Teraźniejsza Prawda nr 251 – 1970 – str. 59
To tłoczenie prasy zakończy się przy końcu Epifanii. Według więc Ew. Mat. 13:30 gromadzenie kąkolu w snopki — w związki samolubstwa—tzn. w grona winnicy ziemi, zaczęło się „pierwej” przed rozpoczęciem żęcia pszenicy.
Zgodnie z tym, pierwszą rzeczą, którą uczynił Pan przy Jego powrocie w roku 1874, było zaczęcie gromadzenia kąkolu w snopki, grona winnicy ziemi. To niewątpliwie było uczynione w następujący sposób: Nasz Pan nie wrócił w ciele w październiku 1874 r., tak jak tego spodziewali się i nauczali bracia, ale uczynił On to w duchu, a to natychmiast wywołało zatwardzenie części kąkolu w Kościele Nominalnym szczególnie będącej w zupełnej opozycji do doktryny Wtórego Przyjścia Chrystusa i to zapoczątkowało gromadzenie kąkolu w snopki. Widzimy więc, jak w tym wypadku gromadzenie kąkolu w snopki rozpoczęło się „pierwej” od rozpoczęcia się gromadzenia pszenicy. Krótko potem nasz Pastor został zgromadzony jako pierwsze ziarno pszenicy przez Pańskie oświecenie jego umysłu myślą, że nasz Pan będąc duchem od chwili Jego zmartwychwstania nie będzie widzialny w Jego Wtórym Przyjściu, która to doktryna była pierwszą szczególną prawdą Żniwa — pierwszą częścią sierpa — do poznania. Ta doktryna stała się mu jasną około października 1874 r. Być może było tylko kilka dni różnicy w rozpoczęciu tych dwóch prac.
Fakt skończenia żęcia pszenicy w każdym poszczególnym kraju zanim ten kraj został wciągnięty do wojny, tzn. zanim grona winnicy ziemi zaczęto wrzucać do prasy — zanim snopki kąkolu zaczęto rzucać do pieca ognistego — i dalszy fakt, że wierni zaczęli rozpoznawać gromadzenie pszenicy przed zaczęciem rozpoznawania gromadzenia kąkolu, tłumaczy widzenie („I widziałem” itd.) gromadzenia pszenicy (Obj. 14:14—16), które poprzedzało gromadzenie grona winnicy ziemi (Obj. 14:17—19).
W świetle powyższego możemy z łatwością zauważyć błąd w nauczaniu niektórych, że Żniwo opisane w Obj. 14:17—20 zaczęło się w roku 1914 po skończeniu się Żniwa opisanego w Obj. 14:14—16.
P’69,76
WIELKA PRASA GNIEWU BOŻEGO
Pytanie: Co jest „prasą wielką gniewu Bożego” (Obj. 14:19)?
Odpowiedź: Jak już zauważyliśmy z odpowiedzi na poprzednie pytanie, rzucanie grona winnicy ziemi do prasy i tłoczenie w prasie rozpoczęło się w roku 1914; tłoczenie to skończy się przy końcu Epifanii. Rozumiemy więc, że prasa ta przedstawia cały wielki Czas Ucisku, włączając jego trzy fazy począwszy od Wojny Światowej, aż do Anarchii Światowej (1Król. 19:11, 12).
Komentarz Bereański C. J. Woodwortha odnośnie Obj. 14:19, który podaje, że prasa jest „jednym [nasze podkreślenie] z ostatnich zarysów
kol. 2
czasu ucisku” jest błędny (por. T. P. ’34, 30, par. 22), ponieważ zacytowany odnośnik z D 390 jako podstawa tego komentarza nie popiera takiej myśli. W D str. 39 br. Russell oświadcza, że tłoczenie prasy winnicy ziemi przedstawia „ostatnią pracę tego brzemiennego w wypadki okresu „Żniwa”. Kreśli ono w naszym umyśle ostatnie zjawiska tego wielkiego czasu ucisku”.
Niektórzy w sposób błędny wyciągnęli z tego wniosek, że Wojna Światowa nie jest częścią tłoczenia prasy. Należy jednak zauważyć, że gdy Wojna Światowa się zaczęła i wypełnienie nastąpiło, to br. Russell zwrócił uwagę na ten sam odnośnik (D 39) w Strażnicy z l czerwca 1915 r. (Z 5697, 5698) i oświadczył, że „Prorok Izajasz (63:1—6) opisuje bardzo dobitnie pracę naszego Pana Jezusa wśród narodów w tym czasie i w następnych dniach. „On tłoczył prasę wina i gniewu Bożego sam, a wszystko odzienie jego jest spluskane krwią.” Zobacz Wykłady Pisma Świętego, tom 4, str. 39, 40, 75, par. l. Wierzymy, że praca ta już rozpoczęła się w obecnej wojnie europejskiej [nasze podkreślenie], a która z każdym dniem staje się sroższa i straszniejsza”. Jasnym więc jest, że br. Russell nauczał z Pisma Świętego, iż tłoczenie prasy wina rozpoczęło się w roku 1914 przez Wojnę Światową (Fazę I), czyli przez pierwszy zarys Czasu Ucisku, po którym nastąpi dalsze tłoczenie w późniejszych zarysach. Porównaj T. P. ’26, 35, kol. 2, par. 2, str. 57, par. 52; T. P. ’39, 78, kol. 2 i str. 79; P ’32, 86, 87, gdzie w zgodzie z naukami br. Russella jasno jest wykazane, że Wojna Światowa jest częścią doświadczenia prasy wina.
Niektórzy wodzowie Brzasku puścili w obieg to, co rzekomo ma mieć znaczenie odpowiedzi na nasz Sztandar Biblijny (w ang.) wydanie specjalne nr 51; to samo T. P. ’61, 88—93. W celu uniknięcia siły Pisma Św., które jasno dowodzi, że drzwi wejścia do Wysokiego Powołania zostały zamknięte w r. 1914 z rozpoczęciem się Wojny Światowej (Fazy I), a okres pokłosia przeciągnął się aż do r. 1916 (np. Izaj. 66:7; Amos 9:13; Jan 9:4, Obj. 7:1—3), pisarz tego pisma chwyta się oświadczenia podanego przez br. Russella w Strażnicy z 1 września 1914 r., mianowicie, że „Obecna straszna wojna nie jest wielkim czasem ucisku w najzupełniejszym tego słowa znaczeniu, ale tylko jego zwiastunem” i stara się on przez to pokazać, że br. Russell nauczał, iż wojna Światowa (Faza I) nie jest częścią wielkiego Czasu Ucisku, o którym wspomina nasz Pan u Mat. 24:21. Zauważmy jednak, że w słowach brata Russella powyżej zacytowanych nie jest powiedziane, że Wojna Światowa nie była częścią wielkiego Czasu Ucisku, ale tylko, że ona nie była „wielkim czasem ucisku w najzupełniejszym tego słowa znaczeniu” [nasze podkreślenie]. Zupełnie zgadzamy się z myślą br. Russella, że Wojna Światowa (Faza I) nie była Czasem Ucisku w najzupełniejszym tego słowa znaczeniu. Jednak nie damy się zaślepić, tak jak to czyni pisarz tego artykułu, który rozpowszechniają