Teraźniejsza Prawda nr 66 – 1933 – str. 80
Syna wcale. Byt tylko Ojciec, który przyszedł na świat i umarł za człowieka. Według tego poglądu, to Bóg wcale nie istniał przez trzy dni. Lecz i ten pogląd został pobity w taki sam sposób jak modalizm Sabelliusza. Trzema głównymi nauczycielami tego błędu byli Praxeas wyznawca wiary Chrystusa, który, będąc w niebezpieczeństwie utraty życia, nie zaparł się Chrystusa przed swymi prześladującymi go sędziami, a któremu udało się uniknąć śmierci męczeńskiej bez skompromitowania siebie, który zaczął swoje błędy głosić w Małej Azji. Beryllus z Arabii i Noetus ze Smyrny. Tertuilian (który umarł 235 r.) pobił błędy pierwszego. Orygenes, (który umarł 254 r.) drugiego a Hippolitus (który umarł 235 r.) trzeciego. Beryilus przyjął poglądy Oryginesa i publicznie podziękował mu za jego pomoc. w wyprowadzeniu go z błędu – niezwykły wynik teologicznej kontrowersji.
(9) Faweł z Samosaty, do którego odnosi się Pastor Russell w Tomie II, str. 328, był wiernym i silnym przeciwnikiem urzędu
kol. 2
naszego Pana, szczególnie jako Logosa. Jego pogląd na Chrystusa był bardzo podobny poglądowi nowoczesnych Unitarianów Chrystadelfianów i on traktował ustępy Pisma św., odnoszące się do istnienia i urzędu naszego Pana, przedtem niż być człowiekiem w taki sposób błędny, jak oni to dziś czynią, – to jest, że Logos istniał jako Mądrość Boża w Boskim umyśle tylko dopóki się nie narodził z Marii. Dalej on nauczał, że nie było osobistego Logosa, co rozumie się usunęło potrzebę .Tego urzędu, jako Boskiego specjalnego reprezentanta w stwarzaniu i w objawieniu Starego Testamentu. Paweł z Samosaty był zdolnym debatorem i zasobnym politykiem, więc używał te obie siły jako zdolności ku obronie siebie przeciw członkom pozafiguralnego Elisura, którzy atakowali jego błędy. Ten spór ciągnął się przez 9 lat (233-272), w którym to czasie trzy wielkie synody odbyły się, w których przedmioty, o które .chodziło były wyczerpująco debatowane. tak iż zakończyły się w zupełnej klęsce i wyrugowaniu odważnego Pawła.
(Ciąg dalszy nastąpi.)
BEREAŃSK1E PYTANIA
(1) Ile lekcji mieliśmy dotąd z 4 Ks. Moj., roz. 7-go? Określ w skróceniu te lekcje. Do jakich pokoleń należały te trzy książęta, których ofiary będziemy studiowali następnie? Po której stronie przybytku oni obozowali? Jakie miał imię książę z pokolenia Rubenowego? Co znaczą imiona Elisur i Sedeur? Na kogo było figurą pokolenie Rubenowe? Co reprezentuje Jakubowe spłodzenie Rubena? Na jaki kościół był ten ruch zamieniony? Przez kogo? Jak ta denominacja była najpierw nazwaną? Kogo ona obejmowała? Dlaczego i kiedy jej nazwa była zmieniona? Co za dwa wielkie błędy utworzy: i nauczał Kościół grecko – katolicki? Czym nie mogą być te błędy? Jakaż zadziwiająca rzecz jest tym sposobem objawiona w Kościele grecko – katolickim? Jakie podobne nadzwyczajne zjawisko znajduje się w Kościele Presbyterjańskim, Chrześcijańskim i Adwentyskim? Na które doktryny względni powinien każdy z tych Kościołów dawać nacisk?
(2) Jaka doktrynę Bóg polecił jako szafarstwo grecko – katolickiemu Kościołowi? W jakich trzech względach był Jezus Boskim Specjalnym Reprezentantem? Kto był tym wodzem Maluczkiego Stadka, który dał popęd ruchowi ześrodkowanemu w urzędzie Chrystusowym? Kiedy św. Jan wydał swoje pisma? Jak i w których ustępach daje on nacisk na Chrystusowy przed – ludzki urząd? Ludzki urząd? Urząd po Jego istnieniu jako człowiek? Co za pięć specjalnych błędów wymagało takich nauk od św. Jana? Wymień i określ dwóch pomocników św. Jana w takim nauczaniu.
(3) Dlaczego kubek nie był przyniesiony w figurze jako figura pracy pozafiguralnego Elisura? Do kogo jeszcze ta sama rzecz się stosuje? Dlaczego imię Elisur figuralnie wskazuje na utracjuszy koron, wodzów z grecko – katolickiego Kościoła? Czym jest Chrystus w swoim urzędzie? Czego jest On najgłówniejszą częścią? Czem jest Chrystus w Swoim urzędzie dla świata? Jak ten fakt jest przedstawiony figuralnie w imieniu ojca Ełisurowego w pokrewnieniu do koronę – tracących wodzów greckiego Kościoła? Który przymiot Boski był broniony przez obóz, stojący ku południowi przybytku? Co ten fakt przedstawia? Jak Kościół grecko – katolicki odnosi się do tego przymiotu? Jakie zło popełnili wodzowie utracjuszy koron? Przez kogo i przez co był pierwszy wielki błąd tyczący się nauki o Logosie wprowadzony? Jakiej prawdy tyczącej się Logosa trzymał się Orygines? Przez kogo i przez co były wprowadzone dwa inne błędy o Logosie? Przez kogo i przeciw komu były te trzy wielkie błędy głoszone? Pomimo tych błędów, co pozafiguralny Elisur ofiarował?
(4) Środkiem ku czemu było głoszenie doktryny o urzędzie Chrystusowym przez pozafiguralnego Elisura? Jak3e przykłady oni podawali: (a) z przed ludzkiego urzędu naszego Pana? (b) z Jego tak wielkiego uniżenia się, iż stał się ciałem? (c) z Jego zwalczania pokus? (d) z Jego codziennego kładzenia życia? (e) z Jego dobrowolnego oddania się na śmierć? (f) z Jego pokory? (g) z Jego orędownictwa? (h) z Jego obecnej usługi?
(5) Jak takie nauki poskutkowały? W czem Kościół grecki pracował? Co tego rodzaju głoszenie usuwało lub zmniejszało? Odnośnie moralnego skażenia? Dzieciobójstwa? Z wystawiania na niebezpieczeństwo starców, kalek, chorowitych i ułomnych dzieci? Z traktowaniem żon i niewolników? Z rodzicielskiej tyranji? Wyzyskiwaniem biednych? Popularnym pragnieniem krwi? Zbrodniami areny? Torturą? Ze złem społeczeństwa? Nierzetelnością w interesie? Z wrogiem usposobieniem? Z rozpustą? Z lekceważeniem życia ludzkiego? Z okrucieństwem i ubóstwem? Z znieważaniem rzeczy świętych? Z niewiernością małżeńską? Z obmową i fałszywym świadectwem? Z zdzierstwem? Odnosząc się do powyższych rzeczy, co pozafiguralny Elisur w tym kierunku uczynił?
(6) Co więcej on ofiarował? Czego figurą jest czasza? Co szatan czynił odnośnie urzędu naszego Pana w jego trzech formach? Jakie zło popełniał pozafiguralny Elisur w odpieraniu tych szatańskich ataków? Jaki był słutek złego? Kiedy nastąpił pierwszy z tych ataków? Przez kogo? W jakiej formie?. Do czego oni posunęli się, gdy im pozafiguralny Elisur wykazywał błędy? Od czego zostali przez to odsunięci? Kiedy nastąpił drugi atak przeciw urzędowaniu naszego Pana w Jego przedludzkim istnieniu? Przez kogo? Co Teodozjusz uczynił, by uniknąć śmierci? Co on nauczał o dziele Chrystusa zanim On stał się
człowiekiem? Jakimi ustępami Pisma świętego został on pobity przez pozafiguralnego Elisura?
(7) Kiedy rozpoczął się następny atak? Przez kogo? Jak nazwano doktrynę Sabelliusza? Co on zaprzeczał? Co on nauczał odnośnie Ojca, Syna i Ducha? Jak pozafiguralny Elisur zbił błędy odnośnie nie istnienia Logosa i że nie było żadnej pracy Logosa zanim stał się ciałem? Przez które dwa argumenty zbił on błąd. że nie było Ojca, gdy Jezus był człowiekiem? Jakimi dwoma sposobami pobił on myśl, że nie ma Chrystusa od Zesłania Ducha świętego?
(8) Kiedy jeszcze jeden atak był uczyniony na urzędową pracę naszego Pana? Przez jaką teorję? Jak została ona pobitą? Wymień jej trzech głównych nauczycieli. Co było godne pochwały u Praxeasa? Kto był jego przeciwnikiem? Kto był przeciwnikiem Beryllusa? Co za zacną rzecz uczynił Beryilus? Kto był przeciwnikiem Noetusa?
(9) Określ Pawła z Samosaty według Tomu 2. Jakim był on przeciwnikiem doktryny o Logosie? Na podobieństwo kogo rozumiał on o Logosie? Jaki był jego pogląd? Co jego pogląd usuwał? Jakie były jego talenty? I przeciw komu używał on tych talentów? Określ spór z nim pozafiguralnego Elisura. Jaki był tego wynik?
DLA OGÓLNEGO ZAINTERESOWANIA
Z woli Bożej odbędzie się Polska i Angielska Konwencja w Chicago 13, 14, 15 i 16 października w New Ontario Fraternity Hall, 16 E. Ontario St. Początek sesji 13 października o godz. 10tej przed poł. Łącznie z Konwencją odbędzie się posługa chrztu. Z powodu wystawy światowej w Chicago, tykiety w obie strony mogą być nabyte po wielce zniżonej cenie. Wszelkie Komunikacje prosimy wysyłać na adres brata: A. J. Rykała, 1344 N. Damen Ave., Chicago, Ul.
Ufamy że bracia na całym świecie zbiorą się 31go października na obchodzenie pamiątki brata Russella. Usługa może składać się z oświadczeń i wykładu, jeżeli znajdują się takie talenta w zborze; a jeżeli nie, to czytanie jakiego artykułu z Teraźniejszej Prawdy odnośnie pamiątki. Ufamy że ta usługa będzie błogosławieństwem dla wielu i że otrzymamy sprawozdania względem, takowej. W harmonii z naszym corocznym zwyczajem w szczególnych wysiłkach w pozaobrazowej wtórej walce Gedeona, od 16 października do 7 listopada, okresu między opuszczeniem Betel a jego pogrzebem, prosimy, ażeby bracia rozszerzali nasze pięciogatunkowe gazetki Gedeonowe, i ażeby sprzedawali naszą broszurkę. Jesteśmy w posiadaniu bardzo wielkiej ilości tych gazetek i broszur. W Ameryce mogą być nabyte od nas, W Europie od brata C. Kasprzykowskiego, skrzynka pocztowa 652, Warszawa. Gazetki są bezpłatne, zamawiajcie ile potrzebujecie. Cena broszur w Ameryce 96 centów za tuzin, w Polsce 7.20 zł. za tuzin. Napominamy także braci o wierny udział w pracy woluntarnej i strzeleckiej w tej szczególnej posłudze; i niech Pan was wszystkich w tym błogosławi. Jeżeli jest możebne, urządzajcie publiczne wykłady podczas tych trzech tygodni, na tematy przeciwko przytomności umarłych i wiecznym mękom.