Teraźniejsza Prawda nr 282-283 – 1975 – str. 92
doskonały w zupełnym znaczeniu (Rzym. 3:10). Ich wiara jest uważana za sprawiedliwość; oni są usprawiedliwieni z wiary (Rzym. 4:5; 5:1). Ci, którzy przyjmują Jezusa za swego Zbawiciela, są „usprawiedliwieni darmo z łaski [Bożej] przez odkupienie [wyzwolenie], które się stało w Chrystusie Jezusie” (Rzym. 3:24). Kościół, „który jest jego ciałem”, ma udział z Jezusem w pierwszym, czyli głównym zmartwychwstaniu (Obj. 20:6), a więc ma on główny udział w „zmartwychwstaniu sprawiedliwych” (Łuk. 14:14). Są jeszcze trzy klasy, które będą miały udział w tym zmartwychwstaniu, tj. Wielkie Grono, Starożytni Godni i Młodociani Godni (Izaj. 60:13; 2Tym. 2:20; T.P. ’33, 89, szp. 1, par. 20 i 22; '73,68, par. 5, str. 71 par. 13; E. tom 16,336; T.P. ’60, 111, szp. 1 i 2).
Natomiast „lepsze zmartwychwstanie” różni się, ponieważ jest ono o wiele więcej ograniczone. To wyrażenie znajdujemy tylko jeden raz w Biblii (Żyd. 11:35) i stosuje się ono do Starożytnych Godnych. Oni wraz z Młodocianymi Godnymi, którzy będą mieli udział z nimi w tym lepszym zmartwychwstaniu, będą posiadali podczas Wieku Tysiąclecia ziemską naturę, przedstawioną przez naczynia drewniane i gliniane (2Tym. 2:20), przez połowę góry ,,na południe” (Zach. 14:4) itd. Wyrażenie „lepsze zmartwychwstanie” znaczy, że udzielone zmartwychwstanie Godnym będzie lepsze od zmartwychwstania udzielonego pozostałemu rodzajowi ludzkiemu w tym, że będą oni godni posiadania doskonałego życia pod względem władz fizycznych, umysłowych, artystycznych, moralnych i religijnych w czasie pierwszego powstania z grobów, podczas gdy zmartwychwstanie innych ludzi będzie stopniowo, po powstaniu z grobów.
Godni (tj. Starożytni i Młodociani Godni) będą wzbudzeni ze śmierci i zupełnie przyprowadzeni do ludzkiej doskonałości w ich władzach nie potrzebując stopniowego „zmartwychwstania sądu”, tak jak go będzie potrzebował pozostały rodzaj ludzki (Jan 5:29 — zob. przekł. R. V., Diaglott, itd.; Dz.Ap. 15:16, 17). Godni powrócą dokładnie w tym samym stanie, w którym był Adam przed jego upadkiem. Oni jednak będą mieli korzyść z większego doświadczenia niż miał Adam. Adam był doskonały w swoich władzach; oni również będą doskonali. Będą oni zajmowali wyższe stanowisko niżeli świat, ponieważ dali świadectwo swojej wiary i miłości w czasie panowania zła, świadectwo uznane po części przez Boga. Oni będą „książętami [wodzami] po wszystkiej ziemi” (Psalm 45:17; Izaj. 32:1).
kol. 2
Zmartwychwstanie Godnych będzie „lepsze” od zmartwychwstania pozostałego rodzaju ludzkiego w tym, iż wszyscy z nich będą srogo doświadczeni w tym życiu, „otrzymawszy świadectwo przez wiarę” (Żyd. 11:39). Oni otrzymują to zmartwychwstanie jako nagrodę za ich wierność. Będą oni doskonałymi ludźmi, zupełnie przyprowadzeni do tego wszystkiego, co było stracone w Adamie — do umysłowego i moralnego podobieństwa Bożego i do doskonałości fizycznych władz. Podobnie do Enocha, będą oni mieli świadectwo, iż podobali się Bogu (Żyd. 11:5). Oni podobali się Bogu w tym, że gdy byli upewnieni o woli Bożej postępowali według niej i byli wierni wśród srogich doświadczeń. To upewnia nas, że byli oni poważnie rozwinięci w charakterze. Bóg oczywiście widział, że ich serca były bardzo wierne, bo inaczej nie uważałby On ich za godnych lepszego zmartwychwstania, zmartwychwstania do doskonałej natury ludzkiej z doskonałymi ludzkimi władzami podobnymi do tych, które posiadał Adam przed jego upadkiem. Restytucja będzie przyznana Godnym natychmiast, podczas gdy reszta ludzkości osiągnie ją stopniowo w „zmartwychwstaniu sądu”. (Tak właśnie to wyrażenie jest podane w przekładzie R. V., Diaglotta itd. u Jana 5:29; zaś w pol. Biblii jest ono podane jako „powstanie sądu” — dopisek tłum.).
Widzimy więc, że według Pisma Św. są cztery klasy wybrańców Bożych, które mają udział w „zmartwychwstaniu sprawiedliwych” i że tylko dwie klasy z nich mają udział w „lepszym zmartwychwstaniu” (zob. np. T.P. ’33, 89, par. 22). „Zmartwychwstanie sprawiedliwych” obejmuje obie fazy Królestwa, niebiańską i ziemską, natomiast „lepsze zmartwychwstanie” stosuje się tylko do ziemskiej fazy. Jeden z przesiewających błądzicieli rozpowszechnia wśród braci twierdzenie, że „zmartwychwstanie sprawiedliwych jest lepszym zmartwychwstaniem”. To twierdzenie jest przeciwne Pismu Św., a więc jest ono niepoprawne. P’69,29
GODNI NA PRÓBIE DO ŻYCIA
Pytanie: Jeżeli Godni mają udział w „Zmartwychwstaniu żywota” (Jan 5:29, w pol. Biblii podano: „na powstanie żywota”) zamiast w „zmartwychwstaniu sądu”, to dlaczego potrzebują oni próby do życia pod Nowym Przymierzem?
Odpowiedź: Starożytni Godni nie byli i Młodociani Godni nie są w tym życiu na próbie