus nie pokazał się? W jakie stanowisko on wstąpił względem swego głównego nauczyciela? Jak ten ostatni go oceniał? Jakie były jego czynności do 1538 r.? Gdzie on wtedy się udał? Dlaczego? Co on czynił w Avignonie i w Charlieuowie? Co on uczynił we wrześniu, 1540 r.?
(10) Kto był jeden z jego studentów? Do czego to doprowadziło 1541 r.? Jak długo on pozostał tam jako taki? Co jeszcze on tam robił? Czem on był z powierzchownego wyglądu? Co on robił prywatnie? Jaki był jego pogląd na chrzest i co on uczynił pod tym względem? Co on uczynił z Kalwinem? Co Kalwin uczynił z jego sugestją, że odwiedzi go w Genewie? Jak Kalwin odpowiedział jemu i jak wyraził się do drugich o Serwetusie? Co było mówione Serwtusowi odnośnie usposobienia Kalwina? O co on narzekał? Co się stało z jego wysiłkami, aby wydać swoją książkę, „Przywrócenie Prawdziwego Chrześcijaństwa”? Dlaczego tak było? Gdzie on ostatecznie znalazł drukarza? Jak jego książka była drukowana i jak wysłana? Co za pomyłkę Serwetus uczynił? Co Kalwin uczynił w tej sprawie? Co generał inkwizytorski uczynił wtedy? Dlaczego? Gdzie i jak on spędził następne cztery miesiące?
(11) Kiedy Serwetus przybył do Genewy? W jakim celu? Jak on był zawiedziony? Co wtedy się stało? O co on był oskarżony? Co za trzy wielkie niesprawiedliwości były popełnione na nim w tym procesie? Kto najpierw wystąpił, jako jego oskarżyciel i prokurator? Kto potem zajął jego miejsce? Jak długo proces trwał? Z czego przeważnie on się składał? W czem był Serwetus zwycięski, a w czem był Kalwin zwycięski w tej debacie? Nad czem musimy ubolewać w Kalwinie? Ile sędziów stosunkowo sprzyjało Serwetusowi? Kto jeszcze ogłosił Serwetusa heretykiem? Jakiego wyroku oni się spodziewali? Co było planem Kalwina? Jaki wyrok był wydany? Co za trzy rzeczy nie powinny były pozwolić na tę całą sprawę, począwszy od aresztu Serwetusa? Jaką zmianę we wyroku starał się nieco Kalwin osiągnąć?
(12) Kiedy Serwetus był spalony? Dlaczego Farel był zawołany na ostatnie sceny? Z jakim skutkiem co do Serwetusa i siebie samego? Co sędziowie uczynili 27-go października? Dokąd był wzięty Serwetus wtedy? Co było uczynione, gdy przyprowadzili go na miejsce, gdzie on miał być spalony? Jakie wiązanki drzewa były użyte? Jak one były pokładzione? Jaki był skutek tego? Jak mu naigrawano? Jak jego spalenie było zaczęte? Co jego pierwsze bóle wywołały? Jak on potem cierpiał? Jakie były jego ostatnie słowa? Czem były te słowa? Co one znaczyły?
Ciąg dalszy nastąpi
DLA OGÓLNEGO ZAINTERESOWANIA
Czas od 16-go października do 7-go listopada jest rocznicową porą od ostatniego wyjazdu naszego Pastora z Betel aż do dnia, kiedy był pochowany. Dlatego przypominamy sobie to corocznie przez specjalną służbę w rozdawaniu literatury w Wtórej Walce Pozafiguralnego Gedeona – gazetek na ten temat, i przez sprzedawanie naszej broszurki „Co Będzie Po śmierci?” Ufamy, że nasi drodzy bracia w Polsce wezmą wierny udział w tej corocznej specjalnej posłudze, urządzając wykłady przez pielgrzymów i zdolnych starszych na stosowne tematy do publiczności; w rozdawaniu gazetek i w sprzedaży broszur przez strzelców. Dzień 31 – go października będzie 20 – tą rocznicą śmierci naszego Pastora; niech więc Zbory zarządzą specjalne zebranie w ten dzień na jego pamiątkę. Prosimy o przysłanie nam sprawozdania z tych zebrań, podając ogólny charakter takowych i liczbę uczestniczących. W poprzednich numerach określiliśmy, co my uważamy za dobry program zebrania w dzień tej pamiątki, przeto nie będziemy tego tu powtarzać.
Podczas obecnego przesiewania, ci co odpadli od Prawdy Epifanii, byli to tacy, którzy nie badali i nie praktykowali Prawdy Parousii i Epifanii. To pobudza nas bardzo usilnie, do zalecania braciom, ażeby mieli bereańskie badania w Prawdzie Parousii i Epifanii. W Teraźniejszej Prawdzie znajdują się specjalne artykuły zamierzone do badania z bereańskimi pytaniami. Usilnie radzimy braciom, aby mieli specjalne bereańskie badania i bardzo usilnie radzimy im, aby postępowali według Prawdy i wyrabiali charakter zgodny z takową; ponieważ jeżeli przyjdzie jeszcze jedno przesiewanie, to dopomoże braciom ostać się pomimo przesiewania; ponieważ tylko niewierni upadają w przesiewaniu. Wierni, przy pomocy łaski Bożej, ostoją się.
W dniach 16, 17 i 18 października, odbędzie się polska i angielska konwencja w Allerton Hotelu, 701 N. Michigan Blvd., Chicago, Ill. Początek o godz. 10 przed południem, w piątek, 16-go października. Potrzebnych informacji udzieli brat A. J. Rykała, 1344 N. Damen Ave., Chicago, Ill.