Teraźniejsza Prawda nr 42 – 1929 – str. 79
dowodzi, że prawdziwe tłomaczenie nie miało być jasno przez lud Boży ogłoszone aż bestia jako ósma (król lub głowa) miała być obecną (przyjść do życia). Wypełnienie uzdolniło nas teraz do wyrozumienia jego prawdziwego charakteru i czasu jej przyjścia, jak żeśmy przedtem wiedzieli i ogłaszali, na podstawie Obj. 17:9-11, że jakaś ósma władza przyjść miała. Podanie anioła dlatego dowodzi, że teraz jest właściwy czas dla ludu Bożego to ogłosić, mianowicie między sobą, o obecności ósmego króla czyli głowy.
(11) Bestia (w. 17:11) – papiestwo – które było aż do 1870, i które przynajmniej od 1891 aż do ostatnich czasów było uznawane przez lud Boży, jakoby nie egzystowało jako doczesna władza, staje się teraz ósmem królem. Dodajemy słowo król do słowa ogdoos (rodzaj męski) ósmy, ponieważ przymiotnik rodzaju męskiego ogdoos wymaga rzeczownika rodzaju męskiego do ukompletowania tegoż, a łączność (w. 9, 10) pokazuje, że anioł mówi o głowach wyobrażających królów – basileis (liczba mnoga), basileus (liczba pojedyncza). Słowo bestia (therion) będąc słowem nijakim w greckim, nie może być przyłączone po za słowo ogdoos, którego słowa męska forma nie może być używaną z słowem nijakiem therion. Gdyby therion było dodane, forma słowa na ósmy byłaby ogdoon. Oprócz tego, fakta wypadku nie dowodzą czytania: „ósma bestia,” ponieważ nigdzie Pismo nie mówi o takiej na ten przedmiot. Nie można nawet słowa „głowa” (choć jest prawdziwem symbolem na omawianą rzecz – w. 9) dołączyć za słowo ogdoos, ponieważ greckie słowo „głowa” (kephale) użyte w tej łączności, jest rodzaju żeńskiego (tak jak w polskim języku, lecz odmiennie to jest rodzaju męskiego w angielskim języku, z którego wyszło błędne słowo o tak zwanej, choć nie popartej Pismem Św., ósmej bestii bez głowy) i ażeby można zgadzać się z greckim słowem ósmy musi być formy rodzaju żeńskiego, które musiało by być czytane ogdoe. Dlatego właściwie łączność pokazuje, że basileus, król musi być dołączony do słowa ogdoos, ósmy. Dlatego następujące tłomaczenie jest właściwem: „a bestia która była a nie jest, toć jest ten ósmy (król) i jest (jeden) z tych siedmiu.” (w polskich Bibljach dobrze przetłomaczone). Papiestwo jako piąty król bestii w Obj. 17, jest samowidocznie, jako ósmy, jeden z siedmiu – przed ósmem – królów – królestw. Chwała jednak niech będzie Bogu za to, że „idzie (ten król) na zginienie” (Obj. 17:11).
BEREAŃSKIE PYTANIA DO POWYŻSZEGO
(1) Co jest zamiarem tego artykułu? Co nie jest zamiarem? Jaki list dopomoże nam do tego badania? Jakie tłomaczenie dał ten list na Obj. 17? Kto był dawcą tego tłomaczenia? Jak się tego trzymał? Jakim jest to tłomaczenie? Co fakta tego dowodzą? Jaką dał przyczynę br. Russell późno w lecie 1916, że nie mógł dać długo obiecanego wyjaśnienia Obj.? Na jakich 4 punktach brakowało mu wyrozumienia? Dla czego odrzucił drugi punkt, tłomaczenie adwentystów na 666? Do jakiego wniosku ten brak jego wyrozumienia na te 4 punkty doprowadził go? (2) Co się stało od tego czasu z temi 4 punktami? Jak postąpił sobie wydawca względem tłomaczenia, które brat Russell dał bratu Driscoll? Dla czego tak postąpił? Jakie ostatnie wypadki dopełniły wyrozumienia na większość rzeczy Obj. 17:9-11? Co ten fakt dowodzi względem br. Russella? (3) W jakich książkach i piśmie objaśniano wiele na Obj. 17?
kol. 2
Dlaczego reszta nie była jeszcze jasną? Gdzie możemy znaleśc zesumowanie większości jego myśli na ten rozdział? Co uczyniło niejasnem wiele punktów Obj. 17? W czem było to uczynione? Jaką jest jedna z tych niejasności? Jak wyjaśnił br. Russell aniołów, którzy wylali 7 ostatnich plag? Jak wyjaśnia. 7-my tom anioła Obj. 17:1? Co wyobrażają siedm czasz w Obj. 16 ; 17? Jakie pozaobrazy czasz, kubków, mis i łyżek nie mogły być widziane za dni br. Russella? Kiedy i przez jakie ustępy stało się to jasnem? Co wyobrażają siedm aniołów wylewających siedm czasz? Kogo nawet nie wyobraża anioł Obj. 17:1? A kogo wyobraża? (4) Do czego nie ogranicza się ta definicja? Co włącza w siebie? Jaka ilustracja dowodzi tego? Gdzie będzie ten przykład wyjaśniony? Przez kogo będzie więcej dyskutowany? Jako co ma ta godzina być ogłoszona? Jaki wpływ uczyniło tu zastanowienie się do pisania tego artykułu? Jakim w innym razie byłby nasz postępek w tej sprawie? Jak pokrywa III tom bestie Obj. 12; 13 ; 17? Co daje nam dyagram na str. 135? (5) Jakie inne jeszcze zastanowienie musi być trzymane w umyśle dla jaśniejszego widzenia? Co wyobrażają w ogólności bestia Daniela i trzy bestie Obj.? Jaka różnica w ich rogach? Jak różnią się bestie Obj. 12 ; 13; 17 w ich głowach? Co wyobrażają 10 (11) rogów Daniela w ogólności? Co wyobrażają 10 rogów trzech bestii w Obj.? Jaki na to dowód? Które są 10 rogów bestii w Obj.? Ile jest innych oprócz tych? Jakim jest klucz do tego punktu? Które są rogi u bestii Daniela? (6) Dlaczego jest różnica między siedmioma głowami bestii w Obj. 12; 13 i temi u bestii w Obj. 17? Kiedy zaczął być Rzymsko Katolicki Kościół przez Rzymskie Państwo popierany? Jaka zmiana od dawniejszych czasów nastąpiła? Jaka różnica między pierwszą głową bestii Obj. 12; 13 i takową bestii Obj. 17? Które były następne pięć głów ostatniej bestii? Co jest siódmą głową bestii Obj. 12 ;13; a szóstą głową bestii Obj. 17? Jaka inna jeszcze różnica znajduje się między bestią Daniela a owymi Obj.? (7) Od jakiego czasu musiała siódma głowa bestii Obj. 17 mieć początek? Co jest siódmą głową bestii Obj. 17? Co jest jej ósmą głową? Co to dowodzi względem siódmej głowy? Jak jest Włoskie Królestwo Faszystów siódmą głową, różniące się od szóstej głowy – Włoskiego Królestwa domu Sawy? Co wynika z tego? Jaki jest punkt widzenia bestii Obj. 12 ; 13, różniący sie od punktu widzenia na bestię Obj. 17? Jaki wynik ostatniego punktu widzenia? (8) Jaki pierwszy kontrast wyrażenia jest potrzebny zauważyć, aby można jasno widzieć bestię Obj.? Jakie nazwy są dane cywilnej i papieskiej władzy w tej księdze? Gdzie jest ich kontrast? Która głowa Obj. 12 ; 13 i która głowa Obj. 17 wyobrażają papiestwo? Jak harmonizujemy kontrast, że papiestwo jest bestią, a jednak stanowi także niektóre głowy bestii? Jaki trzeci kontrast powinien być zapamiętany? Jak rozróżniamy między Rzymsko Katolickim Kościołem a papiestwem? Jak jest pokazana ta różnica w Obj. 17? (9) W jakie dwojakie sposoby są 7 głów Obj. 17 określone? Jak są słowa królowie i góry używane w proroctwie i symbolu? Kiedy zaczął wyjawiać itd. pozaobrazowy anioł Obj. 17? Czego dowodzi Obj. 17:8? Jakie wyrażenie do bestii było użyte przez tego anioła, stosownie od 539 do 1870? Stosując to od 1870 aż do teraźniejszego czasu, jakie wyrażenie stosuje się do niej obecnie? Co znaczy wystąpienie z przepaści? Ile razy wyszła? Co będzie jej koniec? (10) Co