Teraźniejsza Prawda nr 254 – 1971 – str. 16
wszystkich kościołach w okresie pomiędzy 170 a 220 r. po Chr., teraz przedstawimy pokrótce dowody w tej sprawie za okres od 140 do 170 r. po Chr. W tym okresie znajdujemy cenne dowody zarówno pozytywne jak i negatywne u heretyków, jeśli chodzi o kanon Nowego Testamentu. Najpierw zacytujemy Marcjona, gnostyka, który wystąpił z Kościoła w r. 144 po Chr., stworzył swą własną sektę i skonstruował swój własny Nowy Testament z czterech Ewangelii i dziesięciu listów Pawła. Podzielił on swój Nowy Testament na dwie części: Ewangelię i Apostolicon. Te zaś części zmieniał i modyfikował, ujmując z nich i dodając zależnie od potrzeb swego dogmatycznego stanowiska. Będąc antysemitą, odrzucał on całkowicie Stary Testament i wszystkich Apostołów z wyjątkiem Pawła, ponieważ byli „Żydami”. Nauczał on teorię pod niektórymi względami podobną do tzw. „Concordant Versionizm”, która ze swej obecnej Ewangelii usuwa wszystko, co jest „Żydowskie”. Tertulian porównywał Nowy Testament Marcjona przeciwstawiając go prawdziwemu Nowemu Testamentowi wiersz po wierszu, kiedy wyjawiał jego oszukańczy charakter. Efraim (325 r. po Chr.) uczynił to samo tak, że cały jego Nowy Testament został zrekonstruowany, Wskazuje to silnie na następujące fakty: (1) że przepisywał on tekst czterech Ewangelii i dziesięciu listów Pawła słowo po słowie, o ile one nie sprzeciwiały się jego poglądom; (2) że czynił on drobne modyfikacje w tekstach, by uzgodnić myśli podobne ze swymi poglądami; (3) że opuszczał on wszystko, co się sprzeciwiało z jego poglądami i nie mogło być przytoczone na poparcie jego poglądów; (4) że dodał on rzeczy nie istniejące w prawdziwym Nowym Testamencie, by głosić poglądy, które nie miały w nim poparcia; (5) że on bardzo zmieniał te teksty, które mogły poprzeć jego poglądy, choć z oryginału nie wynikały te zmienione myśli.
Te pięć form zmieniania prawdziwego Nowego Testamentu w celu przemienienia go w Nowy Testament sekty jest bardzo znamienne jako pozytywny dowód kanoniczności tych 14 ksiąg Nowego Testamentu. Zaś odrzucenie przez niego pozostałych 13 ksiąg jest znamiennym negatywnym dowodem ich kanoniczności, ponieważ te księgi nie mogły być nauczane w harmonii z jego poglądami, a w szczególności w harmonii z zasadą przezeń przyjętą
kol. 2
o ogólnej zgodności jego Ewangelii i Apostoliconu z naszymi czterema Ewangeliami i dziesięcioma listami Pawłowymi, które on przyjmował. Cztery listy Pawła, których on nie przyjmował to: 1 i 2 do Tymoteusza; do Tytusa i list do Żydów. Jego Ewangelia i Apostolicon wskazują, na to, że miał on cztery Ewangelie i dziesięć listów Pawła jako podstawę dla swej pracy. W sposób zaś negatywny wskazują one również na to, że miał on także przed sobą 13 innych ksiąg Nowego Testamentu, które odrzucił, gdyż nie mógł ich uczynić narzędziem dla swej sprawy. Przykładem pod tym względem jest list do Żydów oparty do tego stopnia na Starym Testamencie, że nie mógł go wcale sfałszować celem uzgodnienia, ze swoim poglądem, który odrzucał Stary Testament, a więc nie użył listu do Żydów wcale. Dla podobnych powodów nie wykorzystuje on też Apokalipsy (czyli Objawienia). Pasterskie, wskazówki zawarte w trzech listach pasterskich Pawła podobnie nie odpowiadały jego celom, a więc twierdził on, że były to tylko prywatne listy Pawła, a zatem nie powinny być one przyjęte do kanonu Kościoła. Dla podobnych powodów odrzucił on Dzieje Apostolskie i powszechne listy (Jakuba, l i 2Piotra, l, 2 i 3 list Jana i Judy) nazywając je „żydowskimi”.
(Ciąg dalszy nastąpi)
DATA WIECZERZY PAŃSKIEJ W 1971 ROKU
Podajemy do wiadomości wszystkim drogim braciom i siostrom, że data obchodzenia Wieczerzy Pańskiej w tym roku przypada dnia 8 kwietnia po godzinie 18-tej. Życzymy wszystkim błogosławieństwa Bożego w przygotowaniu się do obchodzenia tej cennej Pamiątki, w obchodzeniu Jej i w doświadczeniach, które w związku z tym nastąpią. Prosimy sekretarzy zborów o nadesłanie sprawozdań.
ODNOWIENIE PRENUMERATY
Uprzejmie prosimy wszystkich czytelników o odnowienie prenumeraty Teraźniejszej Prawdy na rocznik 1971. Zbiorowe odnowienie prenumeraty zborów oraz indywidualne odnowienia pojedynczych czytelników, prosimy dokonać na blankietach nadawczych PKO z zaznaczeniem na odwrocie blankietu celu wpłaty. W przypadku nieodnowienia prenumeraty wysyłka Teraźniejszej Prawdy zostanie wstrzymana.