Teraźniejsza Prawda nr 288-289 – 1976 – str. 82
Kościoła przy końcach wieków – w obu żniwach, w okresach żęcia. Konstruktywne akty łask szczególnie odnoszą się do przywilejów, sposobności i doświadczeń mających związek z pięcioma wezwaniami żniwa i pod pewnymi względami z pięcioma przesiewaniami żniwa. Fakty podane w Ewangeliach i księdze
kol. 2
Dziejów Apostolskich pokazują, że te dwa zestawy aktów występują w ich pięciu podziałach co 1845 lat i dowodzą, że równoległości żniw, jak i równoległości dyspensacyjne, występują w 1845-letnich odstępach. Poniższe tabele pokazują to w obu zestawach aktów:
WEZWANIA ŻNIWA ŻYDOWSKIEGO |
WEZWANIA ŻNIWA EWANGELII |
Jezus, Apostołowie itd., w pierwszym zaproszeniu od października 29 r. do czerwca 36 r., powołują tylko Izraelitów. | Jezus, br. Russell itd., w pierwszym zaproszeniu od października 1874 r. do czerwca 1881 r., powołują wyłącznie członków Kościoła. |
Jezus, Apostołowie itd., w drugim powołaniu, od października A.D. 36 r. do października 39 r., zapraszają Żydów i pogan, począwszy od Korneliusza. | Jezus, br. Russell itd., w drugim powołaniu, od października 1881 r. do października 1884 r., zapraszają ludzi z nominalnego kościoła i spoza niego. |
Jezus, Apostołowie itd., szczególnie przez misyjne podróże Pawła, pierwszą i drugą, od października 46 r. do października 49 r., przez trzecie powołanie zapraszają Żydów i pogan. [Świecka historia wykazuje, że Herod Agryppa umarł w 44 r. po Chr. (Dz.Ap. 12:23). Koniec pierwszej misyjnej podróży Pawła przypada po niespełna 14 latach od jego nawrócenia, które miało miejsce jesienią 34 r. (Gal. 2:1-10; Dz.Ap.15:1-4); stąd sobór w Jerozolimie odbył się w październiku 48 r. – Dz.Ap. 15:40-18: 22]. | Jezus, br. Russell itd., występują z trzecim powołaniem, w czasie od października 1891 r. do października 1894 roku. |
Jezus, Apostołowie itd., szczególnie przez trzecią misyjną podróż Pawła podejmują czwarte powołanie, od października 56 r. do października 59 r. (Dz.Ap. 20:1-27:1, porównaj z 28:11, 12). [Rzymska historia (Ramsey’s Pauline Studies, 352-360) wykazuje, że okres od czerwca 57 r. do czerwca 59 r. stanowił ostatnie dwa lata pełnienia przez Feliksa urzędu prokuratora – Dz.Ap. 24:27]. | Jezus, br. Russell itd., podejmują czwarte powołanie, od października 1901 r. do października 1904 roku. |
Jezus, Apostołowie itd., podejmują piąte powołanie w niespełna rok po uwolnieniu Pawła z jego pierwszego rzymskiego więzienia, od lutego 63 do czerwca 66 roku. | Jezus, br. Russell itd., podejmują piąte powołanie, od lutego 1908 r. do czerwca 1911 roku. |
kol. 1
Daty określające piąte powołanie żniwa żydowskiego są mniej lub więcej domniemane, lecz pierwsze cztery występują o 1845 lat przed odpowiadającymi im w żniwie
kol. 2
ewangelicznym, wierzymy zatem, że piąte też miało miejsce o 1845 lat przed jego równoległością w żniwie Wieku Ewangelii. Tak więc opiera się to na wierze.
PRZESIEWANIA ŻNIWA ŻYDOWSKIEGO |
PRZESIEWANIA ŻNIWA EWANGELII |
Pierwsze przesiewanie rozpoczęło się 9-14 Nisan 33 r. (Jan 12:1-8; Mat. 26:6-16; Łuk. 22:31) i trwało do czerwca 36 r. i polegało na zaprzeczeniu Okupu przez Judasza, żydowską hierarchię, itd. | Postępowanie p. Barboura od 9-14 Nisan 1878 r. zapoczątkowało przesiewanie zaprzeczające Okupowi, które trwało do czerwca 1881 roku. |
Drugie przesiewanie, Niedowiarstwo, rozpoczęło się w październiku 36 r. (Dz.Ap. 9:23-26; porównaj wiersze 20-22 z Gal. 1:17, 18 i Dz.Ap. 11:2), a zakończyło w październiku 39 roku. | Drugie przesiewanie, Niedowiarstwo, rozpoczęło się w październiku 1881 r. a zakończyło w październiku 1884 roku. |
Trzecie przesiewanie, Kombinacjonizm, mieszanina chrześcijaństwa z żydowskim Zakonem – (Dz.Ap. 15:1; Gal. 3:1-13; 4:8-5:12) trwało od około października 46 do października 49 roku. | Trzecie przesiewanie, Kombinacjonizm, trwało od października 1891 r. do października 1894 roku. |
Czwarte przesiewanie, Reformizm, trwało od października 56 do października 59 r.; aluzję o nim znajdujemy w przemówieniu Pawła do starszych Efezu (Dz.Ap. 20:17-38) i ześrodkowane w jego doświadczeniach w Judei – Dz.Ap. 21:15-27:1. |
Czwarte przesiewanie, Reformizm, trwało od października 1901 r. do października 1904 r., skoncentrowane było na pewnym procesie rozwodowym, symbolicznym zawładnięciu (ograniczeniem) onym Sługą. |
Piąte przesiewanie, Kontradykcjonizm, trwało od lutego 63 do czerwca 66 r., którego głównym produktem Prawdy był list Apostoła do Żydów na temat Przymierzy, Ofiary za grzech i Pośrednika napisany w 64 roku (Żyd. 13:23, 24) po uwolnieniu Pawła z rzymskiego więzienia wiosną lub w lecie 62 r. – Dz.Ap. 28:11, 30. | Piąte przesiewanie, Kontradykcjonizm, miało miejsce od lutego 1908 r. do czerwca 1911 r. na punkcie Pośrednika, Przymierzy i Ofiary za grzech, potom gdy zawiodła apelacja br. Russella od wyroku rozwodowego niższego sądu, akt który go rzeczywiście uwolnił od odpowiedniego skrępowania. |