Teraźniejsza Prawda nr 231-232 – 1967 – str. 48

częścią procesu nauczania, ale procesem uczenia się; także jej stawianie pytań w celu dowiedzenia się nie jest częścią procesu nauczania, ale procesem uczenia się. Jednak siostra nie powinna stawiać pytań w celu wywarcia na zborze lub na jakiejkolwiek jego części swojej myśli w tych pytaniach, bo to jest częścią procesu nauczania. Jeżeli siostra stawia pytanie w celu nauczania swojej myśli, a nie nauczenia się czegoś, to według mego zdania ona gwałci Słowo Pańskie usiłując nauczać, bez względu na to czy to nauczanie jest w lekcji bereańskiej lub w zebraniu kazania. Ma się jednak rozumieć, że na zebraniu interesowym siostra ma prawo podać swoją myśl na przedstawione przedmioty, albowiem nie jest to sprawą nauczania. Niekiedy siostry (a częściej bracia) posuwają się w zebraniach tak daleko, że usiłują poprawiać odpowiedzi drugich lub nawet strofować drugich. Przez to wtrącają się oni w pracę starszego przewodniczącego. Uważam więc, że w tym gwałcą oni Słowo Boże. Ponieważ poprawianie odpowiedzi drugich jest częścią procesu nauczania. Nikt oprócz przewodniczącego starszego nie ma prawa strofować na zebraniu Kościoła, prawo to powinno być tylko użyte w krańcowych i publicznych wypadkach wykroczenia.

      Uważam, że wszystko stanie się jasne, jeżeli zasada będzie zachowana w umyśle, iż na zebraniach zborowych bracia przedstawiają Chrystusa, a siostry przedstawiają Kościół. Tak jak w żaden sposób Kościół nie powinien usiłować nauczać Jezusa, tak podobnie w żaden sposób siostry, które przedstawiają Kościół, nie powinny usiłować wpajać swoje myśli [tzn. nauczać] na zebraniach, gdzie bracia przedstawiają Jezusa. To bowiem symbolizowałoby, że Kościół może nauczać Jezusa. Z drugiej strony tak jak Kościół ma prawo uczyć się od Jezusa, tak podobnie we wszystkim co należy do procesu uczącego się na zebraniu, siostry mogą brać udział w odpowiadaniu na pytania nauczyciela i stawianiu pytań w badaniu bereańskim w celu zdobycia informacji. Jednak siostra nie powinna usiłować odpowiadać na pytania, które mówca może stawiać na zebraniu
kol. 2
kazania i nie powinna mu przerywać w celu stawienia mu pytania. Przestrzegając nakazanego przez Boga symbolu siostry są zaszczycone przywilejem nauczania przez pantomimę (czyli za pomocą ruchów i gestów) — one nauczają chwalebnej doktryny, że Jezus jest Głową, a Kościół jest Ciałem Chrystusowym, natomiast ich gwałcenie symbolu nauczałoby przez pantomimę myśli, że Jezus nie jest jedyną Głową i że Kościół nie jest jedynym Ciałem Chrystusowym; ale że czasami dowolnie Kościół może być Głową, a Jezus Ciałem Chrystusowym. Oczywiście, tam gdzie tylko siostry są obecne sprawa jest całkiem inna, ponieważ tam symbole stanowiska naczelnego Chrystusa i poddania się ciała Kościoła nie wchodzą w grę. Ale tak jak ktokolwiek z kapłaństwa ma prawo nauczania innego kapłana prywatnie, jeżeli zachodzi potrzeba takiego nauczania, tak podobnie tam gdzie tylko siostry są obecne na zebraniu badania, mają one prawo nauczania się wzajemnie i mają prawo modlenia się na zebraniach badań, tzn. tam gdzie tylko są obecne siostry. Siostra zaś należąca do kapłaństwa miałaby prawo nauczania lub kazania osobie lub osobom nie należącym do kapłaństwa nawet w zebraniu publicznym lub domowym, ponieważ w takich zebraniach gdzie nie ma kapłanów symbol Głowy Chrystusa i Ciała Chrystusowego nie zachodzi.

      Streszczając, mój Drogi Bracie, odpowiedź na całe pytanie opiera się na procesie nauczania i uczenia się. Siostry nie mają udziału w procesie nauczania na zborowych zebraniach nauczania z powodu, że na takich zebraniach zachodzi symbol. W tych zebraniach one mają udział w procesie uczenia się w tym wszystkim, co stanowi proces uczącego się. Gdy wiec Paweł mówi siostrom, aby milczały w zborach, to ma on na myśli, aby nic nie miały do czynienia z procesem nauczania, tzn. aby milczały co się tyczy procesu nauczania na zborowych zebraniach nauczania, tak jak to pokazuje porównanie 1Kor. 14:34 z 1Tym. 2:11, 12. To jednak nie zabrania im brania udziału w procesie uczenia się.
P ’39, 142

poprzednia stronanastępna strona