Teraźniejsza Prawda nr 62 – 1933 – str. 10
tegoż – w rocznicę zamiast w innym czasie”. Myśl „Onego Sługi” na ten przedmiot uległa trzem zmianom, tak jak się miało w sprawie Nowego Przymierza, wpierw była myśl, właściwa, druga na krótki czas błędna, a trzecia i ostatnia także właściwa. Zatem „Herald” niewłaściwie przedstawił jego myśl; ponieważ zacytował chwilowo błędną myśl jego na dowód swego twierdzenia, gdy zaś właściwą myśl przed i po błędnej odrzucił. Takie postępowanie jest krętactwem.
Bez względu na nasze ogłoszenie daty obchodzenia Pamiątki w naszym wydaniu z lutego (1920) Herald omawia datę obchodzenia pamiątki jak następuje: „Pierwszy nów księżyca okazuje się tego roku 20-go marca, po wiosennym porównaniu (przez to wyrażenie, oni dają do zrozumienia, iż nie mają na myśli akuratnego czasu co do godziny, kiedy ukaże się nów po raz pierwszy, lecz kiedy ukaże się nów tego dnia), według czasu wschodniej części St. Zjedn. (tj. według czasu kolejowego między zachodnią częścią Stanu Ohio, a zachodnią częścią Stanu Maine, czyli według czasu używanego we Filadelfii) przez to wskazuje na datę 21go marca jako pierwszy dzień miesiąca Nisan; zgodnie z żydowskim kalendarzem 14-ty Nisan zaczyna się wieczorem 2-go kwietnia ze zachodem słońca”.
Przez ogłoszenie daty 2-go kwietnia ze zachodem słońca jako początku 14-go Nisan, Herald pokazuje, że rozpoczyna 1 Nisan ze zachodem słońca 20-go marca. Trzeba zauważyć, że Herald, podając datę 14go Nisan, według kalendarza żydowskiego na 2-go kwietnia myli się; ponieważ kalendarz żydowski podaje, iż 14-go Nisan rozpoczyna się W dniu 1-go kwietnia o godz. 6-tej wieczorem. Dalej zauważymy, że Herald podaje, iż nów księżyca, 20-go marca następuje po Wiosennym porównaniu dnia z nocą. To również jest błędne, ponieważ nów rozpoczyna się 20-go marca o godz. 10: 56 rano, według czasu w Greenwich, a wiosenne porównanie następuje tego samego dnia przeszło jedenaście godzin później o godz. 9: 59 wieczorem, według czasu Greenwich, 20-go marca jak nam pokazuje list Profesora Doolittle. Z tym podaniem zgadzają się wszystkie kalendarze, które badaliśmy. Strażnica podająca datę 17-go marca, jako wiosenne porównanie dnia z nocą, jest widoczną pomyłką i bez wątpienia musi być błędem drukarskim, bo redaktorzy Strażnicy dobrze wiedzą o tym, iż nie może przypadać tak rychło.
Według powyższej cytaty z Herald, taką była i jeszcze jest opinia redaktorów tego pisma, że powinniśmy przyjmować daty 1 i 14 Nisan według rachuby kalendarza żydowskiego, twierdząc że nasz Pastor zawsze tak czynił. Ale tego roku (1920) Herald bynajmniej nie trzymał się kalendarza żydowskiego; ponieważ Żydzi podali za 1-szy Nisan datę 19 marca, godz. 6-tą wieczorem, a za 14-ty Nisan datę 1 Kwietnia godz. 6-tą wieczorem. Nadto nasz Pastor trzy razy od 1899 do 1914 roku ogłaszał inne daty od tych, jakie Żydzi mieli na 14 Nisan. Jego daty na rok 1899, 1905 i 1914 były 30 marzec, 16 kwiecień i 10 kwiecień (Strażnica 1899, str. 18; S ’05, str. 50; S ’14, str. 82); a Żydzi ogłosili 14 Nisan na te lata daty następujące: 24 marca, 18 kwietnia i 9 kwietnia. W S ’99, str. 18, nasz Pastor, ogłaszając 14-ty Nisan na 30 marca tym samym pokazał, że nie powinniśmy przyjmować błędnej rachuby z kalendarza żydowskiego w następujących słowach: „Czy może dlatego, by nie obchodzić o jednej porze z Chrześcijanami, a może z jakiego innego powodu nieznanego, Żydzi w tym roku odstępują od swej właściwej metody liczenia, a zaczynają, tydzień Wielkanocny 26-go marca, co byłoby rzeczywiście 9 Nisan, zamiast 15, jeżeli właściwie liczone”. Z tego powodu mamy nadzieję, że redaktorzy Herald’a porzucą swoje twierdzenie na punkcie, że nasz Pastor kierował się zawsze według kalendarza żydowskiego.
W innym miejscu Herald podaje, że 1 Nisan powinno rozpoczynać się w pierwszy pełny dzień nowiu, następującym po Wiosennym porównaniu, lecz oni nie zważają na tą regułę tego roku (1920) tak jak już wykazaliśmy to powyżej. Oprócz tego ta reguła nie jest właściwą; ponieważ jak już powyżej było wykazane jest uzasadniona na możebnym błędzie drukarskim w uwadze u dołu str. 580 tom VI. Nasz Pastor czysto nauczał, jak Strażnica obecnego (1920) roku podaje,
kol. 2
że Nisan zaczyna się „dniem nowiu najbliższego Wiosennego porównania dnia z nocą”. Dlatego po wydaniu VI Tomu on ogłosił cztery daty na obchodzenie Pamiątki, uzasadnione na nowiach księżyca, które przypadały przed wiosennym porównaniem dnia z nocą np. 29 marca. S.’4, 34; 28 marca, S.07, 34; 31 marca, S.’12, 58; 28 marca, S.’15. Przetoż ufamy, że Herald przestanie nauczać, że Nisan zaczyna się pierwszym pełnym dniem nowiu księżyca „po Wiosennym porównaniu dnia z nocą”.
ENCYKLOPEDIE NIE SĄ NIEOMYLNE
Chociaż Encyklopedia biblijna McClintock’a i Strong’a (wyd. ang.) jest zwykle dobrym autorytetem w podawaniu faktów, jednak podane jest w niej mylne zdanie, które zostało zacytowane przez brata Russella w tomie VI str. 594 – 597, że Żydzi zawsze obchodzą święto „Przejścia” przy pełni księżyca, ponieważ 14-ty Nisan zawsze przypada na pełnią. W przygotowaniu tego artykułu, odszukaliśmy w Strażnicach każdą datę ogłoszoną, o obchodzeniu Wielkanocy, począwszy od roku 1895 do 1916, a z kalendarza żydowskiego odszukaliśmy daty Wielkanocne na te same lata, w których przypadał 14-ty Nisan i znaleźliśmy, że tylko trzy razy Żydzi obchodzili 14-ty Nisan wieczorem przy pełni księżyca – tj. 8-go kwietnia, 1906 roku; 20-go kwietnia, 1913 roku i 9-go kwietnia, 1914 roku. Ten fakt, że Żydzi od roku 1895 do 1916, to jest w 21 razach, obchodzili tylko trzy razy Wielkanoc 14-go Nisan, wieczorem przy pełni księżyca, dowodzi, iż Encyklopedia McClintock’a i Strong’a myli się w swoim twierdzeniu, że 14-ty Nisan zawsze przypada na pełnią. Podczas całego okresu od roku 1895 do 1916, „on sługa” ogłosił tylko trzy Pamiątki na wieczór! przy pełni dnia księżycowego, tj. 16-go kwietnia, 1905; 8-go kwietnia, 1906, i 20-go kwietnia, 1913. Z powodu Aberracji pierwsza i trzecia z tych pamiątek były naznaczone właściwie, ale druga była dowolnie przez niego wyznaczoną.
Z tego widzimy, że pomimo błędnej uwagi podanej na marginesie w tomie VI, str. 580, brat Russell tylko 3 razy zastosował się do niej, po inne lata zawsze naznaczał obchodzenie Pamiątki na wieczór dnia 14-go miesiąca Nisan, bez względu czy dana Pamiątka wypadała na wieczór przy pełni księżyca czy też nie. Tak jak już mówiliśmy powyżej, że wieczór 14-ty Nisan w Jeruzalemie przypada zawsze przed wieczorem w dniu pełni księżyca, jak tabela poniższa pokazuje, z której dla skrócenia opuszczamy daty przed rokiem 1900. Nasz Pastor ogłosił w roku 1914 obchodzenie Pamiątki na wieczór dnia 10-go kwietnia 1914 (Z’14, 82), która to data podług załączonej tabeli była obchodzoną dnia następnego po pełni księżyca, a w obu datach była częściowo powodem ekscentryczność czyli tak zwana aberracja lub zboczenie księżyca, według czasu przyjętego we wschodniej części St. Zjedn., tj. we Filadelfii według starej metody, że pierwszy dzień zaczyna się od godz. 6-tej wieczorem po uprzednim ukazaniu się nowiu księżyca – to w 22 razach było tylko sześć Pamiątek obchodzonych przy pełni księżyca, tj. w dodatku do dwóch z trzech powyżej wspomnianych Pamiątek możemy dodać Pamiątki z lat 1898, 1907, 1909, 1912, podczas gdy do Pamiątki z roku 1915 dodamy Pamiątkę z roku 1913, które przypadały wieczorem po pełni księżyca, redukując liczbę z 23 Pamiątek do 6 – ciu. Bez względu w jaki sposób będziemy to obliczali, to jednak te fakty dowodzą, że twierdzenie Heralda jest błędnym na tym punkcie. Następnie podajemy daty ogłoszone w Strażnicy na obchodzenie Wielkanocy:
Daty Obchodzenia Pamiątki | Pełnie księżyca według czasu miejscowego w Greenwich |
S. 1900, 50, 12 kwietnia | 15 kwietnia, 1:02 rano |
S. 1901, 76, 2Kwietnia | 4 kwietnia, 1:20 rano |
S. 1902, 66, 20 kwietnia | 22 kwietnia, 6:50 wieczorem |
S. 1903, 66, 10 kwietnia | 12 kwietnia, 12:18 rano |
S. 1904, 34, 29 marca | 31 marca, 12:44 po południu |
S. 1905, 50, 16 kwietnia | 17 kwietnia, 1:38 po południu |
S. 1906, 20, 8 kwietnia | 9 kwietnia, 6:12 rano |
S. 1907, 34, 28 marca | 29 marca, 7:44 wieczorem |
S. 1908, 86, 14 kwietnia | 16 kwietnia, 4:55 wieczorem |
S. 1909, 34, 4 kwietnia | 5 kwietnia, 8:28 wieczorem |
S. 1910, 50, 22 kwietnia | 24 kwietnia, 1:23 popołudniu |
S. 1911, 74, 11 kwietnia | 13 kwietnia, 2:37 popołudniu |
S. 1912, 58, 31 marca | 1Kwietnia, 10:05 wieczorem |
S. 1913, 66, 20 kwietnia | 20 kwietnia, 9:33 wieczorem |
S. 1914, 82, 10 kwietnia | 10 kwietnia, 1:28 po poł. |
S. 1915, 34, 28 marca | 31 marca, 5:38 wieczorem |
S. 1916, 34, 16 kwietnia | 18 kwietnia, 5:08 wieczorem |