Teraźniejsza Prawda nr 78 – 1935 – str. 78
które pobudzają człowieka do ofiarowania się, są wiara, która ufa chociaż nie dostrzega Boga i bezinteresowna miłość do Boga. Dlatego baptyści są właściwie reprezentowani przez pokolenie stojące na północ od przybytku – reprezentujące Miłość jako czwarty przymiot Boski. I oni są właściwie pierwszą denominacją na północy pozafiguralnego Przybytku, ponieważ miłość jest ześrodkowana w ofiarowaniu a ofiarowanie jest podstawą do przyszłego wzrostu w miłości. Podobnie presbyterjanie są pierwszymi na wschodniej stronie pozafiguralnego Przybytku, ponieważ ich szafarska doktryna – śmierć Chrystusowa za nas i nasze przyswajanie jej przez wiarę, jak to jest symbolizowane w Wieczerzy Pańskiej – jest głównie nauką pokoleń stojących na pozafiguralnym wschodzie, mocą Bożą za nas – głosimy „Chrystusa ukrzyżowanego,…który jest mocą Bożą.” (1 Kor. 1:23, 24.) Tak i doktryna o urzędzie naszego Pana jako Boskiego specjalnego Reprezentanta – zanim stał się człowiekiem, gdy był człowiekiem, i po jego istnieniu jako człowiek – t. j. szafarska doktryna Kościoła grecko-katolickiego jest główną doktryną tych, co for-mują tajemnicę jako główne wyrażenie mądrości Bożej a przeto daje grecko-katolickiemu Kościołowi pierwsze miejsce między denominacjami ku wschodowi pozafiguralnego Przybytku. Na ostatek doktryna usprawiedliwienia z wiary, która jest szafarską doktryną luterańskiego Kościoła, jest główną doktryną tych pokoleń, które stoją na pozafiguralnym zachodzie Przybytku, które przedstawiają sprawiedliwość Bożą, i daje Kościołowi luterańskiemu pierwsze miejsce między denominacjami na zachodzie pozafiguralnego Przybytku. I w tem się okazuje Boska harmonijność!
(132) Jasne zrozumienie szafarskiej doktryny baptystów daje nam możność natychmiastowego zauważenia, dlaczego oni przywiązują tak wielkie znaczenie do chrztu tylko dla dorosłych, i dlaczego oni w późniejszych latach zaczęli nalegać na zanurzenie jako właściwą formę chrztu z wody. Jest samo przez się widoczne, że niemowlę nie mogłoby doświadczyć nawrócenia w baptyskiem znaczeniu tego słowa; ponieważ tego rodzaju nawrócenie, jak oni rozumieją, wymagało dojrzałego wieku w którym jest rozwinięty umysł i serce, czego niemowlę nie posiada. Przeto widocznem jest, że tylko ten, co doświadczył nawrócenia w ich znaczeniu tego słowa, mógł rzeczywiście symbolizować je. Oni zatem nauczali, że tylko nawróceni mają przyjmować chrzest z wody, a ta zasada wyklucza chrzest niemowląt. Przeto od samego początku ruchu Maluczkiego Stadka, który został później zamieniony na denominację baptyską, uważano chrzest niemowląt za nieważny. Odmawiano chrztu niemowlętom już w r. 1520 przez tak zwanych „Zwikan proroków” którzy poprzedzali ruch Maluczkiego Stadka rozpoczęty w marcu 1523 r. Bracia w tym ruchu nie nalegali na zanurzenie w wodzie jako właściwy symbol, lecz pozostawili wybór każdej jednostce, czy woli być pokropiona, zlana, czy zanurzona. Zanurzenie jako jedyny symbol zaczęło być wymagane po raz pierwszy w Anglji od około r. 1642. t. j. wtedy gdy ruch Maluczkiego Stadka był już od przeszło stu lat zamieniony w sektę. Prócz tego dwie wielkie rzeczy zostały zaprowadzone przez baptyską denominację i dane w darze chrześcijaństwu a które wypłynęły z szafarskiej doktryny tegoż Kościoła t. j. religijna wolność i zagraniczne misje. Bo gdy nawrócenie jest sprawą serca, nie spowodowane zewnętrzną siłą, nie powinno się o nie starać przy pomocy zewnętrznej siły jak prześladowanie, lecz przy pomocy głoszenia Słowa Bożego; a ponieważ nawracanie drugich jest wielkiem posłannictwem Kościoła,, zagraniczne misje i domowa praca ewangelistyczna powinny być podejmowane. Roger Williams przywiózł do Ameryki zasadę religijnej wolności a William Carem, szewc i kaznodzieja baptyski z Moulton Anglii, zaprowadził pozagraniczną misjonarską pracę i sam zaczął pracować jako misjonarz w Indjach. Praca ta była połączona ze znakiem, który poprzedził powrót naszego Pana – opowiadaniem Ewangelji ustnie i przez tłumaczenie Biblji po całym świecie na świadectwo wszystkim narodom. (Mat. 24:14.) Ruch Maluczkiego Stadka, nad którym się zastanawiamy, jak i powstała z tegoż ruchu denominacja były o wiele srożej prześladowane,
kol. 2
aniżeli którykolwiek inny ruch protestancki Maluczkiego Stadka, lub protestancka denominacja, przyczyna tego faktu leży bezwątpienia w tem, że broniono religijnej wolności bez używania do tego prześladowania, ich zasada nawracania uczyniła jej obronę doktrynalną, tak jak ich prześladowania uczyniły ją praktyczną koniecznością.
PYTANIA BEREAŃSKIE DO POWYŻSZEGO PRZEDMIOTU
(127) Gdzie znajdowało się pokolenie Danowe w stosunku do przybytku? Jaka była szczególność tycząca się przodków trzech pokoleń stojących na północ od przybytku? Kto byli przodkami Dana i Naftalego? Co było godłem na chorągwi obozu Danowego? Dlaczego? Co to dowodzi, że Dan jest figurą na baptystów? Co znaczy słowo Dan? Dlaczego ono było dane, figura i pozafigura? Jak w porównaniu z innemi denominacjami stoją baptyści względem Maluczkiego Stadka? Jak to jest przedstawione we figurze?
(128) Kto był książęciem Danowym? Co jego imię znaczy? Jak to się stosuje pozafiguralnie? Co przyczyniło się do uczynienia pozafiguralnego Achyjezera braterskim pomocnikiem? Jakie miał imię ojciec Achyjezera? Co to imię znaczyło? Jak ono stosowało się pozafiguralnie do wodzów utracjuszy koron kościoła baptyskiego ?
(129) Między jakim narodem ten ruch Maluczkiego Stadka rozpoczął się i został zamieniony na sektę ? Kto był tego ruchu głównym wodzem utracjuszy koron? Jak długo trwał ten ruch między tem ludem? Kto był jego pierwszym wodzem mówiącym po angielsku? Na jakie partje rozdzielił się ten angielski ruch? Wymień poszczególniejszych wodzów jego i kto był reorganizatorem jednej z tych partji? Kto był jego organizatorem amerykańskim? Kto był jednym z późniejszych wodzów utracjuszy koron brytyjskich baptystów?
(130) Jakie dwie doktryny nie są szafarską doktryną kościoła baptyskiego ? Dlaczego one czasem są tak uważane ? Jaką wyższość miała szafarska doktryna ponad którąkolwiek z tych dwóch doktryn? Jak brzmi szafarska doktryna? Co oni nie myślą, że pokuta i wiara czynią? Co oni twierdzili, było koniecznem do członkostwa między ludem Bożym ? Przeciw jakim dwom doktrynom oni protestowali jako pokrewnionym do ich szafarskiej doktryny? Dokąd oni mieli rację? Dlaczego? Co było w rzeczywistości ich szafarską doktryną? Co było charakterystyką tej doktryny? Czem usprawiedliwienie z wiary czyni kogoś? Co za pomyłkę baptyści czynią względem niej? Co było powodem tej pomyłki? Kiedy tylko mógł ten cały przedmiot być właściwie rozumiany i zupełnie wyjaśniony?
(131) Co nie jest szafarską doktryną baptystów? Co oni podają za ich główną – szafarską – doktrynę? Jaką definicję nawrócenia oni odrzucają jako niekompletną? Co oni uważają za kompletną definicję? Co rzeczywiście jest jej kompletną definicją? Jakie dwie zalety są włączone w pogląd baptyskiego nawrócenia? Która jest główną z tych zalet? Co to ma wspólnego z północą pozafiguralnego Przybytku? Dlaczego oni są pierwszą denominacją po tej stronie? Dlaczego prezbiteriańskie. grecko-katolickie i luterańskie kościoły są głównymi denominacjami na ich względnych stronach pozafiguralnego Przybytku?
(132) Dlaczego szafarska doktryna baptyskiego kościoła jest tą przyczyną, że baptyści przywiązują tak wielkie znaczenie do chrztu przez zanurzenie w wodzie i tylko dla dorosłych? Kto tylko ma przyjmować symbol chrztu? Jaki skutek to wywarło na chrzest niemowląt? Od jakiego czasu zaczęto uważać chrzest niemowląt za nieważny? Na co na początku nie nalegano jako wyłączny symbol ? Kiedy i gdzie to naleganie się zaczęło? Jak długo po zorganizowaniu baptyskiej sekty zaczęło się to wymaganie? Jakie dwie wielkie zasady kościół baptyski dał w darze chrześcijaństwu? Jak to było dowodzone? Kto przyniósł pierwszą z tych zasad do Ameryki? Kto zasadę drugą? Kiedy? Jakie proroctwo i znak wypełniła ta praca? Co jeszcze doprowadziło do proponowania pierwszej z tych zasad?