Teraźniejsza Prawda nr 76 – 1935 – str. 47
Francji ta refoma dała się odczuć przez takich mężów jak Jansenius, Ouesnel, Pascal, Arnauld i Tenelon, którzy utrzymywali po części zło zwiększające się w tych krajach i odżywili religję serca między wieloma rzymsko-katolikami. Łagodne traktowanie przez nich Indjan w Ameryce było zapewne powodem miłości braterskiej, np. Penn w Pennsylvanji i Filadelfii (pisze się Philadelphia, co znaczy miłość bratnia), jak również ich religijne obchodzenie się z innymi, zmiękczyło dogmatyzm i legalizm purytanizmu itp. sekt, chociaż to było nawet pozyskane kosztem śmierci czterech kwakierskich męczenników skazanych przez Izbę niższą Bostonu. Kwakrom jest wiele do zawdzięczenia (a mianowicie takim jak Elżbieta Fry i inni), z powodu ich niesienia pomocy z niedostatków spowodowanych wojną, cierpieniem lub klęską, tak dla ludzi wojskowych jak i cywilnych, oraz wiele okrucieństw zostało usuniętych z więzień za ich staraniem. Byli oni pierwszymi i najbardziej czynnymi zwolennikami zniesienia niewolnictwa i wyszynków, oraz najwięcej popierali zakładanie szpitali, sierocińców i dobroczynnych instytucyj.
POZAFIGURALNA MISA, CZASZA I ŁYŻKA
(120) We wszystkich sektach pozafiguralnego Benjamina – kwakrowie, święci ostatecznych dni, irvingowie, dowieici, itp. wodzowie pozafiguralnego Abidana używali swojej szafarskiej doktryny w celu naprawy grzechu – ich misę – (ponieważ co jest przeciwne obowiązkowej miłości lub sprawiedliwości jest grzechem), na odparcie ataków przeczącego błędu – ich czaszę – i ku ćwiczeniu w sprawiedliwości – ich łyżkę. Przeto misa Abidana – naprawa złego postępowania – była świadectwem przeciw grzechowi we wszystkich jego formach, z względnemi strofowaniami i naprawieniami; jego czasza była obroną sprawiedliwości przeciwko atakom, a jego łyżka była wykazywaniem wymagań i zalet sprawiedliwości jako miłość obowiązkowa. Pozafiguralny Abidan uprawiał daleko mniej wiedzy biblijnej aniżeli wodzowie utracjusze koron z którejkolwiek innej denominacji. W rzeczywistości, byli oni źle usposobieni względem nauczania z książki i „religji książkowej”, przez to ostatnie wyrażenie mieli na myśli religję uzasadnioną na badaniu Biblji. W tych lekceważących ocenieniach badań biblijnych i niebiblijnych widzimy jedne z wad pozafiguralnego Abidana, a przeto pozafiguralnego Benjamina. Lecz ta wada nie bardzo przeszkadzała w ofiarowaniu ich misy, czaszy i łyżki; ku naprawie grzechu (misa Abidana), ku obronie religji serca uzasadnionej na miłości obowiązkowej (czasza Abidana) i ćwiczenia w sprawiedliwości (łyżka Abidana), nie wymagały wiele nauki. Chociaż pozafiguralny Abidan miał około siebie mniej więcej nieuczonych członków – Penn, Pennington i Irving, byli to ich najlepiej oczytani mężowie, posiadający tylko co najwyżej średnie wykształcenie – mógł jednak ofiarować swoją misę, czaszę i łyżkę.
(121) Dowiadujemy się zatem, że pozafiguralny Abidan dobrze ofiarował swoją misę. Jego kazania i pisma są przepełnione naprawami złego postępowania. Naprawiał każdą bałwochwalczą myśl i czyn i każdy popęd grzesznego serca, które zamiast wiernie służyć Bogu, zaczęło skłaniać się do służenia – sobie, światu, dostojeństwu, stanowisku, popularności, bezpieczeństwu, wygodzie, żywotowi, zdrowiu, złości, gniewowi, obłudzie, żołądkowi, przeciwnej płci, pracy, biurowi, mężowi, żonie, rodzicom dzieciom przyjaciołom, domowi, krajowi, społeczeństwu, przełożonym, przyjemności, pompie, itd. Pozafiguralny Abidan strofował to i naprawiał jako niesprawiedliwość przeciw Bogu, co dowodziło, że Bóg nie był miłowany nadewszystko. Gromił i naprawiał wszelkie nieposzanowania, fałszywe i bluźniercze używania osoby Boga, Jego charakteru. Słowa i Jego dzieła. Niedowiarstwo i pogarda religji były naprawiane przez niego. Formalizm rytualizmu, czy to episkopalnego czy katolickiego otrzymał strofowanie i naprawę z jego rąk. Niedbalstwo najemnych pasterzy o owce i baranki Chrystusowe było surowo strofowane i naprawiane przez niego. Legalizm purytanizmu doświadczał naprawień ze swej zewnętrznej religji. Wskazywał, że scholastyczna doktryna była nieco lepszą aniżeli ludzka filozofia,
kol. 2
którą należało usunąć. I nie mniej wychłostał racjonalistyczne zgadzanie się, że latitudynarjusze, tj. ci, co odbierali od ścisłych przepisów religijnych, prowadzili do niedowiarstwa. Agnostycyzm* i deizm** odczuł ukłucia jego strofowań i nawoływań do naprawy.
(Ciąg dalszy nastąpi)
PYTANIA BERYAŃSKIE
(106) Ile wierszy dotąd zbadaliśmy z 4 Moj. 7? Którego pokolenia ofiary będziemy badali teraz? Dlaczego badamy 4 Ks. Moj.?
(107) Nad którem pozafiguralnem pokoleniem byli ci wodzowie utracjuszy koron, których ofiary bodziemy teraz badać? Gdzie jest omawiana pozafigura Benjaminitów? Jakie ma znaczenie słowo fanatyczne według zastosowania do pozafiguralnego Benjamina? Kto daje nam specjalne przykłady tego? Wyjaśnij rozmaite zarysy tych przykładów. Co za zło towarzyszy tym objawieniom?
(108) Co powinno się pamiętać przy badaniu pozafiguralnego Benjamina, Manasesa i Efraima? Wytłumacz różnicę między obrazem Jakóba, a obrazem przybytku względem tych właśnie pokoleń, figurę i pozafigurę. Co za godna uwagi rzecz jest połączona z temi trzema pokoleniami na zachodzie figuralnego i pozafiguralnego przybytku? Dlaczego te zmiany były uczynione? Co to możliwie znaczy?
(109) Kto był książęciem Benjaminowym? Co oznaczają imiona Abidan i Gedeoni? Co ich znaczenie reprezentuje?
(110) Co jest szafarską prawdą, sekt fanatycznych? On jest szczególnem zarysem ich poglądu na prawdziwą religję? Na co to ich wystawia? Gdzie to się jasno objawia? Co jest błędne a co prawdą w tym poglądzie? Jak otrzymujemy równowagę w tej sprawie? Co jest oznaką religijnej niezdrowotności sekt fanatycznych?
(111) Jak naogól zapatrujemy się na ich szafarską prawdę? Co potrzeba było do uzupełnienia tej prawdy? Dlaczego nie mogli całej prawdy dać? W jaki sposób jest to reprezentowane przez Ich stanowisko koło przybytku? Jaką prawdę Bóg powierzył? Jak się nazywają główni wodzowie utracjuszy koron? Do której sekty każdy z nich należał? Co dobrego znajdujemy w tych wodzach?
(112) Co uczyniło ich prawdę pokarmem na czas słuszny? Jakie były warunki w Europie za czasów Jerzego Fox’a; w państwie? Kościele? Społeczeństwie?
(113) Jakie były wówczas warunki i władcy w Szkocji i Anglji?
(114) Jakie były warunki w kościele w Szkocji i Anglji za czasów Jerzego Fox’a? Jakie trzy partje powstały w Kościele anglikańskim? Wymień cztery gatunki zła jakie wyszło z tych partji? Jaki był skutek tego zła? Jaka religijna potrzeba dała się zauważyć w całej Europie? Jak Bóg dostarczył tę potrzebę?
(115) Kto był narzędziem Pańskiem co ogłosił te potrzebną prawdę? Kiedy on się urodził? Na jaki czas przypadł jego okres reformacyjny? Jaki był jego charakter gdy był chłopcem? Gdy był młodzieńcem? Co on uczynił aby osiągnąć religję? Kogo on się radzi ? Jaki był skutek? Co on wtedy uczyni ? Co było mu radzone na zaspokojenie głodu serca? Jak i kiedy znalazł pokój? Co uczyni tego samego roku?
(116) Co Jerzy Fox czynił od tego czasu? Przeciw czemu dawał świadectwo? Do jakiej skrajności posunął się podczas kazania w kościele? Gdzie on głosił? Na co on szczególnie kładł nacisk? Przeciw jakim grzechom występował?
(117) W których krajach on głosił? Podobne do czyich były jego doświadczenia? Kto towarzyszył mu w dwóch podróżach do Holandii? W jaki sposób by on prześladowany? Co on uczynił gdy był we więzieniu? Jaki by jeden z ulubionych sposobów angielskich sędziów użytych w celu uwięzienia go i braci? Na podstawie jakich jeszcze oskarżeń oni byli często wiezieni? Ile ich jednego razu trzymanych było we więzieniach? Co się stało z tysiącami kwakrów? Co by o nieraz powodem ich uwięzienia? Za czym Fox agitował po jego uwolnieniach z wiezienia? Jaki był skutek tego? Jak się nazywał ów wielki pisarz co skorzystał z ich uwolnienia ? W jaki sposób?
(118) Jaki był charakter późniejszego żywota Fox’a? Co tego było powodem? Jakiego czynu fanatycznego on dokonał? Gdzie jego ostatnie lata były spędzone? Co czynił do końca swego życia? Kiedy i w jakim wieku życia on umarł? Jak on był uważany?
(119) Co uczyniło pozafiguralnego Benjamina sprawiedliwość-miłującą denominacją? W czym oni byli szczególnie czynni? Jaki wpływ oni wywarli na religijne i społeczne życie w Brytanii? Holandii i Niemczech? Przez kogo? W Belgu i we Francji? Przez kogo? W Ameryce? Jakim kosztem? Między kim? Jaki był skutek ich pracy odnośnie wojny, życia więziennego, niewolnictwa i szynków? Jak sie nazywała słynna Kwakierka, która była czynną filantropką szczególnie we wojnie?
(120) Na co pozafiguralny Abidan użył swoją szafarską doktrynę? Jakie jest jego usposobienie do nauki a nawet do biblijnej
____________________
* Agnostycyzm, pogląd filozoficzny, uznający niemożliwość uzasadnienia istnienia Boga. – przyp. tłum.
** Deizm, wiara w jedynego Boga nieos
obowego, oparta na podstawie rozumu, odrzucająca Pismo święte, jako objawienie; wolnomyślna filozofia religii. – przyp. tłum